اخبار جامعه

اعلام ۴ مخاطره طبیعی اصلی در تهران/ تاورکرین‌های پایتخت شناسنامه‌دار می‌شود

شهردار تهران زلزله، سیل، توفان و فرونشست را به عنوان چهار مخاطره طبیعی اصلی در پایتخت عنوان کرد.

به گزارش خبر فوری، علیرضا زاکانی در حاشیه پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران که عصر امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به حادثه تروریستی کرمان که همزمان با برگزاری چهارمین مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد، اشاره کرد و گفت: عرض تسلیت دارم به مردم ایران و به خصوص مردم کرمان و خانواده‌ه‌های داغدار و همچنین آرزو می‌کنم مجروحان این حادثه تروریستی زودتر بهبود پیدا کنند. آنچه که از سوی تروریست‌ها و دشمنان در کرمان رقم خورد نشانه کینه‌توزی آنان بوده و عمق خباثتشان را بار دیگر نشان داد.

وی به مباحث مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت: این پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران بود و در آن مصوبات چهار جلسه قبلی مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گرفت. خوشبختانه مشخص شد که تنها حدود ۹ درصد مصوبات قبلی اجرا نشده است و عمده این مصوبات نیز مربوط به مواردی بود که نیازمند تامین منابع در سطح ملی بود.

چهار مخاطره طبیعی اصلی در پایتخت کدام است؟

شهردار تهران با بیان اینکه چهار مخاطره اصلی تهران را تهدید می‌کند، اظهارکرد: این چهار مخاطره عبارتند از زلزله، سیل، توفان و فرونشست زمین . در جلسه امروز به طور ویژه درباره دو مخاطره یعنی زلزله و فرونشست زمین صحبت و بحث شد.

زاکانی با اشاره به روند بررسی ایمنی ساختمان‌های مهم در شهر تهران نیز گفت: کار ویژه‌ای که از سال قبل آغاز شد، بررسی ایمنی حدود ۱۶ هزار ساختمان مهم و پرتجمع در شهر تهران بودکه این طرح با مشارکت ۹ دستگاه و برای اولین بار آغاز شد. گزارش‌هایی هم در مورد روند اقدامات انجام شده در این طرح ارائه شد. این کار همچنان وبا قوت و دقت بالایی ادامه دارد و تاکید کردیم که نسبت به مقاوم سازی، بهسازی و استحکام بخشی ساختمان‌های ناایمن به سرعت اقدام شود. در این میان ایمن سازی مدارس، بیمارستان ها و اماکنی پرتجمع هستند در راس برنامه ها قرار دارند.

وی درباره موضوع فرونشست نیز گفت: فرونشست و ریزچاله‌ها نیز موضوع مهمی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. عمده دلایلی که منجر به وقوع فرونشست می‌شود منطقه‌ای است و تاکید شد تا تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شده و تمهیدات شهر بررسی شود.

زاکانی درباره ریزچاله‌ها در شهر تهران نیز گفت: دلیل وقوع ریزچاله‌ها نشت آب و مواردی نظیر حفر تونل و … است که تاکید شد تا اقدامات لازم در این خصوص مورد ارزیابی قرار بگیرد.

شهردار تهران گفت: همچنین درباره سیل و توفان نیز مواردی مطرح شد اما به طور کلی درباره زلزله و فرونشست بحث های تخصصی مطرح شد و اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند.

کاهش ساختمان‌ها نا ایمن در تهران

وی در پاسخ به پرسش خبر فوری درباره تعداد ساختمان‌ها نا ایمن و دارای وضعیت بحرانی ایمنی در تهران نیز گفت: یک ارزیابی در گذشته از سوی آتش‌نشانی انجام شده بود که بر اساس آن ارزیابی یکسری ساختمان نا ایمن مورد شناسایی قرار گرفت. پیگیری‌ها برای کاهش تعداد این ساختمان‌ها در حال انجام است و خوشبختانه تعداد آنها از سه رقم به دو رقم کاهش یافته و در حال کاهش است. در واقع این ساختمان‌ها ایمن سازی شده اند.

زاکانی همچنین درباره ادغام پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهر تهران اظهارکرد: در حال حاضر با توجه به توان و اختیاراتی که داریم کار را انجام می‌دهیم و بنده هم در این خصوص پیگیری خاصی انجام نداده‌ام. اگر بخواهیم درگیر این مسائل شویم از کاری که حالا می‌توانیم انجام دهیم هم عقب خواهیم افتاد.

شهردار تهران در پایان از ساماندهی تاورکرین ها در تهران خبر داد و گفت: در این جلسه بنا شد تا تاورکرین ها نیز شناسنامه دار شوند تا نسبت به رصد ایمنی آنان اقدام شده و از حوادث مربوط به آنها جلوگیری شود.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.