اخبار عمومی

آقای صداوسیما! بیا و این‌بار یار دوازدهم دختران ایران باش

صداوسیما همیشه خود را دوازدهمین حامی فوتبال دانسته است. عنوان خود توضیحی است و دراماتیک تر از عنوان واقعی و مبتنی بر اکشن است. نمایشی که مثلا رئیس فدراسیون فوتبال تی شرت شماره 12 را به رئیس صدا و سیما هدیه می دهد!

در سال های اخیر اما کار سازمان صداوسیما حمایتی از فوتبال نبوده بلکه روز به روز فوتبال ایران را ضعیف کرده است. اتفاقات فوتبال ایران از تعطیلی برنامه پرمخاطب دهه 90 تا عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات را به وضوح منعکس می کرد.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سالانه کشور، صداوسیما موظف است هزینه پخش را به وزارت ورزش و جوانان بپردازد، اما با تخلف ظاهری از این تعهد صرف نظر می‌کند. منکری که فوتبال را فقیر می کند. یکی از پیامدهای آن فقر است که باشگاه های ما در لبه ورشکستگی و زیر آوار بدهی و حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا غرق نمی شوند.

اما ماجرای بی توجهی صداوسیما به ورزش و فوتبال به این نکات خلاصه نمی شود. صداوسیما علاوه بر عدم رعایت تعهدات مالی، به وضوح بین پوشش مستقیم مسابقات آقایان و بانوان تفاوت قائل می شود.

چندی پیش برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان ایران، تیم فوتبال بانوان شهرداری سوریه توانست به جام باشگاه های فوتبال بانوان آسیا راه یابد و در اردن به مصاف سه حریف دیگر برود. آنها در این مسابقات کار بزرگی انجام دادند و با دو پیروزی نایب قهرمان این مسابقات شدند. شاید هضم این قضیه کمی سخت باشد، اما این مسابقات از رادیو پخش نشد و افراد کمی توانستند غرور زنان ساکن ایران را ببینند.

تیم هندبال بانوان ایران مدتی بعد برای اولین بار در تاریخ خود توانست در مسابقات جهانی حضور یابد. این اتفاق مهم در شبکه زنده تلویزیونی هم جایی نداشت.

اکنون آزمون تلویزیونی دیگری در راه است و آن جام فوتبال زنان آسیاست. این دیدار که از چند روز دیگر در هند آغاز می شود و فوتبالیست های دختر ایران برای اولین بار وارد زمین می شوند و در مرحله گروهی باید به مصاف هند، تایوان و چین بروند.

تلویزیون بازی های مقدماتی جام ملت های آسیا را پخش نکرد اما قطعا این حق طبیعی این تیم است که در سن تیم فوتبال مردان در آنتن ملی تلویزیون ملی ایران حضور داشته باشد و حق مردم نیز باشد. . برای تماشای مسابقات تیمش.برای دیدن تیمش در چنین تورنمنت مهمی حتی برای دیدن و کمک از شبکه تخصصی ورزش شبکه سراسری سه.

آنها اگرچه در رسانه ملی جایی ندارند اما نشان داده اند که تا آخرین لحظه تلاش خواهند کرد تا ایران را ستایش کنند و پرچم سه رنگ آن را به اهتزاز درآورند.

254 251