اقتصادی

تجارت خارجی ۴۵ میلیاردی شد/ رکوردشکنی ترخیص کالاهای ضروری

رئیس گمرک ایران با اعلام 45 میلیارد دلار تجارت در ایران در نیمه اول امسال گفت: در سپتامبر امسال با فروش کالاهای کلیدی به ارزش 5.5 میلیون دلار ، 5.3 میلیون تن ، رکورد جدیدی برای ترخیص از گمرک ثبت شد. کالا “واردات ثبت شده است.

به گزارش خبر فوری ، مهدی میراشرفی – سرپرست گمرک ایران – جزئیات تجارت خارجی را در ماه سپتامبر اعلام کرد و گفت: رشد سریع ترخیص کالا از گمرک در ماه سپتامبر امسال ترخیص کالاهای اساسی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. ماشین آلات و اقلام خط تولید واسطه ها تراز تجاری کشور را به نفع واردات اقلام کلیدی تغییر دادند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال گفت: تجارت خارجی ایران با حفظ رشد صادرات به 45 میلیارد دلار رسید که 47 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. سال. ” در این مدت 79 میلیون و 100 هزار تن کالا بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد.

بر اساس این گزارش ، جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال 21 میلیارد و 800 میلیون دلار کالا بین 21 تا 800 میلیون دلار صادر کرده است که از نظر وزنی 30 درصد و از نظر ارزش 61 درصد افزایش داشته است. سال گذشته در همان زمان

مهمترین مقاصد صادراتی ایران عبارتند از: چین با شش میلیون و 500 میلیون دلار با 14 میلیون و 800 هزار تن کالا ، عراق با 13 میلیون و 900 هزار تن با سه میلیون و 800 میلیون دلار ، ترکیه با هفت میلیون و 200 هزار تن. ارزش امارات متحده عربی 2.3 میلیارد دلار ، امارات متحده عربی 5.8 میلیون دلار و افغانستان 1.500.000 دلار بوده است.

گاز مایع شده ، متانول ، پلی اتیلن ، محصولات نیمه آهنی ، شمش آهن ، پروپان ، اوره ، بنزین ، میله های آهن و کاتد مهمترین صادرات کشور در این مدت بوده است.

گزارش مدیرکل گمرک ایران از آمار واردات کالا در شش ماهه نخست امسال نیز نشان می دهد که در آن مدت 19 میلیون و 100 هزار تن 23 میلیارد و 100 میلیون دلار وارد کشورمان شده است. 1399 ، افزایش 15 درصدی وزن و 37 درصدی ارزش.

کشورهای اصلی درگیر در قرارداد واردات با ایران عبارتند از: امارات متحده عربی با 7.3 میلیارد دلار کالا به ارزش 5.3 میلیارد دلار ، چین با 5 میلیارد دلار با 5 میلیارد دلار و ترکیه با 2.1 میلیارد دلار. 2.4 میلیارد دلار با یک میلیون تن 900.000 دلار اعلام شده است.

10 مورد اصلی وارد شده در این مدت تلفن های همراه ، ذرت ، سویا ، روغن تخمه آفتابگردان ، آرد سویا ، گندم ، جو ، شکر ، روغن پالم و روغن خام بود.

مدیرکل گمرک با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان و سایر آژانس های تجاری ، گزارش داد که 14 میلیون و 300 هزار تن فروش مربوط به 19 میلیون و 100 هزار تن واردات به کشور در شش ماهه نخست امسال بوده است. مربوط. از 25 قلم کالا ، ارزش 8.9 میلیارد دلار ، 75 درصد از کل ، و ارز مورد نظر 12.4 میلیون دلار یا 7 میلیارد دلار بود که 65 درصد از کل را شامل می شد. کالاهای پاک شده را جمع آوری می کند.

به گفته وی ، قابل توجه است که اقدامات انجام شده منجر به سرعت بالای ترخیص کالاهای اصلی ، ماشین آلات و وسایل تولید از گمرک در سپتامبر سال جاری شد ، بنابراین متوسط ​​وزن اولین واردات پنج ماهه امسال 2.7 میلیون تن در هر ماه در ماه سپتامبر ، تقریباً دو برابر شد و به 5.3 میلیون تن رسید. از نظر ارزش ، متوسط ​​میزان کالاهای شسته شده در پنج ماهه نخست سال جاری 3.3 میلیارد دلار بوده است. این رقم در ماه سپتامبر به شش میلیارد و 500 میلیارد دلار رسید که از نظر ترخیص کالا از گمرک رکورد جدیدی محسوب می شود که دلیل منفی تراز تجاری در ماه سپتامبر است.

بر اساس این گزارش ، در نیمه اول سال جاری ، کل جابجایی کالا از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران 5 میلیون و 856 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88 درصد افزایش داشته است.

به گفته میر اشرفی ، بررسی آمار تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست امسال نشان از تداوم رشد صادرات و همچنین مدیریت واردات کالا با تمرکز بر تامین کالاهای اساسی و درآمد تولید مورد نیاز جامعه.

انتهای پیام