اخبار فرهنگی

واکنش زائران غیرایرانی حرم رضوی در قبال قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک

مدیر زائران غیرایرانی حرم رضوی گفت: باتوجه به قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک واکنش‌های جدی و متفاوتی را در صحن غدیر شاهد بودیم برای بسیاری از زائران غیرایرانی و گردشگران دینی این سوال به وجود آمده است که چرا این کتاب آسمانی آتش زده شده است، به همین منظور ما از این اتفاق برای معرفی بیشتر و بهتر قرآن استفاده کرده و در حال حاضر روزانه تعداد قابل توجهی قرآن به زائران و گردشگران اهدا می‌شود و سعی کردیم توسط کارشناسان زبده پاسخگو سوالات آنها باشیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد ذوالفقاری -مدیر زائران غیرایرانی حرم رضوی- در گفت‌وگو با خبر فوری، اظهار کرد: آستان قدس رضوی دارای دو ویژگی منحصر به فرد است: ابتدا اینکه این حرم رضوی کانونی‌ترین و مورد توجه‌ترین مراکز اسلامی و شیعی در جهان اسلام است و در طول سال از ۳۵میلیون زائر میزبانی می‌کند که از این تعداد رقم قابل توجه ۷میلیون نفر آن متعلق به زائران غیرایرانی و گردشگران دینی است.
وی ادامه داد: از نظر رتبه‌بندی زائران غیرایرانی عرب زبان در رتبه اول و سپس شبه قاره هند، آذربایجان، ترکیه، روسیه، اروپا و نهایتا آمریکا قرار دارند. اصلی‌ترین محل تجمع زائران غیرایرانی صحن غدیر، رواق غدیر و رواق دارالرحمه است و روزانه میانگین ۶۰۰۰ نفر زائر غیرایرانی در این صحن در مراسم‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند.هر شب از ۱۸ ملیت در این صحن حضور پیدا می‌کنند که از نکات قابل توجه حضور زیاد گردشگران دینی از کشور چین در میان این زائران است. باتوجه به اتفاقات اخیر قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک واکنش‌های جدی و متفاوتی را در صحن غدیر شاهد بودیم، به طوری که زائران عراقی یک شب به صورت خودجوش در این صحن انزجار خودشان را نسبت به این حرکت نشان دادند.

واکنش زائران غیرایرانی حرم رضوی در قبال قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک

ذوالفقاری بیان کرد: پس از اقدام موهن قرآن‌سوزی، در ایام محرم قبل و بعد از برپایی مراسم‌ها زائران ارادت خودشان به قرآن را نشان می‌دهند، برای نمونه در شب گذشته همزمان با پنجمین شب از عزاداری سیدالشهدا(ع) در صحن غدیر زائران غیرایرانی قرآن در دست گرفته و آن را به عنوان پرچم اعتقادات، هویت دینی، ایمانی و انسانی خودشان معرفی و اعلام کردند که ما با جان و مال خود مدافع این کتاب خواهیم بود.
وی افزود: موضوع آتش‌سوزی قرآن نباید با یک بی‌اهمیتی از سوی مسمانان روبرو شود بلکه این امر خط قرمز همه مسلمانان بوده و هست و باید در این مورد به یک همبستگی برسیم، زیرا بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع باعث می‌شود که قبح این اتفاق بریزد، بنابراین واکنش درست و به جا به گونه‌ای که باعث عقب‌نشینی عاملین این امر بشود یک تکلیف بر دوش همه است.

مدیر زائران غیرایرانی حرم رضوی با اشاره به دومین ویژگی حرم رضوی گفت: حرم رضوی بزرگترین مرکز فعالیت‌های قرآنی در کشور است و جدا از فضای برگزاری برنامه‌های قرآنی، بزرگترین کارخانه چاپ و نشر قرآن، حمایت از برنامه‌های قرآنی سراسر کشور، تاسیس و مدیریت و راهبری مهدالرضاهای قرآنی، برگزاری برنامه‌های حفظ قرآن کریم در داخل و خارج از حرم، برگزاری هزاران کرسی تلاوت در داخل و خارج از کشور، ترجمه متعدد قرآن به زبان‌های انگیسی، اردو و حضور در نمایشگاه‌های قرآنی از جمله اقدامات این آستان محسوب می‌شود.

ذوالفقاری ابراز کرد: طبیعتا با این حجم از کار قرآنی، آستان قدس نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. ما از اتفاق آتش‌سوزی قرآن در سوئد و دانمارک برای معرفی بیشتر و بهتر قرآن به زائران غیرایرانی و گردشگران دینی استفاده کردیم و در حال حاضر روزانه تعداد قابل توجهی قرآن به آنها اهدا می‌شود. برای بسیاری از این زائران و گردشگران این سوال به وجود آمده است که چرا این کتاب آتش زده شده است، از این رو ما سعی کردیم توان خود را در امر پاسخگویی مضاعف گذاشته و از این فرصت نهایت بهره را ببریم. به همین منظور کارشناسان ما از این فضا استفاده کرده و به معرفی دقیق قرآن می‌پردازند.
وی اضافه کرد: در بخش زائران غیرایرانی و گردشگران دینی ما قسمتی برای پاسخگویی به این افراد داریم. یکی از سوالات پر تکرار برای کارشناسان ما در مورد قرآن بود که باتوجه به اتفاقات اخیر در سوئد و دانمارک، چندین برابر شد. به همین منظور ما سوالات را جمع‌آوری و به آنها به صورت جزوه یا بروشور به زبان‌های مختلف پاسخ می‌دهیم. همچنین پاسخ به شبهات را هم در فضای حقیقی و مجازی به طور جد دنبال می‌کنیم.

مدیر زائران غیرایرانی حرم رضوی با ارائه گزارشی از میزان حضور گردشگران دینی خاطرنشان کرد: گردشگران غیرمسلمان ما در هفته سه الی چهار گروه هستند که ما نسبت به مسلمان شدن این گروه‌ها تبلیغی نداریم اما با این وجود در طول یک سال میانگین ۵۰۰ نفر مسلمان می‌شوند که میانگین می‌توان هفته‌ای یک نفر را اعلام کرد. اخیرا هم از کشورهای نروژ، اسپانیا، کره‌جنوبی و استرالیا افرادی بودند که به اسلام گرویدند.
ذوالفقاری بیان کرد: پس از آتش‌سوزی قرآن هم سخنرانی‌های معرفتی ما چندبرابر شده است، به همین منظور برای مسلمانان غیرایرانی هم کارشناس مذهبی تعیین کرده‌ایم تا بتوانند به معرفی بهتر قرآن و مقابله با اهانت به این کتاب آسمانی بپردازند.

همزمان با شب پنجم محرم در صحن غدیر زائران غیرایرانی به صورت خودجوش انزجار خودشان را نسبت به این توهین نشان دادند و سخنران این مراسم نیز مباحث خوبی پیرامون این موضوع مطرح کرد.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.