اخبار فرهنگی

استقلال نیاز به بادمجان دور قاب چین ندارد! / تیم نتیجه نگیرد طرفداران باید کمیته فنی را بازخواست کنند

در گفت‌وگو با آنا

پیشکسوت تیم استقلال گفت: استقلال نیاز به «بادمجان دور قاب چین» ندارد، حالا که اسم کمیته فنی به میان آمده، اعضای آن باید سرمربی را انتخاب کنند چون مسائل فنی مطرح است و سرپرست باشگاه شناخت فنی برای انتخاب را سرمربی ندارد.

حسن روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه سرمربی تیم استقلال هنوز نامشخص است، اظهار داشت: اینکه کمیته فنی ۷ نفره در باشگاه استقلال تشکیل شده، اگرچه معمولاً چنین کمیته‌ای ۵ نفره است ولی باز هم به سود تیم خواهد بود اگر با حکم نباشد و با تمامی اعضای چنین کمیته‌ای قرارداد بسته شود. بستن قرارداد دو تا سه ساله با اعضای کمیته فنی باعث می‌شود تا اعضا به خاطر آبروی خود هم که شده نهایت دقت و جدیت را به خرج دهند تا سرمربی خوبی برای تیم بزرگ استقلال انتخاب کنند. آنها دست روی هر مربی نگذارند چون به محض اینکه تیم نتیجه نگیرد هواداران از چشم کمیته فنی می‌بینند پس اعضای کمیته آنچه در توان دارند برای انتخاب بهترین سرمربی می‌گذارند.

**طرفداران کمیته فنی را بازخواست می‌کنند

وی ادامه داد: رزومه مربیانی که برای سرمربیگری استقلال مدنظر قرار می‌دهند اهمیت چندانی ندارند. اینکه شخصی در بهترین کلاس مربیگری دنیا هم مدرک گرفته باشد دلیل مستدلی برای انتخاب وی نیست. کارنامه و برنامه‌ای که آن مربی برای تیم ارائه می‌کند دارای اهمیت است. اعضای کمیته فنی بدانند فردا روز که سرمربی استقلال انتخاب شد باید پشت سر انتخاب خود بایستند. اگر تیم موفق نشود و سرمربی ناموفق باشد، طرفداران آنها را بازخواست می‌کنند. ضمن اینکه باید مدیرفنی در تیم باشد تا نظارت روی عملکرد سرمربی داشته باشد و نکات فنی لازم را به وی منتقل کند. اعضای کمیته فنی نمی‌توانند عکس بلبل نشان دهند و گنجشک برای تیم انتخاب کنند. ضمناً حضور در کمیته فنی نیاز به رزومه و کارنامه فرد ندارد، اگر تئوریسین خوبی باشند برای حضور در کمیته کافی است چون باید تشخیص درستی داشته باشند و هر شخصی را به عنوان سرمربی معرفی نکنند.

**کمیته فنی مثل شیر پشت انتخاب خود باشد

پیشکسوت تیم استقلال تأکید کرد: وظیفه اعضای کمیته فنی انتخاب سرمربی در حد نام استقلال است. شخص نمی‌تواند سرمربی را انتخاب کند. همه اعضا حق اظهارنظر دارند و جمع آرا منجر به انتخاب سرمربی شود. باید یک هفته روز و شب وقت بگذارند و بهترین گزینه را معرفی کنند، استدلال کافی هم برای دفاع از گزینه‌ای که معرفی کرده‌اند، داشته باشند. اگر تمام جوانب را بسنجند مثل شیر پشت انتخاب خود می‌مانند چون در برد و باخت مربی سهیم هستند. اینکه اسم چند مربی را به ترتیب اولویت به حجت کریمی سرپرست باشگاه داده‌اند تا او با این مربیان مذاکره کند و سرمربی تیم انتخاب شود که کار صددرصد غلطی است. کمیته فنی باید با گزینه‌های مربیگری استقلال وارد صحبت شوند و بهترین را انتخاب کنند. بعد سرمربی قرارداد ببندد نه اینکه اسامی را بدهند تا سرپرست باشگاه که مدیرعامل هم نشده سرمربی استقلال را انتخاب کند. 

