اخبار جامعه

 برابری جنسیتی درغرب شکست خورد/ زنان نخبه برای حل معضل سیگار دختران دانشجو راهکار ارائه کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد است که برابری جنسیتی در غرب شکست خورد و مظهر آن بازجویی از سه زن رئیس دانشگاه‌های برتر جهان در کنگره بود.

به گزارش خبر فوری، محمد مهدی طهرانچی در نشست هم‌افزایی با بانوان پژوهشگر فرهیخته و تاثیرگذار که با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: طوفان الاقصی همچون طوفانی سهمیگن پرده از چهره دروغین و وعده‌ ایجاد نظامی را که غرب با ۳۰۰ سال حکمرانی خود داده‌ بود که در آن زنان و مردان دوشادوش هم به عنوان نخبگان بتوانند در جامعه حضور یابند را برداشت.

وی ادامه داد: صحنه کمیته کنگره را که یک خانم به عنوان نماینده نشسته و سه خانم رئیس دانشگاه، را دیده‌اید؛ این سه خانم رئیس بهترین دانشگاهای دنیا یعنی هاروارد، پنسیلوانیا و ام آی تی هستند که در مقابل او نشسته‌اند و به بازجویی او پاسخ می‌دهند. نکته مهم و قابل تامل این است که این دانشگاها مگر چه گفته بودند که این سه زن باید پاسخ می‌دادند؟.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما ۲۵۰ دانشگاه برتر را بررسی و مشاهده کردیم اولین بار در صحنه و سایت ۲۶ دانشگاه نسبت به آنچه کودک کشی و ظلم به زنان شده بود اعتراضاتی انجام شد و ۹۵ دانشگاه نیز برای اولین بار در فضای دانشگاهی خود این اعتراضات را انجام داده بودند بنابراین این سه بانوی فرهیخته که به عالی‌ترین مدارج و سمت ریاست دانشگاه رسیده بودند متهم به این شده بودند که دانشگاهشان درباره کودک کشی و بمب بر سر زنان انداختن اعتراض کرده بود و باید محاکمه می‌شدند و استعفاء می‌دادند؛ این اتفاق نقطه عطفی است.

طهرانچی درباره درک نظام اداری از تفاوت زنان و مردان تاکید کرد: بعد از طوفان الاقصی رجوع به آنچه ما بعد انقلاب برای جایگاه زنان انجام دادیم جدی‌تر خواهد شد. از ما سوال خواهد شد این مدل شما چیست؟؛ آن مدل برابری جنسیتی که شکست خورد و مظهر آن بازجویی کنگره بود؛ این فرصتی که انقلاب اسلامی خلق کرد و این نگاه نویی که به زن بود و نگاه برتری که انقلاب زن دارد را باید تدوین کنیم.

وی توضیح داد: امروز ما متهم به دفاع و عدم دفاع از حقوق زن نیستیم. غرب با همه دستاوردهای خود امروز متهم است که اینگونه رئیس دانشگاه‌های اول خود را نسبت به این امر محاکمه می‌کند. مسلما بعد از این اتفاق و بعد از طوفان الاقصی سوال این است که حقوق زن و کودک کجاست؟. مدینه فاضله کجاست؟، حرمت زن به عنوان “زن به ما هو زن” و زن به عنوان مادر و همسر کجاست که می‌تواند این را به تعادل برساند؟. این سوال نخبگانی در سطح جامعه زنان و جوامع دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: این مدلی که تا به امروز زوجیت را منکر و برابر جنسیتی را ترویج کرد، یونسکو، یونیسف و سازمان ملل درست کرد یکدفعه فرو ریخت و الان ستونی ندارد تا این سقف را بنا کند. در نظامات اداری که ما از غرب آورده‌ایم، درک زوجیت و نقش مختلف ولی مکمل زن و مرد دیده نمی‌شود و به شدت مردگراست.

وی با ذکر مثالی درباره نظامات اداری مردگرای غرب، بیان کرد: غرب صحنه ورزشی را اینگونه متصور می‌شود که هر ورزش سختی که مرد انجام می‌دهد و ذاتا مردانه است را زن هم انجام می‌دهد. در خصوص ورزش وزنه‌برداری بدتر است. این نحوه نگرش در نظامات اداری هم هست. در این نظام دانشگاهی که ما تا کنون داشتیم، دختران را از ۱۸ سالگی تا ۳۲ سالگی در خوابگاه مجردی عادت می‌دهد و دختر از ۳۲ سالگی تا ۴۰ سالگی باید برای اثبات خود و رسیدن به نظام شغلی شب و روز بجنگد تا مقاله برساند، بنابراین معلوم است از این امر زیست تجردی بیرون می‌آید. فرقی ندارد و همین بلا سر پسران نیز می‌آید. این سیستم، سیستم کمال گرایی نیست وسیستم وارداتی است که اساسا هیچ درکی نسبت به این دو موجود مزدوج و تکمیل کننده هم، ندارد.

طهرانچی با بیان این که با برخی مسائل مواجه‌ایم که برگرفته از نگاه یک سو نگرانه تک چشمی به مسئله است، توضیح داد: جمع نخبگانی می‌تواند این سیستم را دو چشمی کند. تا زمانی که با دو چشم نگاه نکنیم نمی‌توانیم سه بعد را تشخیص دهیم. سه بعدی دیدن ماحصل دو چشمی دیدن و از دو منظر متفاوت به مساله نگاه کردن است. نظامی که می‌گوید بچه مدرسه نرود اما مادر سر کار آید؛ چطور به مساله نگاه می‌کند؟. اینها مسائل واقعی پیش روی ما است. اولین چیزی که ما در دانشگاه آزاد اجرا کردیم مرخصی زایمان زنان استاد دانشگاه است که وقتی خانم‌ها به دانشگاه برگشتند تنزل سمت  نداشته باشند و حقوق آنها را نیز در این دو سال مرخصی به آنها می‌دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اتفاقات پاییز سال قبل در کشور، یادآور شد: از ۱۴۰۱ به بعد دچار چالشی شدیم، چالش پاییز پارسال، چالش جدی بود و هدف آن زنان و دختران ما بودند.

وی درباره معضل سیگار کشیدن در بین دختران دانشجو خطاب به زنان نخبه و پژوهشگر حاضر در جمع بیان کرد:  در دانشگاه آزاد میزبان ۶۰۰ هزار دختر جوان هستیم. ما در این مقوله به کمک شما زنان نخبه نیاز داریم، حداقل یکی از مسائل ما این است که سنت سیگار کشیدن به جد در برخی از این دختر خانم‌ها درحال گسترش است. باید فضایی فراهم شود تا از این جمع نخبگانی راهکار جدی برای حل معضلات پیش رو و تربیت دخترانی که بتوانند همسران شایسته و مشاوران برگزیده و کنشگران اجتماعی باشند، ارائه شود.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.