اخبار حوادث

هواشناسی ۱۴۰۲/۰۱/۰۷؛ هشدار بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیائیان در گفتگو با خبر فوری، با بیان اینکه امروز، دوشنبه (هفتم فروردین ماه) گستره فعالیت سامانه بارشی به‌جز شرق استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سایر مناطق کشور است اظهار کرد: در شمال خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و غرب کردستان بارش شدت خواهد داشت.

وی افزود: امروز در جنوب شرق و شرق کشور وزش باد نسبتا شدید رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه سه‌شنبه (هشتم فروردین ماه) نیز در کل کشور ابرناکی و بارش انتظار می‌رود، گفت: به‌تدریج بعداز ظهر در نیمه غربی کشور مقدار بارندگی کاهش یافته و دما در این مناطق افزایش خواهد یافت. چهارشنبه (نهم فروردین ماه) در نوار شرقی کشور افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: پس از آن به‌تدریج جوی آرام و پایدار همراه با روند افزایش نسبی دما حاکم و این سامانه از کشور خارج می‌شود. همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و اردبیل افزایش موقتی دما همراه با وزش باد انتظار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه پنج‌شنبه (دهم فروردین ماه) با عبور موج دیگری از شمال غرب کشور در مناطقی از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد شدید همراه با کاهش نسبی دما رخ می‌دهد، عنوان کرد: در ضمن با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش در اردبیل، گیلان و مازندران نیز آغاز می‌شود. جمعه (یازدهم فروردین ماه) نیز گستره بارش کل نوار غربی کشور در دامنه‌های جنوبی البرز است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: در ضمن با تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و در ارتفاعات البرز بارش و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. امروز شمال و مرکز خلیج فارس و سه‌شنبه و چهارشنبه نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم است. طی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه نیز دریای خزر مواج خواهد بود.

ضیائیان همچنین به پیش‌بینی وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آتی پرداخت و گفت: امروز دمای هوای تهران در بیشترین و کمترین حالت خود بین ۱۸ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد و فردا بین ۲۰ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. امروز آسمان تهران نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد است و فردا نیمه ابری در بعضی ساعت‌ها رگبار باران، با احتمال رعد و برق و گاهی وزش باد خواهد بود.

هشدار بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی نیز از بارش باران و برف در اکثر مناطق کشور خبر داد و با اشاره به بارش‌های شدید در برخی استان‌ها برای ۱۹ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبر فوری، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز گستره فعالیت سامانه بارشی به‌جز شرق سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سایر مناطق کشور است. در شمال خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و غرب کردستان بارش‌ها شدید است.

برای فردا در کل کشور ابرناکی و بارش پیش بینی شده و به‌تدریج در نیمه غربی کشور از بعدازظهر از میزان بارندگی کاسته شده و دما در این مناطق افزایش می‌یابد.

روز چهارشنبه در نوار شرقی کشور افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و وش باد پیش بینی می‌شود و به‌تدریج جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما حاکم شده و سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

روز پنجشنبه با عبور موج دیگری از شمال غرب کشور در مناطقی از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی همراه با کاهش نسبی دما روی می‌دهد. از سوی دیگر با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش‌ها در اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه گستره بارش‌ها کل نوار غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز را در برمی‌گیرد و با تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز بارش و کاهش نسبی دما پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷

زمان پایان: ظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱

نوع مخاطره:

دوشنبه: افزایش سرعت وزش باد در تنگه هرمز (باد جنوب شرقی) افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر.

سه شنبه تا جمعه: افزایش سرعت وزش باد در سواحل و فراسواحل استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ متر در فراسواحل.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷: تنگه هرمز.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۹: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان، در شرق دریای عمان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناور‌های سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تور‌های صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد، جنوب فارس.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۹

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندباد‌های لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷: اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸: سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین.

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادر‌های مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید و گاهی شدید، همراه با بارش باران و رعدو برق و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷

نوع مخاطره: افزایش وزش باد نسبتاً شدید و افزایش ارتفاع موج و تلاطم دریا در سواحل استان خوزستان تا ۱.۵ متر و در سواحل استان بوشهر تا ۲ متر، در فراسواحل استان‌های بوشهر و خوزستان بیش از ۲ متر.

منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و خوزستان، در شمال خلیج فارس.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناور‌های سبک، صیادی، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: ممنوعیت در فعالیت‌های تفریحی (به‌ویژه غواصی و شنا)، ممنوعیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تور‌های صیادی و به‌ویژه اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های تأسیسات دریایی و صنایع فراساحلی در فراسواحل.