** کمیته فنی موظف به انتخاب سرمربی است

وی یادآور شد: استقلال نیاز به آدم «بادمجان دور قاب چین» ندارد. اگر سرپرست باشگاه استقلال به تنهایی سرمربی را انتخاب می‌کرد مسئله‌ای نبود ولی حالا که اسم کمیته فنی به میان آمده، اعضای آن نباید اسم چند نفر را بر حسب اولویت به سرپرست بدهند تا او وارد مذاکره شود چون مسائل فنی در این بین مطرح می‌شود و سرپرست شناخت فنی ندارد تا بخواهد سرمربی تیم را انتخاب کند. در صورتی که تیم موفق نباشد این کمیته فنی است که باید جواب بدهد چون آنها مسئول انتخاب سرمربی بوده‌اند و اگر بخواهند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند هواداران حرف‌شان را قبول نمی‌کنند چون کمیته فنی موظف به انتخاب سرمربی بوده است. مثل پارسال نیست که ریکاردو ساپینتو را آوردند و وقتی رفتار او را کنار زمین دیدیم گفتیم استقلال دلقک نمی‌خواهد بلکه سرمربی می‌خواهد. آنکه ساپینتو را آورد یک دلالی بود که توانست مدیرعامل را متقاعد کند ولی الان نباید اشتباه سال قبل را تکرار کند. اگر قرار است حجت کریمی سرمربی استقلال را انتخاب کند نیازی به کمیته فنی نبود. خود کریمی بدون دادن حکم، یک نفر را پیدا می‌کرد تا سرمربی استقلال شود.

**مربیان ایرانی ثابت کنند کی‌روش اشتباه کرده

روشن در مورد اینکه از نظر وی سرمربی داخلی برای استقلال بهتر است یا خارجی، تصریح کرد: بهترین مربی باید برای استقلال و پرسپولیس انتخاب شوند. اگر سرمربی خارجی آورده می شود نباید مربی بی کیفیتی باشد. خوشحالم که دست مربیان خارجی سطح پایین در ایران تا حدود زیادی کوتاه شده و به مربیان خوب داخلی اعتماد می‌شود. مربیان ایرانی بیایند ثابت کنند کی‌روش اشتباه گفته که شما سرمربی ندارید. اتفاقاً مربیان خوبی هم داریم. اگر برای استقلال یا پرسپولیس مربی خارجی می‌آورند مربی موفق بیاورند نه اینکه یکی را بیاورند که کار بلد نباشد و اینجا به دنبال مطرح شدن باشد تا یک سال بعد شهرت پیدا کند و به تیم دیگری برود. 

**دلیلی ندارد به مهاجم بابت گل زدن پاداش داد

پیشکسوت تیم استقلال خاطرنشان کرد: قرارداد سه ساله با سرمربی خوب خارجی بسته شود و یکی از کارهای وی نظارت مستقیم روی آکادمی باشگاه باشد. فردی که جوانگرایی کند و از تیم‌های امید و جوانان بازیکن اضافه کند. علت اصلی بدهی‌ها خرید بازیکنان کم کیفیت است که به ۱۰ برابر قیمت از دلال می‌خرند. وزیر ورزش می‌گفت وقتی مهاجم خارجی آورده می‌شود، کار مهاجم گلزنی است. چه دلیلی دارد برای هر گلی که می‌زند پاداش بگیرد. وزیر درست می‌گفت چون دلیل ندارد مهاجم بابت انجام وظیفه‌اش پاداش بگیرد. در استقلال هم با مهاجم قرارداد بسته‌اند بابت هر گلی می‌زند پاداش بگیرد. مثل این می‌ماند دروازه‌بان تیم هر موقعیت خوب گلزنی را مثل پنالتی گرفت پاداش بگیرد. 

**امیدوارم کریمی بهترین تصمیم‌ها را بگیرد 

روشن در مورد کادر مدیریتی باشگاه استقلال گفت: استقلال نیاز به هیئت مدیره قوی دارد تا آنها مدیرعامل را انتخاب کنند. بعد در تمامی موارد به شکل درستی مدیریت کنند. مدیرعامل هم در تمامی زمینه‌ها کمیته‌های باشگاه را با نظر هیئت مدیره انتخاب کند و اعضای کمیته‌ها تمامی افراد مسئول را در باشگاه انتخاب کنند و مدیرعامل امضا کند. اینکه استقلال با سرپرست اداره می‌شود حتی با وجود آنکه اختیارات مدیرعامل را دارد ولی اصلاٌ درست نیست. باید به افرادی مسئولیت دهند که آبرو برای آنها اهمیت داشته باشد. باید به هیئت مدیره و مدیرعامل حقوق داد و در مقابل از آنها بهترین کار را خواست. کریمی آدم خوبی است و امیدوارم بهترین تصمیم‌ها را بگیرد ولی چون راه را درست برای او پیش نبرده‌اند امکان اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد. شاید فردا روز که مدیرعامل انتخاب شد اصلاً در هیئت مدیره هم جایی نداشته باشد چه رسد به اینکه مدیرعامل شود.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.