اقتصادی

بهره‌برداری از ۳۷ طرح صنعتی در هفته دولت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: امسال در هفته دولت ۳۷ طرح صنعتی ایجادی و توسعه‌ای و همچنین احیای واحدهای راکد با سرمایه ۷۴۵۰ میلیارد تومانی و اشتغال مستقیم ۳۷۴۰ نفر در استان تهران اجرا خواهد شد.

به گزارش خبر فوری، محمود سیجانی  امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه در استان تهران سیاست و راهبرد اصلی، ایجاد واحدهای دانش بنیان و شرکت‌های تولیدی با دانش فنی روز است، گفت: در استان برخی صنایع مثل چوب، پوشاک، کفش که آلایندگی ندارند و مصرف آب آن‌ها نیز بالا نیست و با سرمایه کم اشتغال بالا ایجاد می‌کند، بومی شده و در اولویت است. در حوزه قطعات خودرو هم در راستای تکمیل زنجیره تامین اقداماتی انجام شده و صنایع غذایی هم از صنایع مجاز در این استان است.

سیجانی با بیان اینکه تهران نباید بیشتر از این در صنایعی که بار محیط زیستی ایجاد می‌کند گسترش یابد، اظهار کرد: محدودیت سرمایه‌گذاری در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران وجود دارد، اما برخی صنایع از جمله پوشاک، بتن و دانش بنیان‌ها در این شعاع هم مجاز بودند. اما دغدغه امکان توسعه یا بازسازی و نوسازی صنایع قبلی وجود داشت که باعث ساماندهی این قانون شد. بر این اساس سال گذشته تصمیم گرفت در بعد اول واحدهایی که قبلا در لکه‌ها ایجاد شدند در قالب شهرک‌های صنعتی خصوصی شکل جدید بگیرند و دوم اینکه امکان توسعه و به روز شدن واحدهای موجود در رشته فعالیت خودشان فراهم شد.

وی افزود: بخش دیگری هم از این مصوبه مربوط به شناسایی صنایع است تا بدون مجوز رشد نکنند و ۳۸ لکه صنعتی تعیین تکلیف شود. پیشنهاداتی هم داریم از جمله اینکه صنایعی مثل کفش، پوشاک، قطعات خودرو و لوازم خانگی که آلایندگی ندارند و به ارز اوری کمک می‌کنند بتوانند در تهران در  راستای توسعه زنجیره تامین پیش بروند.

چند واحد صنعتی در تهران فعال است؟

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۵۰ واحد صنعتی دارای پروانه در تهران فعال است. همچنین ۱۰ درصد مجوزهای صنفی نیز در بخش صنعت فعالیت می‌کنند.

۱۰ درصد واحدهای صنفی مجوز ندارند

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش اصناف شناسایی واحدهای بدون پروانه شروع شده، گفت: این مسئولیت‌ به عهده اتحادیه‌ها است و آن‌ها وظیفه دارند واحدهای بدون پروانه زیرمجموعه خودشان را شناسایی کنند. در مرحله اول به این واحدها اخطار داده می‌شود، اگر رسیدگی نشود در مراحل بعدی به ترتیب معرفی به اماکن و پلمب انجام می‌شود. در حال حاضر طرح برخورد با واحدهای بدون مجوز به صورت جدی در حوزه املاک شروع شده است.

به گفته این مقام مسئول برآورد می‌شود حدود ۱۰ درصد واحدهای صنفی در تهران بدون مجوز فعالیت می‌کنند. بر این اساس از بین ۴۲۸ هزار واحد صنفی فعال در تهران ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد صنفی، مجوز ندارند.

سیجانی در ادامه تاکید کرد که حفظ وضعیت موجود واحدها از طریق کارگروه رفع موانع تولید، بازسازی و نوسازی صنایع برای بالا بردن تیراژ تولید کاهش آلودگی هوا و محیطی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی ۴۶۰ واحد تولیدی، احیای ۲۲۰ واحد راکد، اتمام طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.