اخبار فرهنگی

از پروازهای فوق‌العاده تا ممنوعیت فروش اجباری بلیت هواپیما

خبرهای هوایی بیشترین اخبار حوزه حمل‌ونقل را هفته‌ای که گذشت، به خود اختصاص داد. از طرفی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور ۶۰۰ مجوز پرواز فوق‌العاده در مسیرهای داخلی و خارجی برای ایام نوروز خبر داد و از طرف دیگر، این سازمان اعلام کرد که تحمیل هرگونه شرایط غیر از خواست مسافران به آن‌ها ممنوع است. 

به گزارش خبر فوری، در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ و نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی، مسافرت‌ها آغاز شده و همین موضوع، بلیت‌های هواپیما و قطار را هم کمیاب کرده است، به همین دلیل شائبه‌ای مبنی بر خودداری شرکت‌ها از فروش بلیت ایجاد شده بود اما مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با تاکید بر اینکه شرکتی بلیت‌ها را احتکار نکرده، گفت که برای نوروز ۱۴۰۲ ظرفیت ناوگان را در مسیر مشهد ۱۵ درصد و در سایر مسیرها ۱۰ درصد افزایش یافته است.

پیش‌فروش هفته: بلیت‌های قطار

در ادامه خبرهای مربوط به سفرهای نوروزی، شنبه هفته‌ای که گذشت،  پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای نوروزی سال ۱۴۰۲ آغاز شد و از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه نیز پیش‌فروش بلیت‌های مسیر تهران – مشهد و بالعکس اجرا شد. همچنین همانطور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود، بلیت‌ها هیچگونه افزایش قیمتی نسبت به سال گذشته نداشت.

درباره سفرهای جاده‌ای هم مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری گفت که به‌زودی سامانه لیست انتظار در مسیرهای پرتقاضا بهره‌برداری می‌شود تا هموطنان با ثبت‌نام در آن و در صورت نبود اتوبوس، در اولویت سفر با سرویس‌های فوق‌العاده قرار بگیرند.

فوق‌العاده هفته: پروازهای نوروزی

پرحاشیه‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، مربوط به سفرهای هوایی بود. در این راستا سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور ۶۰۰ مجوز پرواز فوق‌العاده در مسیرهای داخلی و خارجی برای ایام نوروز خبر داد و گفت: پروازهای خارجی نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلایل افزایش نرخ ارز و تحولات بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

او همچنین در خصوص قیمت بلیت هواپیما تاکید کرد که در ایام نوروز ۱۴۰۲، قیمت‌ها کنترل‌شده و در چارچوب دامنه قیمت‌های اعلامی و مصوب به فروش می‌رسد.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از راه‌اندازی ستاد تسهیل سفرهای هوایی نوروز ۱۴۰۲ از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ با هدف مانیتورینگ تمامی فرودگاه‌ها به ویژه فرودگاه‌های پرتردد، هم‌پوشانی مشکلات شرکت‌ها و کم کردن زمان تأخیرات احتمالی خبر داد.

ممنوعیت هفته: فروش اجباری بلیت

در عین حال در حالی که در روزهای گذشته و در آستانه تعطیلات نوروزی و پیش‌بینی افزایش مسافران شهرهای مختلف، برخی آژانس‌های هواپیمایی بلیت مسیرهای پرتقاضا را به همراه اقامت یک‌شبه به فروش می‌رسانند؛ سازمان هواپیمایی کشوری از صدور بخشنامه ممنوعیت فروش اجباری بلیت هواپیما به مسافران خبر داد و گفت که تحمیل هرگونه شرایط غیر از خواست مسافران به آن‌ها ممنوع است.

آخرین خبر از بلیت هواپیما نیز حاکی از آن است که با توجه به عدم موافقت ستاد تنظیم بازار برای تغییر قیمت و اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی‌بر اینکه قیمت‌ها هیچگونه تغییری نخواهند داشت، مسافران باید به آخرین قیمتی که به‌صورت قانونی اعلام شده توجه داشته باشند و در صورت مواجهه با قیمت‌های نامتعارف، به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنند تا به این شکایات رسیدگی شود.

افتتاح هفته: بندر خشک ریلی تهران

در حوزه ریلی نیز فاز اول بندر خشک ریلی تهران با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بین‌المللی و ریلی شرق – غرب و شمال – جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر، روز دوشنبه با حضور مدیرعامل راه‌آهن و وزیر راه افتتاح شد که به گفته صالحی، این بندر خشک خدمات ارزنده‌ای به حوزه صنعت خواهد داشت و موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد.

همچنین علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- از سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد تومانی و احداث اسکله در بندر بوالخیر خبر داد و گفت که مدت زمان اجرای پروژه تعمیرات اساسی شبکه توزیع و روشنایی بندر بوالخیر شش ماهه است که اکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام