اخبار فرهنگی

نشست خبری دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان برگزار شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبر فوری؛ نشست خبری دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، محمود فرهنگ (دبیر رویداد صاحبدلان)، محمدحسین فائزی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین)، مهدی افشارقهرمانی (مشاور امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی)، حسن رونده و مژگان وکیلی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت هنری برگزار شد.

رونمایی از پوستر بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان

رونمایی از پوستر بخش بین‌الملل این رویداد با طراحی بهرام شادانفر و با حضور یدالله وفاداری، محمد حمزه‌زاده، ناصر علاقبندان، بابک والی، مسلم قاسمی و مهدی طهماسبی در ابتدای مراسم انجام شد.

تلاش بر تقویت زیرساخت‌های نمایشی استان‌ها

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در این نشست گفت: «تلاش‌مان این بود که رویدادهای اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌ها تقسیم شود. مدیران و هنرمندان استان قزوین بسیار از هنرهای دینی استقبال کردند و امیدواریم صاحبدلان در قزوین بماند. ما به‌واسطه این جشنواره‌ها و رویدادها تلاش داریم مکان‌ها و زیرساخت‌های استان‌ها تقویت شوند.»

                                                                    

اختتامیه‌ای با حضور وزیر ارشاد

در ادامه این نشست، محمدحسین فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین هم گفت: «با افتخار امسال از ۲۸ خرداد الی اول تیر میزبان اختتامیه رویداد تئاتر صاحبدلان در استان قزوین هستیم، این میزبانی به مدت پنج ‌روز با حضور گروه‌های خارجی انجام خواهد شد.»

او ادامه داد: «4 نمایش صحنه‌ای بین‌المللی، 4 مجلس تعزیه، ۵ رادیونمایش و 4 نقالی در سه سالن نمایشی استان قزوین اجرا خواهد شد. امیدوارم تئاتر صاحبدلان در زیست‌بوم ما و این استان هنرپرور اتفاق خوبی را برای هنر تئاتر رقم بزند.»

فائزی در پایان سخنانش هم گفت: «ما همچنین تلاش داریم اختتامیه این رویداد را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محوطه دولت‌خانه صفوی برگزار کنیم.»

بخش بین‌الملل؛ مهم‌ترین اتفاق رویداد صاحبدلان

در ادامه این نشست رسانه‌ای، محمود فرهنگ دبیر رویداد صاحبدلان و دبیر کانون تئاتر دینی کشور با تشکر و قدردانی از اهالی رسانه و مطبوعات برای پوشش و بازنشر اخبار رویداد تئاتر صاحبدلان، گفت: «شاید مهم‌ترین اتفاق این رویداد این است که در دوران حضور دکتر کاظم نظری، ما برای نخستین بار یک نگاه جدی به کشورهای مسلمان داریم که این امر ظرفیت‌های تئاتر ما را نشان می‌دهد.»

 او در ادامه افزود: «ما همیشه از ضعف بودجه در تئاتر رنج می‌بریم و می‌خواهیم که نمایندگان مجلس و بودجه‌نویسان به این حوزه نگاه جدی داشته باشند. ما در تئاتر صاحبدلان تلاش کردیم با حمایت دکتر فائزی و سایرین خوب کار کنیم و از هر لحاظ تلاش کردیم این اتفاق رخ دهد.»

فرهنگ گفت: «حدود صد و پنجاه گروه طی یک سال در قالب صاحبدلان برای اجرای تعزیه و نمایش‌های آیینی تلاش کردند؛ در همین عرصه بعد از سی سال به گفته خود تعزیه‌خوان‌ها تعزیه‌ای در تئاتر شهر اجرا شد که برای‌شان اتفاقی خوب و ارزشمند بود.»

دبیر کانون تئاتر دینی در مورد ضرورت احیا و راه‌اندازی زیرساخت‌ها در شهرستان‌ها توضیح داد: «الآن استان‌های ما احتیاج به زیرساخت دارند، ما با جلساتی که داشتیم تلاش بر ایجاد و بهبود زیرساخت‌های استان قزوین و نیز ایجاد انگیزه برای جوانان داشتیم.»

او درباره سابقه برگزاری مهم‌ترین رویداد نمایشی دینی و آیینی کشور گفت: «اولین دوره این رویداد با نام حقیقت و ۱۲ دوره به نام صاحبدلان برگزار شده است که در تمام ادوار آن به‌نوعی با ضعف بودجه نیز طرف بودیم. باید نگاه ویژه‌تری به بودجه تئاتر داشته باشیم چون اهالی و جمعیت تئاتر ارتقا یافته است.»

                                                                    

محمود فرهنگ توضیح داد: «۶۰ اثر از کشورهای مسلمان به دبیرخانه تئاتر صاحبدلان آمد و این بخش قرار بود در سال ۱۴۰۱ با 16 گروه نمایشی برگزار شود ولی ناچار به سال ۱۴۰۲ موکول شد. با تعویق جشنواره خیلی از گروه‌ها نتوانستند زمان حضورشان را هماهنگ کنند. در اولین دوره بین‌الملل صاحبدلان هم قرار بود شش گروه حضور داشته باشند که درنهایت به چهار گروه اجرایی رسیدیم. در سال‌های گذشته به صاحبدلان توجه کافی و لازم نشده است و الآن بعد از ۴۴ سال به گروه‌های مسلمان توجه شده است.»

فرهنگ در ادامه افزود: «در جشنواره‌های تئاتر فجر و نمایش‌های آیینی و سنتی، محدودیت موضوعی وجود ندارد، اما انتخاب موضوع برای رویداد صاحبدلان کار ساده‌ای نیست. آثار زیادی به ما معرفی شد، ولی خیلی از کارها قابل دفاع نبود، درون‌مایه آثار انتخاب‌شده نزدیک به موضوعی است که ما مدنظر داشتیم و اشکالی هم ندارد که چهار گروه شرکت داشته باشند.»

دبیر رویداد درباره موضوعات صاحبدلان گفت: «موضوعات و سوژه‌های محوری موردنظر در صاحبدلان، مفاهیم و قصه‌های قرآنی، نبوی، علوی، دفاع مقدس، شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ اسلام، دفاع مقدس و… است. کار خوبی هم که چند سالی است انجام می‌شود، این است که آثاری از جشنواره‌های دیگر به صاحبدلان معرفی می‌شوند.»

او ادامه داد: «آثار انتخاب‌شده نزدیک به اولویت‌های موضوعی صاحبدلان است. چه اشکالی دارد بعد از ۱۳ سال بخش بین‌الملل راه اندازه ‌شود، آن هم با ۴ گروه شرکت‌کننده؟ به نظرم همین مورد، اتفاق خوبی است. من دبیری هستم که ۱۳ سال است در صاحبدلان حضور دارم و تمام تلاشم این است که این رویداد در جامعه باعث رشد و شکوفایی تئاتر دینی شود.»

فرهنگ همچنین گفت: «۴ میلیارد در طول یک سال برای برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان هزینه شده است و الآن نیز دو میلیارد تومان اداره کل ارشاد قزوین برای برگزاری بخش بین‌الملل هزینه خواهد کرد. همچنین بگویم که با گروه‌های شرکت‌کننده در صاحبدلان تسویه شده است.»

برپایی جلسه پرسش و پاسخ با کارگردان‌ها 

مژگان وکیلی مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی و مدیر بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان نیز در این نشست در این نشست طی سخنانی گفت: «از سال قبل استارت بخش بین‌الملل را در دو قالب اجرا و وبینار آغاز کردیم. با وقفه‌ای چندساله ناشی از کرونا باز هم سال قبل کارها را انجام دادیم و دو گروه نمایش عراقی و دو گروه عمانی برای اجرا دعوت شدند. البته متقاضی زیاد بود، اما درنهایت با توجه به شرایط تصمیم گرفته شد این چهار گروه حضور داشته باشند. فردای روز اجراها در استان‌ها هم برای برپایی جلسه پرسش و پاسخ با این کارگردان‌ها هماهنگ شده است.»

                                                                    

انتظار برای راه‌اندازی پژوهشکده هنر

کاظم نظری در پایان این نشست، گفت: «اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال این است که یک پژوهشکده داشته باشد که هنرمندان و گروه‌های نمایشی بتوانند از آن بهره‌برداری کنند. امیدواریم با کمک وزارت علوم و وزارت ارشاد این پژوهشکده راه‌اندازی شود.»

نظری همچنین توضیح داد: «نمایندگان مجلس قول داده‌اند که بودجه‌ای ویژه برای تولید تئاترهای جدید اختصاص یابد. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری هم به ما قول دادند که بودجه تئاتر را چند برابر می‌کنند و درمجموع امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد.»

او در پایان گفت: «الآن بودجه تئاتر ۲۷ میلیارد تومان است و نسبت به سازمان سینمایی خیلی کم است.»

انتهای پیام/






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.