اخبار جامعه

مدیریت زمان سفر تهرانی‌ها با «سامانه مسافر»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص راه اندازی «سامانه مسافر» در راستای ارتقای بهره وری ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

جلال بهرامی در گفت‌وگو با خبر فوری، در مورد طراحی سامانه مسافر با بیان اینکه این سامانه یک سامانه ترکیبی است، گفت: این سامانه متشکل از حمل و نقل عمومی و خصوصی است که در این سامانه منظور از حمل و نقل عمومی، تاکسی، اتوبوس و مترو است که فعالیت آنها را شامل می شود.

وی در توضیح این سامانه بیان کرد: وقتی یک شهروند می خواهد از منزل یا محل کار خود خارج شود و قصد دارد که یک مسیر چندگانه را طی کند به راحتی با استفاده از این سامانه  همچون یک اپلیکیشن متوجه می شود که چه زمانی قطار در ایستگاه مورد نظرش توقف کرده و با استفاده از مترو با چه مقدار زمان، با استفاده از اتوبوس در چه زمانی و با استفاده از تاکسی در چه ساعتی به مقصد می رسد. البته اینگونه نیست که شهروند برای انجام سفر خود با حمل و نقل عمومی سرگردان شود و  وقتش تلف شود.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران ادامه داد: یکی از مشکلات ما در سرفاصله حمل و نقل عمومی این است که شهروند نمی داند چه زمانی ناوگان مورد نظرش به ایستگاه می رسد تا از آن استفاده کند، در حالیکه این «سامانه مسافر » برای آن است که این زمانها را مشخص کند و همچنین شهروندان در زمان استفاده از خودروی شخصی خود هم می تواند از این سامانه برای متوجه شدن از ساعت پیک و غیرپیک ترافیک مطلع شوند.

وی با بیان اینکه این کار در ادوار گذشته آغاز شده و تا مرحله ای نیز کار پیشرفت داشته اما تمام نشده است، گفت: اگر این سامانه راه اندازی شود بهره وری ناوگان حمل و نقل  عمومی بالا می رود و مردم به صورت متمرکز در ساعت پیک یا غیرپیک از ناوگان استفاده می کنند و دیگر شاهد آن نیستیم که در یک ساعتی ناوگان مملو از مسافر باشد و در ساعتی دیگر اصلا مسافری برای استفاده از ناوگان نباشد.

وی در مورد زمان اجرای عمومی این سامانه با بیان اینکه این سامانه بگونه ای نیست که از قبل و صرفا با یک مطالعه محقق شود، بلکه حتما باید سامانه طراحی شده و بازگذاری های  اطلاعات  لازم بر روی آن انجام شود و  براساس این بارگذاری، سامانه را قطعی  کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر بارگذاری ها در حال انجام است و براساس برنامه ریزی انجام شده تا حدود سه ماه آینده پیشنهادات هم منتشر می شود تا سامانه تکمیل شود.

بهرامی در پاسخ به این سوال که راه اندازی این سامانه به حمل و نقل فراوان نیاز دارد؟ گفت: اصلا اینگونه نیست چرا که همین ناوگان کم در حوزه حمل و نقل عمومی نیمی از روز با کمتر از ۳۰درصد ظرفیت خود فعال است و این نشان می دهد مردم توزیع سفر مناسبی ندارند و این سامانه می خواهد به مردم بگوید که در چه ساعتی می توانند به خوبی از ناوگان حمل و نقل عمومی بهره ببرند و هرچقدر تعداد ناوگان افزایش یابد، طبیعتاً تعداد جابجایی مسافران نیز افزایش می یابد، اما اصل این سامانه در افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل عمومی است.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.