اخبار سلامت

کاهش کلسترول با داروی جدید

خبر فوری/ خراسان رضوی یک تیم تحقیقاتی داروی مولکولی کوچکی را معرفی کرده اند که کلسترول را تا 70 درصد در مدل های حیوانی کاهش می دهد.

طبق گفته ScienceDaily، پس از استاتین ها، دسته اصلی بعدی داروهای کنترل کننده کلسترول، مهارکننده های پروپروتئین سوبتیلیسین/تبدیل کننده ککسین نوع 9 (PCSK9) هستند. این عوامل در کمک به بدن برای حذف کلسترول اضافی از خون بسیار موثر هستند، اما بر خلاف استاتین ها که به عنوان داروهای خوراکی در دسترس هستند، مهارکننده های PCSK9 فقط می توانند از طریق تزریق استفاده شوند که مانعی برای استفاده از آنها است.

اکنون، تحقیقات جدید محققان بیمارستان‌های دانشگاهی (UH) و دانشکده پزشکی دانشگاه Case Western Reserve دارویی را توصیف می‌کند که با یک مولکول کوچک ساخته شده است که سطح PCSK9 را کاهش می‌دهد و کلسترول را تا 70 درصد در مدل‌های حیوانی کاهش می‌دهد. این یافته ها ممکن است به یک استراتژی ناشناخته قبلی برای کنترل کلسترول اشاره کند و همچنین ممکن است پیامدهایی برای درمان سرطان داشته باشد.

جاناتان اس. استاملر، محقق اصلی و استاد برجسته نوآوری قلب و عروق و استاد پزشکی و بیوشیمی در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو می‌گوید: «کاهش کلسترول یکی از مهم‌ترین درمان‌هایی است که ما برای طولانی‌کردن عمر و محافظت از افراد در برابر بیماری‌های قلبی داریم. . هنوز هم علت اصلی مرگ و میر در جهان غرب است.

استاملر خاطرنشان کرد: تاکنون استاتین ها فقط کلسترول را کاهش می دهند، اما این دسته ای از داروها هستند که معتقدیم روش جدیدی برای کاهش کلسترول است. یک رویکرد جدید برای هدف قرار دادن PCSK9.

یافته های پژوهش

مرکز تنظیم کلسترول، گیرنده های لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) هستند که روی سطح سلول های کبد قرار دارند و کلسترول را از خون حذف می کنند و در نتیجه سطح سرمی را کاهش می دهند. PCSK9 تعداد گیرنده های لیپوپروتئین با چگالی کم را در خون کنترل می کند تا سیگنال تخریب را نشان دهد. بنابراین، عواملی که PCSK9 را مهار می کنند، تعداد گیرنده های لیپوپروتئین با چگالی کم را افزایش می دهند و کلسترول را حذف می کنند.

اکسید نیتریک مولکولی است که با باز کردن رگ های خونی از حملات قلبی جلوگیری می کند. در این مطالعه جدید، استاملر و همکارانش نشان دادند که اکسید نیتریک همچنین می تواند PCSK9 را هدف قرار داده و آن را مهار کند. بنابراین باعث کاهش کلسترول می شود. آنها یک داروی مولکولی کوچک را شناسایی کردند که غیرفعال شدن PCSK9 توسط اکسید نیتریک را افزایش می دهد. موش های تحت درمان با این دارو کلسترول LDL خود را تا 70 درصد کاهش دادند.

سرطان فراتر از کلسترول

علاوه بر تأثیر آنها بر متابولیسم کلسترول، این یافته ها ممکن است پیامدهایی برای بیماران سرطانی داشته باشد، زیرا شواهد در حال ظهور نشان می دهد که هدف قرار دادن PCSK9 ممکن است کارایی ایمنی درمان های سرطان را افزایش دهد.

استاملر گفت، PCSK9 نه تنها گیرنده های LDL را از بین می برد، بلکه باعث تخریب MHC1 (مجموعه سازگاری بافتی اصلی، یک مولکول پروتئینی موجود در غشای بسیاری از سلول های بدن) می شود که در لنفوسیت ها برای شناسایی سلول های سرطانی استفاده می شود.

PCSK9 به طور موثری از شناسایی سلول های سرطانی توسط لنفوسیت ها جلوگیری می کند. بنابراین اگر PCSK9 را مهار کنید، می توانید کنترل سرطان را در بدن تقویت کنید. ممکن است روزی بتوان از این داروهای جدید برای این نیاز استفاده کرد.

یافته های این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شده است.

انتهای پیام