اقتصادی

رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی شرایط بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها، مقایسه آن‌ها با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته است. به عنوان مثال هر ساله با تغییر فصل شاهد نوسانات تقاضای بازار آهن آلات و قیمت میلگرد و تیرآهن هستیم. این مقایسه می تواند چشم انداز خوبی از شرایط در صنایع مرتبط مانند ساخت و ساز و خودروسازی و روند قیمت ها در بازارهای مسکونی و خودرو ارائه دهد. در ادامه، به عنوان دو بازیگر اصلی صنعت فولاد، می‌خواهیم تغییرات قیمت فیبر و الیاف را در 5 ماهه اول سال‌های 1401 و 1400 بررسی کنیم.

در سال 1401 قیمت الیاف و تیرآهن بیشتر به چه عاملی تغییر کرد؟

عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضای بازارهای داخلی و خارجی، قیمت ارز، نرخ تورم و … آنها از مهمترین عواملی هستند که دست به دست هم می دهند. قیمت نهایی مقاطع فولادی مشخص می کند در 5 ماهه اول سال 1401 این عوامل به عنوان اهرمی عمل کرده و توانسته اند تغییراتی را نسبت به سال گذشته ایجاد کنند. قیمت نوار و پرتو تغییر در بازار در ادامه، تأثیر این پارامترها را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل خواهیم کرد:

عرضه و تقاضا

در 4 ماهه اول سال 1401 میزان تولید و عرضه محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار دقیق سایت، حجم برد و پرتو تولید 3463 میلیون تن در سال 1401 و 416 هزار تن بیشتر از حجم تولید سال 1400 بوده است. تا حد زیادی این مورد بوده است ثبات قیمت در بازار کمکم کنید

میزان تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی قابل بررسی است. بازارهای داخلی همیشه تحت تأثیر ظرفیت مالی مردم برای بازسازی و ساخت و ساز هستند بودجه سالانه دولت برای پروژه های عمرانی کشور قرارداد از سوی دیگر، تقاضای بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق… چیزی است که سبد صادراتی کشور را سنگین می کند. با این حال، فروش ارزان در روسیه برای رهایی از فشار تحریم های آمریکا و اروپا در ماه های اخیر، کاهش حجم صادرات ایران بوده است

تورم

نرخ تورم در 5 ماه گذشته نوسان داشته است که بیشتر آن در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات رخ داده است. بنابراین وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است. افزایش تورم همواره توانسته به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت ها در بازار سخت افزار عمل کند.

قیمت نیم دلار

قیمت دلار در 5 ماهه اول سال 1401 به 31 هزار تومان رسید; ما می‌توانیم تأثیر افزایش نرخ را در بازارهای مختلف، از جمله، ببینیم بازار فولاد همچنین ببینید اما این قیمت هیجانی زیاد دوام نیاورد و باز هم به زیر 29 هزار تومان رسید. این نوسانات همچنین می تواند اثر خود را در بازار آهن باقی بگذارد. اما هیچ تغییر مهمی ایجاد نکردند.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور

شما هرگز نمی توانید بر عواملی مانند: وضعیت اقتصادی کشور، شرایط سیاسی و روابط تجاری کشور با سایر کشورهای جهان بی توجهی به قیمت مقاطع فولادی. تحریم‌های صنعت فولاد ایران و کندی پیشرفت برجام از جمله این عوامل هستند. بنابراین هرگونه اخبار مرتبط با برجام و تصمیم هر یک از طرفین ممکن است باعث ایجاد فراز و نشیب در بازار فولاد شود.

مقایسه تغییرات قیمت کمد لباس در 5 ماهه اول 1400 و 1401

در 5 ماهه اول سال 1400 شاهد تغییر حکومت و برخی جهت گیری های سیاسی بودیم. از سوی دیگر ورود به ماه های گرم سال باعث افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی شد. این تغییرات می تواند باشد قیمت نوار بناب و برندهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب تا پایان مرداد ماه 1400 شاهد افزایش 43.4 درصدی قیمت ها بودیم.

بازار منطقه برای 5 ماه گذشته، یک رکود بی سابقه محدودیت‌های صادراتی را تجربه کرده است ممکن است منجر به حبس شدن بخش بزرگی از محصولات فولادی در داخل مرزهای کشور و انباشته شدن آن در بازارها شود. به این ترتیب از جداول ارزان قیمت حمایت کرده و از افزایش قیمت در ماه های پیک تقاضای بازار جلوگیری کرده است. بر اساس آمارها مشاهده می شود که قیمت 16 بناب از ابتدای سال 1401 و 5 ماهه ابتدایی آن روند کاهشی داشته است، این در حالی است که این تغییرات قیمت در مدت مشابه سال گذشته روندی صعودی داشته است.

بررسی قیمت تیرآهن فولادی در 5 ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1401

نوسانات قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تغییر قیمت مسکن است داخل است؛ از این رو مشاهده و پیش بینی رفتار این محصول فولادی به دغدغه ای برای طیف وسیع تری از افراد جامعه تبدیل شده است. آن را بررسی کنید قیمت تیرآهن در نمودار تغییرات نرخ در سایت فایکو نشان می دهد که نوسان ارزش ریالی این محصول در 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. در دو سال اخیر قیمت تمام برندهای تیرآهن فولادی به دلیل تغییرات بازار افزایش یافته است، اما اگر بخواهیم به شیب نمودار نگاه کنیم. قیمت تیرآهن فایکو و برای تحلیل سایر کارخانه ها در 5 ماهه اول سال های 1400 و 1401 این روند صعودی بوده است.

اخرین حرف

بررسی جامع نمودار قیمت تیرآهن و کابینت نشان می دهد که بازار سخت افزار در 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. این رکود و ثبات قیمت ها بازارهایی مانند مسکن را تحت تاثیر قرار داده و دچار رکود کرده است. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات می تواند به شما در درک و پیش بینی رفتار صنایع مرتبط و بازارهای مرتبط کمک کند. همچنین از طریق وب سایت می توانید به یک بانک اطلاعاتی بزرگ دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت محصولات فولادی مورد نظر خود را که توسط فروشندگان مختلف در بازار عرضه می شود را مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید بگیرید.

منبع: gereft.com