اخبار سلامت

مانور جنگنده روسی که در مقابل روسیه می‌ایستد!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبر فوری، دودا وعده تحویل چهار فروند جنگنده میک-۲۹ به اوکراین را داد و این نخستین اقدام از سوی کشورهای عضو ناتو طی یکسال گذشته است که تسلیحاتی را در چنین سطحی که تا پیش از این هرگز از منظر سیاسی قابل تصور نبود، به اوکراین ارسال کند، چنین تصمیم و اعلامی در سطح سیاسی بسیار اثر گذار بوده و می تواند تاثیر سلسله وار بر دیگر کشورهای اروپایی برای ارسال جنگنده به اوکراین داشته باشد.

به گفته یکی از رسانه‌های آمریکایی میگ-۲۹ جنگنده ای «آنالوگ» است که از فن آوری کهنه و قدیمی بهره می برد اما جنگنده های اف-۱۶ آمریکایی که ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خواهان آن است، جنگنده ای دیجیتال با فنآوری به مراتب پیش رفته تری است، «آلکس والمسلی» (Alex Walmsley) تحلیلگر نظامی، از موسسه خدمات متحد سلطنتی (RUSI) در لندن، این دو نوع جنگنده را مقایسه ای بین یک دستگاه لپ تاپ دهه ۱۹۹۰ با جدیدترین «مک بوک» می داند و می گوید، هر دو آنها پرواز می کنند و قادر به حمل سلاح هستند، اما میگ ها آنقدرها توانمند نیستند.

در همین حال «ویلیام گیلپین» (William Gilpin) خلبان جنگنده اف-۱۶ دراین باره به یک شبکه خبری آمریکایی گفت: اگر (از لحاظ توان نظامی) یک نسل عقب باشی، هیچ قوّتی وجود ندارد، درحال حاضر نیروی هوایی اوکراین نسبت به روس ها یک نسل عقب تر هستند، اما با تحویل گرفتن اف-۱۶، آنگاه نسبت به روس ها یک نسل جلو می افتند.

مانور جنگنده روسی که در مقابل روسیه می‌ایستد!/ عکس

میکویان میگ-۲۹، جت جنگنده نسل چهارم دوموتوره و دوسکانه فرامان‌پذیر است که در دهه ۱۹۷۰ در شرکت میگ اتحاد شوروی به‌عنوان یک جنگنده برتر هوایی طراحی شد. نخستین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۸۳ به ارتش شوروی پیوست. میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر است، این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

جت جنگنده دوموتوره و دو سکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن ساخته شدند.

227227