اخبار عمومی

آتش‌بازی یمن در دریای سرخ

غزه زیر آتش‌باری ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی است و گذرگاه‌های آبی رژیم اسرائیل زیر آتشبار انصارالله یمن؛ با اینکه حجم آتش این دو جبهه زمینی و دریایی قابل مقایسه نیست، اما تهدید شاهرگ حیات اقتصادی رژیم صهیونیستی از سوی یمن، تحلیلگران بین‌المللی را متوجه خود کرده است.

به گزارش خبر فوری، نورنیوز نوشت: هشتم اکتبر، فردای عملیات «طوفان الاقصی» و ساعاتی پس از آنکه رژیم صهیونیستی حملات کور خود به غزه را آغاز کرد، محافل سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای جهان قبل از هر چیز نگران سرایت آتش به فراتر از مرزهای غزه و سرزمین‌های اشغالی بودند؛ کرانه باختری، لبنان، عراق و سوریه جزء نام‌هایی بود که احتمال می‌رفت پایشان به این نزاع تازه کشیده شود و در این میان دورترین گزینه برای غربی‌هایِ حامی رژیم صهیونیستی «یمن» بود. اما با ورود به سومین ماه از حمله همه‌جانبه رژیم اسرائیل به غزه، یمن، دریای سرخ را به جبهه جدید برای تل‌آویو تبدیل کرده است.

یمن؛ جبهه جدید جنگ؟

چند روز قبل سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که این کشور اجازه نخواهد داد هیچ محموله‌ای به مقصد فلسطین اشغالی از آبهای یمن عبور کند؛ مگر اینکه حامل دارو و غذا برای مردم غزه باشد. او با اشاره به حملات نیروهای تحت مسئولیتش به بنادر و کشتی‌های اسرائیلی، تأکید کرد: تمامی کشتی‌هایی را که مربوط به رژیم اسرائیل باشد یا به بندرهای اسرائیلی کالا منتقل کند، هدف مشروعی برای یمن می‌داند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «تا زمانی که اسرائیل حمله به غزه را متوقف نکند، این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت.»

حمله پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک به سه کشتی مرتبط یا منتسب به رژیم اسرائیل، حمله پهپادی به عمق فلسطین اشغالی، جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیلی در دریای مکران، دریای سرخ و باب‌المندب، حمله با موشک بالستیک به بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی و تصرف یک کشتی باری به «نام گالاکسی لیدر» تنها بخشی از عملیاتی بود که انصارالله یمن در دفاع از «برادران خود در غزه» انجام دادند.

همزمان با افزایش این تحرکات، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از «زاخی هانگبی»، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا و «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان اعلام کرده ‌است که اگر آمریکا در مقابل یمن اقدام نکند، اسرائیل علیه یمن اقدام نظامی خواهد کرد. تهدیدی که با واکنش بلافاصله «ضیف‌الله الشامی»، وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن مواجه شده که خطاب به نتانیاهو گفت: «ما کاملا آماده هرگونه اقدام و تحرک نظامی علیه یمن هستیم.» او که با شبکه «الجزیره» گفتگو می‌‎کرد، با بیان اینکه «ما تمام توانمان را برای مقابله با تجاوز به برادرانمان در غزه به کار گرفته‌ایم»، مواضع نیروی مسلح یمن را تکرار و تأکید کرد: «هر کشتی که برای رساندن کمک یا هر چیز دیگری به صهیونیست‌ها اقدام کند، در تیررس ما قرار خواهد گرفت.» اما سوال اینجاست که یمن با حمله به کشتی‌های حامل بار و کالا از-به رژیم صهیونیستی چه هدفی دنبال می‌کند؟

اهداف واقعی یمن در دریای سرخ و مکران

«دریای سرخ»، «دریای مکران»، «باب‌المندب» و بندر «ایلات» گذرگاه‌ اصلی کشتی‌هایی هستند که یا به رژیم صهیونیستی تعلق دارند یا کالاهای وارداتی و صادراتی این رژیم را جابه‌جا می‌کنند. ناامن سازی مسیر کشتی‌های حامل کالاهای اسرائیلی، هزینه‌های مالی سنگینی به این رژیم تحمیل خواهد کرد. رژیم اسرائیل به طور گسترده از این مسیرها برای تجارت استفاده می‌کند و برای نمونه بخش عمده‌ای از مواد غذایی خود را از باب‌المندب وارد می‌کند و در صورت ادامه حملات، هزینه بیمه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های حامل کالا به اراضی اشغالی احتمالاً افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است برخی از کشتی‌ها که خود را  به دلیل ارتباط با رژیم اسرائیل در معرض خطر می‌بینند مسیر عبورخود از باب المندب و دریای سرخ را تغییر داده و در عوض به مسیرهای طولانی‌تر دیگری اساسا تغییر شیوه انتقال کالاها متوسل شوند. ایلات، بندر و شهر تفریحی جنوب سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ هم یک مقصد گردشگری است که اگر امنیت آن برای مدت طولانی در آن‌ به خطر بیافتد، آسیب مالی جدی ایجاد خواهد کرد.

برای مقابله با چنین آسیب‌هایی بود که هفته پیش «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خبر داد؛ امریکا با کشورهای دیگر در حال مذاکره است و می‌کوشد آنها را به تشکیل یک نیروی دریایی بین‌المللی ترغیب کند تا به زعم آنها عبور ایمن کشتی‌ها در دریای سرخ تضمین شود. این اظهارات مربوط به زمانی بود که انصارالله یمن تنها کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار می‌داد، اما حالا اعلام شده هر محموله‌ای که از بنادر رژیم صهیونیستی حرکت کند یا محموله‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی است، اهداف مشروع نیروهای محور مقاومت در یمن هستند. حال باید منتظر ماند و دید که ایا آمریکا و حامیانش توان مقابله با اقدامات یمن در حمله به منافع رژیم صهیونیستی و به‌ویژه مسدودسازی مسیر آبی انتقال کالا  به رژیم اسرائیل را دارند یا ائتلاف اعلام شده نیز چون اقدامات مشابه قبلی صرفا نمایشی برای اقتدار نمایی خواهد بود؟

انتهای پیام