اخبار عمومی

کشاورزی کرمانشاه روی ریل پیشرفت – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن مرز با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان جدید به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقای وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به‌سزا و رشد چشم‌گیری در کشور داشته است، لذا خبرگزاری آنلاین قصد دارد طی ایام الله دهه مبارکه فجر به ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه کشاورزی و تولیدات استان کرمانشاه بپردازد.

کرمانشاه استانی با اقلیم‌های متفاوت بوده که سه منطقه عمومی شامل گرم، معتدل و سرد را دارا و به دلیل برخورداری از اقلیم‌های چهار فصل و تنوع آب و هوایی شرایط مستعدی را برای کشاورزی و توسعه در استان کرمانشاه فراهم کرده است.

کرمانشاه همواره به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور مطرح بوده و بیش از ۱۲۰ هزار نفر در بخش کشاورزی آن فعالیت داشته و محصولات کشاورزی را بهره برداری می‌کنند و سالانه توانایی تولید پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را نیز دارد.

کشاورزی کرمانشاه روی ریل پیشرفت

گستردگی ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی بسیار قابل توجه بوده به گونه‌ای که زمینه تولید محصولات زراعی مانند نخود، گندم، ذرت، جو، کلزا را دارا است و جز تولیدکنندگان برتر کشور قرار دارد و تولید نخود در استان کرمانشاه جز محصولات تولیدی است که حتی در عرصه جهانی عرضه می‌شود.

استان کرمانشاه با داشتن ۹۴۶ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود که با وجود اینکه ۳۷۰ هزار هکتار از کل اراضی مذکور قابلیت کشت آبی دارد، فقط ۲۰۳ هزار هکتار از آن اراضی آبی و این بدان معنا است که با وجود ۱۲ سد در استان کرمانشاه و منابع آبی وافر حتی در کنار دست سدهای این استان همچون سد آزادی زمین کشاورزان زحمت‌کش دیم است.

نقش استراتژیک تولید گندم در کشور و به ویژه استان کرمانشاه به دلیل دیم بودن بخش قابل توجهی از اراضی، عدم مدیریت و مشوق‌های لازم برای تبدیل به کشت آبی گندم مغفول مانده است.

کیفیت محصولی همچون گندم که یکی از نیازهای اصلی کشور است با کشت دیم تنزل پیدا کرده، به طوری که آرد حاصل از گندم‌های دیم مرغوبیت لازم برای استفاده در نانوایی‌ها را نداشته و آن را با نسبت یک به یک با گندم یکی از استان‌های شمالی کشور مخلوط می‌کنند تا قابلیت استفاده را پیدا کند که این به معنی از بین رفتن ظرفیت استان کرمانشاه و زحمات کشاورزان این منطقه است.

افزایش ۳۴۸۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، گزارشی از دستاوردهای حوزه کشاورزی کرمانشاه پس از گذشت چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی را ارائه و اظهار کرد: در سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به بیش از ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار تن رسیده و رشدی ۶.۲ برابری داشته است.

کشاورزی کرمانشاه روی ریل پیشرفت

علی چاله چاله میزان کل تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه را طی سال ۱۴۰۲، بیش از پنج میلیون و ۸۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بوده و پس از انقلاب شاهد رشد ۶.۳ برابری کل تولیدات کشاورزی در استان بوده‌ایم.

وی در خصوص محصولات تولیدی کرمانشاه نیز بیان کرد: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بوده، در حالی که طی سال زراعی گذشته، یک میلیون و ۶۱ هزار تن گندم در این استان تولید شده است، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال ۱۴۰۲ میزان تولید این محصول به ۴۴۱ هزار تن رسیده است.

کرمانشاه رتبه اول تولید جو و نخود در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود: در حال حاضر یک سوم نخود کشور در این استان تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیر کشت نخود از آن کرمانشاه است، همچنین استان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۲ در تولید گندم رتبه چهارم کشور، در تولید جو رتبه اول، در ذرت دانه‌ای رتبه دوم، در تولید انجیر رتبه سوم، در چغندر قند حائز رتبه چهارم، در تولید گردو رتبه چهارم، آفتابگردان آجیلی رتبه چهارم و در تولید عسل حائز رتبه پنجم کشور شده است.