اخبار عمومی

قمار بی‌بی بر سر بایدن

تحقق سناریوی پایان جنگ غزه به تقویت موضع سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ کمک شایانی خواهد کرد. بایدن و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارای منافع متضاد در سناریوهای ادامه یا توقف جنگ هستند. این موضوع سبب شده است، نتانیاهو با دنبال کردن سیاست ادامه جنگ در غزه بر سر آینده سیاسی بایدن دست به قماری بزرگ بزند.

به گزارش خبر فوری، «راهبرد معاصر» نوشت: با گذشت بیش از ۷۰ روز از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، رهبران کابینه اضطراری همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند و وعده نابودی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و حذف فیزیکی رهبرانش می‌دهند.

چهارشنبه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی وعده دادند جنگ غزه تا پایان مأموریت نابودی حماس ادامه خواهد داشت. «بی بی» این سخنان را در جریان بازدید از بازداشتگاه واحد اطلاعات انسانی در جنوب سرزمین‌های اشغالی ایراد کرد. 

تداوم تبادل آتش در جنوب غزه می‌تواند حیات سیاسی و شانس بایدن را برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری تحت تأثیر قرار دهد

کارشناسان معتقدند، ایده نابودی حماس غیرممکن و تنها با هدف طولانی‌تر کردن جنگ غزه مطرح شده است. تداوم جنگ در باریکه غزه به معنای تداوم حیات سیاسی نتانیاهو و خلق فرصت‌های جدید برای جبران بی‌آبرویی عملیات  «طوفان الاقصی» است. 

تداوم تبادل آتش و پیش‌روی زمینی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در جنوب غزه تنها سبب وخیم تر شدن اوضاع انسانی در این باریکه نمی‌شود، بلکه می‌تواند حیات سیاسی و شانس بایدن را برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری تحت تأثیر قرار دهد. در انتخابات پیشین آمریکا جمعیت‌های افراط گرا و گروه‌‎های چپ با هدف مقابله با فاشیسم و پوپولیسم دست راستی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور به صورت یکپارچه از نماینده منتخب حزب دموکرات حمایت کردند. 

با طولانی‌تر شدن روند جنگ و افزایش تعداد جان‌باختگان غیرنظامی احتمال دارد بخشی از حامیان بایدن در این دوره از انتخابات گزینه تحریم و شرکت نکردن در انتخابات را برگزینند. 

پیش از وقوع عملیات هفتم اکتبر، دولت بایدن یکی از حامیان اصلی جریان چپ- میانه در جریان برگزاری اعتراضات هفتگی علیه طرح اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی بود. علاوه بر این، دموکرات‌ها هم‌صدا با مخالفان و تشکیلات خودگردان یکی از منتقدان ثابت سیاست‌های افراطی بن‌گویر و اصموطریچ در کرانه باختری علیه شهرک‌سازی‌ها و سیاست‌های نژادپرستانه در نزدیکی مسج الاقصی بودند. 

حمله برق‌آسای هفتم اکتبر سبب شد آمریکایی‌ها از انتقادات سیاسی دست بکشند و به شریک نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی در روند حمله به باریکه غزه بدل شوند. نفوذ لابی‌های آیپک، مسیحیان متحد رژیم صهیونیستی و «جی استریت» در ساختارهای قدرت آمریکا به قدری زیاد است که در زمینه حمایت از صهیونیست‌ها اجماع دو حزبی در واشنگتن وجود دارد. 

با وجود حمایت نظامی- اطلاعاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی، دولت بایدن به‌ویژه دستگاه سیاست خارجی آمریکا اصرار زیادی بر کوتاه‌تر شدن روند عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و پایان جنگ در منطقه شرق مدیترانه دارند. 

با وجود اصرار بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای کاهش مدت عملیات زمینی رژیم صهیونیستی و هدفمندتر شدن حملات صهیونیست‌ها در این منطقه، به نظر می‌آید نتانیاهو علاقه‌ای به همراهی با سیاست‌های دولت بایدن ندارد. به عنوان نمونه، نتانیاهو به صراحت اعلام کرده است، تل‌آویو و واشنگتن بر سر آینده سیاسی غزه دارای اختلاف نظر هستند. 

دولت بایدن به‌ویژه دستگاه سیاست خارجی آمریکا اصرار زیادی بر کوتاه‌تر شدن روند عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و پایان جنگ در منطقه شرق مدیترانه دارند

آمریکایی‌ها خواستار واگذاری کنترل غزه به تشکیلات خودگردان احیا شده هستند، اما «بی بی» اعلام کرده است، صهیونیست‌ها دیگر اشتباه اسلو را تکرار نخواهند کرد و کنترل این منطقه را در اختیار نیروهای فلسطینی قرار نخواهند داد. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است، فرق اساسی حماس و فتح در این نکته می‌باشد که گروه نخست به دنبال نابودی یکباره رژیم صهیونیستی، اما فتح به دنبال نابودی رژیم در چند مرحله است. 

با گذشت بیش از دو ماه از جنگ غزه، نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها همچنان حاکی از پیشتازی مخالفان نتانیاهو در انتخابات احتمالی آینده است. طبق جدیدترین نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، ائتلاف وحدت داخلی به ریاست بنی‌گانتز ۳۷ کرسی و حزب یش‌عتید ۱۵ کرسی را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که حزب لیکود به ریاست نتانیاهو تنها ۱۵ کرسی را به خود اختصاص داده است. 

در چنین شرایطی پایان جنگ به معنای سقوط کابینه دست راستی نتانیاهو، برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و محاکمه احتمالی وی خواهد بود. در عین حال تحقق این سناریو سبب فروکش کردن آتش جنگ فلسطین اشغالی، کنترل تنش‌ها در غرب آسیا و کاهش اعتراضات مخالفان جنگ در واشنگتن خواهد شد. 

تحقق این سناریو به تقویت موضع سیاسی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ کمک شایانی خواهد کرد. به عبارت دیگر، بایدن و نتانیاهو دارای منافع متضاد در سناریوهای ادامه یا توقف جنگ هستند. این موضوع سبب شده است نتانیاهو با دنبال کردن سیاست ادامه جنگ در غزه بر سر آینده سیاسی بایدن دست به قماری بزرگ بزند.

بهره سخن

حرکت در «تونل تاریک» شاید بهترین توصیف برای توضیح سیاست تداوم جنگ در غزه باشد. نتانیاهو برای فرار از مرگ سیاسی و محاکمه قضایی سعی دارد تحقق اهداف سه‌گانه را شرط پایان جنگ اعلام کند. این ادعا در حالی از سوی «بی بی» مطرح می‎شود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است، نابودی حماس نیاز به ده‌ها سال جنگ در باریکه غزه دارد. 

تداوم سیاست انتحاری بازندگان زیادی خواهد داشت که مهم‌ترین بازنده آن بایدن، چهل‌وششمین رئیس جمهور آمریکاست. تداوم کشتار غیرنظامیان در غزه سبب تشدید فشار نهادهای حقوق بشری، چپ‌گرایان و مسلمانان خواهد شد. علاوه بر این، کارشناسان معتقدند ادامه جنگ در غزه سبب افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی خواهد شد، تأثیر تورمی آن به شکل مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد آمریکا را هدف قرار می‌دهد و شانس بایدن را برای جلب آرای خاکستری کاهش خواهد داد. 

انتهای پیام