اخبار سلامت

بیماری که سهم مرگ و میرش از کرونا پیشی گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

زهرا دستجردی با بیان اینکه غربالگری فشارخون و دیابت در نیشابور از مرز ۱۸۵ هزار نفر گذشته است، افزود: از حدود ۱۸۵ هزار نفر افراد بالای ۱۸ سال غربالگری شده بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در مرحله پیش دیابت،۳۳ هزار نفر در مرحله پیش فشارخون بالا، حدود ۲۰۰۰ نفر مشکوک به فشارخون بالا و ۱۸۰۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه این افراد کسانی بودند که از وضعیت فشارخون و قند خون خود بی‌اطلاع بودند، عنوان کرد: بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها، مهم‌ترین علل مرگ و میر در اغلب کشورهای جهان هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور اظهار کرد: خوشبختانه بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی و دیابت قابل‌ پیشگیری‌ترین بیماری‌های مزمن هستند به طوری که ۸۰ درصد سکته‌های قلبی و مغزی و دیابت نوع دو با شیوه زندگی صحیح قابل پیشگیری هستند ولی متأسفانه همین بیماری‌های قابل پیشگیری به عامل اصلی مرگ مردم در اثر سبک زندگی ناسالم تبدیل شده‌اند.

 وی افزود: هرچند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در ارتقاء سطح سلامت شهروندان و پیشگیری از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به‌ویژه بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است اما برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های فشارخون بالا و دیابت هستند که از آن بی‌اطلاع هستند و مراقبتی برای کنترل بیماری دریافت نمی‌کنند.

دستجردی با اشاره به اینکه این افراد زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند که دچار عوارضی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و کلیوی و… می‌شوند، گفت: سهم مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی در زمان اوج کرونا، بیشتر از مرگ‌هایی است که به علت کرونا اتفاق افتاده است.

وی گفت: برای بیماری‌های با این خصوصیت بهترین راه غربالگری است و غربالگری این بیماری‌ها با اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج و اندازه‌گیری قند خون با دستگاه گلوکومتر یا در آزمایشگاه بسیار آسان و در دسترس است.

وی افزود: همه افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه سالانه به پایگاه‌های سلامت در سطح شهر و خانه‌های بهداشت در سطح روستا و در قالب خدمتی به نام خطرسنجی به صورت رایگان از وضعیت فشارخون، قند خون، کلسترول خون و هم چنین احتمال سکته قلبی یا مغزی در ۱۰ سال آینده با شیوه زندگی فعلی مطلع و از آموزش‌های مراقب سلامت و بهورز بهره‌مند شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور ادامه داد: متأسفانه عوامل خطر بیماری‌های فوق از جمله کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و الکل و عدم مدیریت استرس در جوامع رو به افزایش و سن بیماری فشارخون بالا و دیابت نوع دو رو به کاهش است.

وی گفت: با هدف شناسایی و مراقبت بیماران مبتلا به فشارخون بالا و دیابت و افراد در مرحله پیش دیابت و پیش فشارخون بالا، پویش ملی سلامت (غربالگری فشارخون و دیابت) از ۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی‌ماه برای تمام افراد بالای ۱۸ سال در سطح شهر و روستا در حال انجام است.

دستجردی هم چنین از همه همشهریان بالای ۱۸ سال خواست با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به طور رایگان از وضعیت قند و فشارخون خود مطلع شوند و در صورت بالا بودن قند و فشارخون با مراجعه منظم به مراکز بهداشتی، تحت مراقبت قرار گرفته و از عوارض بیماری پیشگیری کنند.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.