اخبار حوادث

ابلاغیه وزارت کشور برای ارتقای آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارش‌ها در جنوب کشور

معاون وزیر کشور تاکید کرد: شهرداری ها و دهیاری های استان های جنوبی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارندگی ها آماده هستند.

به گزارش خبر فوری، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه روستایی و امور شهری و دهیاری های کشور، وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در پی اخطارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران کشور. بارش باران و رعد و برق همراه با وزش باد شدید و جاری شدن سیل در برخی استان های جنوب کشور؛ وی با ارسال اطلاعیه ای به معاونت های هماهنگی امور عمرانی استانداری ها، ضرورت ایجاد و ارتقای آمادگی برای مقابله با حوادثی که ممکن است بارندگی های شهرداری ها و دهیاری ها در شهرها و شهرستان ها داشته باشد را مورد تاکید قرار داد.

جمالی نژاد با امضای این اطلاعیه به هشدار درباره وزش باد شدید و جاری شدن سیل در برخی استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس و… اشاره کرد. انجام اقدامات پیشگیرانه و آمادگی لازم برای مقابله با سیلاب های احتمالی، اطلاع رسانی هشدارها و پیش بینی های سازمان هواشناسی از طرق مختلف به شهرداری ها، دهیاری ها، جهت پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از حوادث و سوانح ناشی از سیل و همچنین ظهور وزش باد شدید در شهرها و شهرستانها مورد تاکید قرار گرفته است.

در این اطلاعیه همچنین لازم است سازوکارهای لازم در شهرداری ها و دهیاری ها برای همکاری در امور پیشگیرانه و مقابله با سیل در شهرها و شهرستان ها ایجاد و جلسات مستمر ستادی و کمیته های تخصصی شهرداری برای مدیریت بحران ها تشکیل شود. تحت ستاد فوق الذکر و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی که در حوزه مدیریت سیلاب و رودخانه‌هایی که از شهرها و شهرستان‌ها می‌گذرند به‌ویژه با واحدهای زیرمجموعه وزارت نیرو برای لایروبی رودخانه‌ها، کانال‌ها و سدها و تعمیرات آن. دیوارهای ساحلی، در چارچوب اطلاع رسانی. وزارت کشور ضمیمه نظریه معاونت تقنینی افتخاری ریاست جمهوری؛ تاکید شده است

در بخشی دیگر از اطلاعیه معاون وزیر کشور، بازدید از تاسیسات کنترل سیل، پل ها و ابنیه فنی و همچنین از نظر آسیب پذیری و رفع سیل احتمالی تا نقاط بحرانی شهرها و شهرک ها آمده است. مشکلات و نواقص فنی شبکه جمع آوری و دفع آب های سطحی و اقدام لازم جهت رفع مشکلات فنی و موانع تاسیسات مذکور با همکاری کلیه عوامل و بازدید میدانی از تابلوها، المان ها و مبلمان شهری و اقدامات لازم معیارهای. حفاظت و پیشگیری از سقوط در هنگام طوفان شدید مورد تاکید قرار گرفته است.

در این زمینه بخوانید: هشدار هلال احمر برای وقوع سیل در 4 استان کشور/ مردم در حاشیه رودخانه ها مستقر نشوند

در اطلاعیه معاون وزیر کشور همچنین درباره سرشماری اماکن و ساختمان های واقع در مسیل ها، نهرها و رودخانه ها در محدوده شهرها و شهرهایی که احتمال وقوع حادثه وجود دارد و اخطار ساکنان عدم حضور مردم در این مناطق، تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی و خدماتی به‌ویژه در مناطق پرخطر مانند رودخانه‌ها و دره‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

بر اساس اعلام روابط عمومی شوراهای شهر و شهرداری های کشور، برنامه ریزی های لازم در شرایط بحرانی و هماهنگی های لازم برای حضور موثر و مستمر کلیه معاونین، مدیران و روسای دستگاه های اجرایی، نهادهای مهم شهرداری های استان ها و شوراهای شهرهای تابعه توسعه پوشش بیمه حوادث ساختمانی ساکنان شهرها و شهرستان ها با استفاده از مهارت های قانونی. نکته قابل توجه دیگر ابلاغیه معاون وزیر کشور به استانداری هاست.

انتهای پیام