اخبار جامعه

تزریق به موقع واکسن آنفلوآنزا، موثر در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر تزریق واکسن آنفلوآنزا بویژه در گروه پرخطر در زمان طلایی تاکید کرد.

به گزارش خبر فوری، دکتر پیام طبرسی با اشاره به افزایش عفونت‌های تنفسی با فرا رسیدن فصل پاییز و روزهای سرد، تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد درمعرض خطر را در زمان طلایی ضروری دانست.

وی با اشاره به این که عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود، گفت: این عفونت‌ها ممکن است به ذات‌الریه و عفونت شدید دستگاه تنفسی تبدیل شود؛ درحالی که بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: گرچه برای ذات‌الریه یا پنوموکوک واکسن وجود دارد و می‌تواند از بروز بیماری در افراد در معرض خطر پیشگیری کند، اما هر ساله شاهد بروز شیوع بالا و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود واکسن موثر برای آنفلوانزا خاطرنشان کرد: تزریق به موقع این واکسن در پیشگیری بسیار کمک کننده‌ است و نقش موثری در جلوگیری از مرگ و میر و بستری افراد دارد.

او با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر، توصیه کرد: سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی یا سرطان، دیابت، بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی حتما در آستانه فصل پاییز و روزهای ابتدایی مهرماه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

به گفته وی، در صورت تزریق واکسن آنفلوانزا زودتر از این بازه زمانی ممکن است ایمنی‌زایی طولانی تا پایان زمستان در فرد ایجاد نشود. همچنین اگر واکسن دیرتر از این بازه زمانی تزریق شود امکان دارد ایمنی‌زایی دیرتر از موعد مورد نظر ایجاد شود که بی‌فایده است.

طبرسی خاطرنشان کرد: هرسال معمولا موج شیوع آنفلوانزا در ایران از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و ممکن است چندین موج دیگر نیز تا پایان سال تکرار شود.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: امسال هم مانند سال گذشته واکسن ایرانی آنفلوآنزا نیز در دسترس مردم قرار دارد که مطالعات انجام شده بر روی واکسن نوترکیب ایرانی نشان داده است که اثربخشی لازم وجود دارد و این واکسن تاییدیه وزارت بهداشت را نیز اخذ کرده است.

وی با اشاره به تولید واکسن ایرانی فلوگارد با فناوری نوترکیب، افزود: در فناوری نوترکیبی، بازطراحی قطعات مختلف ویروس آنفلوانزا در شرایط خاص انجام می‌شود.

وی افزود: سویه‌های ویروس آنفلوانزا که در برخی کشورها درماه‌های قبل در چرخش و گردش بودند توسط سازمان جهانی بهداشت شناسایی شده و به تولیدکنندگان واکسن معرفی می‌شود و سازنده واکسن نیز براساس آن واکسن آنفلوانزا را برای مدت پیش رو تولید می کند.

به گفته وی، تیپ‌های شایع ویروس آنفلوانزا در کشورهای نیمکره جنوبی که زمستان را پشت سر گذاشتند از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورهای سازنده واکسن در نیمکره شمالی اعلام می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه سخنان خود به افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس هستند، توصیه کرد که رعایت نکات بهداشتی، پیشگیری و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.