اخبار فرهنگی

گلایه سینماداران کرمانی از محتوای تلخ و ناامیدکننده‌ فیلم‌ها

خبر فوری/ کرمان این نشست با حضور روسای سازمان سینمایی کشور و مدیران، شهرداران، فرمانداران و مسئولان شهرستان های سینماهای استان کرمان برگزار شد.

در این نشست محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی گفت: تامین زیرساخت های فرهنگی در شهرها مهمترین خواسته مسئولان شهری است و این دغدغه قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اهمیت سینما به عنوان یک کارکرد آموزشی برای همه کشورها، افزود: بر اساس یک نظرسنجی در سطح کشور بیش از 230 شهر کشور فاقد سینما هستند. اجرای عدالت فرهنگی یکی از سیاست های دولت سیزدهم است، از این رو این سفرها برای توجه بیشتر به نیازهای استان ها و شهرستان ها و رفع مشکلات و دغدغه های خارج از پایتخت برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه جدیت شهرستان ها برای رفع مشکلات ما را به اقدام فعال و ارزشمندتر می رساند، مهمترین دغدغه مسئولان و مدیران شهری را ایجاد و یا عرضه سینماهای جدید بیان کرد و گفت: تجربه نشان می دهد که سینما وجود دارد. فضاهای اداری استقبال بیشتری دارند و در فضاهای تجاری و مراکز خرید ایجاد می شوند، بنابراین با همکاری استانداران، فرمانداران و شهرداری ها این فضا باید در شهرها در سینماهای تجاری بسته به فضای هر شهر ایجاد شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: آنجایی که سینمای سنتی تبدیل به سینمای مدرن شد، مخاطبان را جذب کرد، طبق آمار 10 درصد مردم در سراسر کشور به سینماها و سینماهای نوسازی شده مانند اصفهان می روند. شیراز، مشهد و تهران: «مخاطب سینما 70 درصد و در شهرهای دیگر این مخاطب 30 درصد است.

خزاعی یکی دیگر از دلایل عدم شهرت این فیلم را عدم روایی و قهرمانی فیلم ها عنوان کرد.

در ادامه جمعی از سینماگران و مدیران فرهنگی و اجتماعی استان کرمان به بررسی مطالبات و مشکلات شهرهای مختلف استان پرداختند.

لزوم انجام پروژه های فرهنگی، کمبود سینما در شهرهای مختلف استان، ایجاد و توسعه سینما، تامین تجهیزات لازم برای سینماهای شهری، نوسازی سرورها و سیستم های صوتی سینما، نیاز به پردیس های سینمایی، ایجاد توافقنامه با افراد خصوصی بخش‌هایی در اجرای سینماها از جمله مهم‌ترین درخواست‌های مسئولان و مدیران در این نشست، بررسی وضعیت سینماهای تعطیل و آزادی مدیران سینمایی از برخی دستگاه‌های اجرایی بود.

ظلعلی با ارائه گزارشی از مشکلات سینماهای استان گفت: سینماهای استان نیاز به توجه زیادی دارند. جا دارد از شما به خاطر نقشی که در شکستن مافیا در سینما داشتید تشکر کنم، اما هنوز سینما مشکلات زیادی دارد. ما به فیلم های خوب نیاز داریم.

به گفته وی، در شرایط فعلی مردم رغبتی به سینما ندارند و باید فیلم تولید کرد و شرایط و امکانات بهتری فراهم کرد. کرمان یکی از شهرهای حامی فرهنگی کشور است.

کارگردان پرنده غیب سینمای آسیا و مهتاب نیز با قدردانی از رویکرد مدیران فرهنگی به عدالت، تاکید کرد: عدالت فقط یک شعار نیست: ممنون و انتقاد دارم.

وی افزود: ممنون که با ما دیدار کردید و در پایتخت نشستید و فقط آواز نخوانید، آمدید و از نزدیک به درد و دل ما گوش دادید. تا اینجا ممنون

این کارگردان سینما اما ضمن انتقاد از رئیس سازمان سینمایی گفت: با این کیفیت فیلم ها سینماها تعطیل می شوند. مردم چگونه می توانند این همه فیلم سیاه و تلخ اجتماعی را دریافت کنند؟ چرا این همه فیلم شخصی و بی اهمیت تولید می شود؟

او گفت: «لطفاً فیلمسازان به همه فیلمسازان و مردم ما رحم کنید. چرا این همه محتوای ناامید کننده و تلخ را در دهان مردم می اندازید؟