اخبار فرهنگی

پیوند ایران و افعانستان به واسطه هنر در «خانه هنر مهاجرین»

خبر فوری/خراسان رضوی موسس خانه هنر مهاجرین گفت: یکی از اهداف تشکیل خانه هنر مهاجرین این است که به واسطه این موسسه بتوانیم زمینه همبستگی و نزدیکی دو ملت از هم جدا شده و فرهنگ ایران و افغانستان را فراهم سازیم و به کمک هنر، مردم ایران و افغانستان گرد هم جمع شوند.

مهدالحسین موحد بلخی در گفت‌وگو با خبر فوری بیان کرد: برای بهبود وضعیت هنر مهاجرین و هنرمندان مهاجر نیاز بود که موسسه یا تشکلی، تشکیل شود تا اینکه هنرمندان در موسسه‌ای گرد هم جمع شوند و هنر خود را به نمایش بگذارند. لذا خانه هنرملل با حمایت بخش فرهنگی و هنری اداره اتباع تشکیل شده است و شامل بخش‌های مختلف بنیاد موسیقی، خطاطی، نقاشی، سینما و تئاتر، صنایع دستی، مینیاتور و… می‌شود. مبنای انتخاب این هنرها، هنرهایی بوده است که در بین مهاجرین از حدود ۳۰ سال پیش رواج داشته است و مهاجرین به آن‌ها علاقه داشته و در آن استعداد دارند.

وی اظهار کرد: بنیاد موسیقی در این خانه به دو قسمت موسیقی شرق و موسیقی جهانی تقسیم شده است و ۲ رشته متفاوت را در درون این موسسه جای داده است. همچنین هنرمندان بسیار برجسته‌ای در این موسسه حضور دارند تا برای آموزش و نظارت هنرجویان کارآمد باشند.

موسس خانه هنر مهاجرین در خصوص هزینه‌های این موسسه گفت: برای تامین هزینه‌های کلاس‌ها، استادها و حتی مکان موسسه از هنرجویان حق عضویت دریافت و باتوجه به آن، قسمتی از هزینه‌های موسسه تامین می‌شود. همچنین هزینه‌هایی که در حوزه موسیقی مطرح می‌شود از دیگر هنرها هزینه بیشتری دارد زیرا موسیقی آموزش‌ها و مراسم سمعی و بصری را به همراه خود دارد به همین دلیل دارای هزینه‌های بیشتری است.

موحد ادامه داد: در آخرین تحولات افغانستان به خصوص از زمان روی کارآمدن طالبان هنر و حتی فرهنگ این کشور بسیار دگرگون شد و فرهنگ از افغانستان برچیده شد. در میان این امور، هنر موسیقی بیشترین آسیب را دید و بحمدالله هنرهای دیگر آسیب کمتری دیدند. بنابراین این موسسه بنیان نهاده شده است تا بتواند هنرهای محبوب مهاجرین را احیا کند وآن را گسترش دهد، زیرا تنها کشور ایران است که این خاصیت را در درون خود جای داده است و مهاجرین می‌توانند در آن آموزش ببینند و اجازه می‌دهد که فرهنگ و هنر مهاجرین زنده بماند.

وی عنوان کرد: این موسسه از اواسط دی‌ماه آغاز به کار کرده است و در محدوده طلاب بنیان نهاده شده است. یکی از برنامه‌های بسیار مهمی که خانه هنر ملل طرح‌ریزی کرده است، برنامه مشترکی است با هنرمندان ایرانی که طی آن از چهره‌های مفاخر ایرانی دعوت به عمل می‌آید و مراسمی برگزار می‌شود.

موسس خانه هنر مهاجرین اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از اهداف تشکیل این موسسه این است که به واسطه خانه هنر مهاجرین بتوانیم زمینه همبستگی و نزدیکی دو ملت از هم جدا شده و فرهنگ ایران و افغانستان را فراهم سازیم و به کمک هنر، مردم ایران و افغانستان گرد هم جمع شوند. همچنین همنوازی لعل که نماد افغانستان و فیروزه که نماد ایران است و از زمان‌های گذشته رواج داشته یکی دیگر از فعالیت‌های این موسسه  است.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.