اخبار فرهنگی

گفتمان ایثار و شهادت می‌تواند با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه شود

خبر فوری/لرستان مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: گفتمان ایثار و شهادت در میان نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و بطن جامعه می‌تواند با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه شود.

فرهاد مختاری در گفت‌وگو با خبر فوری با اشاره به جشنواره بین‌المللی موسیقی «ایثار» که قرار است در لرستان و شهر خرم‌آباد برگزار شود، بیان کرد: جشنواره موسیقی ایثار  در سال‌های قبل به نام نوای آنلاین در بنیاد شهید برگزار شده بود.

وی اظهار کرد: با توجه سیاست‌های کلان فرهنگی و همچنین برنامه تحولی دکتر قاضی‌زاده مبنی بر  تقویت خط رسانه‌ای جبهه مقاومت و ترویج فرهنگ غنی ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت در حوزه کشورهای اسلامی و جبهه مقاومت تصمیم بر این شد این دوره از جشنواره و دوره‌های بعد به صورت مرتب و به صورت بین‌المللی برگزار شود.

مختاری با اشاره به آثار ارسال شده به این جشنواره بیان کرد: فراخوان برای دریافت آثار در زمستان ۱۴۰۱ برای کلیه دستگاه‌های فرهنگی و از جمله بخش‌های کشورهای اسلامی و حوزه مقاومت ارسال شد که بعد از آن آثار در سه بخش کورال، سرود و آزاد که بیشتر موسیقی نواحی و اقوام را در بر می‌گیرد دریافت شد.

این مسئول با بیان اینکه یازدهم مهرماه همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) جشنواره آغاز و ۱۳ مهرماه به کار خود پایان خواهد داد، اضافه کرد: در این جشنواره شاهد حضور بیش از ۵۰۰ نفر از فعالین  عرصه موسیقی خواهیم بود.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: اجراهای جشنواره امسال شامل اجرای خیابانی و صحنه‌ای می‌شود.

وی افزود: تصمیم گرفته‌ایم اجراها صرفاً متمرکز در مرکز لرستان نباشد و حتی روستاها و شهرهای دیگر استان نیز از این اجراها بهره‌مند شوند تا فرهنگ غنی ایثار، جهاد و شهادت را با ابزار هنر و موسیقی منتقل کنیم.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه حوزه موسیقی از جمله رشته‌های هنری پرطرفدار و تأثیرگذار است، گفت: برای گفتمان‌سازی باید از این ظرفیت هنری بیش از قبل استفاده کرد؛ گفتمان ایثار و شهادت در میان نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و بطن جامعه را می‌توان با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه کرد.

مختاری در خصوص تاثیرگذاری چنین جشنواره‌هایی گفت: در حوزه ایثار و شهادت گفتمان جهاد و مقاومت را داریم و سالهاست که مردم شریف ایران با واژه‌های جهاد و مقاومت نه فقط به صورت گفتمانی بلکه به صورت عملی بهترین وجه زیبا این واژگان را  به نمایش گذاشتند.

وی یادآور شد:  در سال‌های دفاع مقدس و چه بعد از آن که عرصه تحریم بود مردم ایران توانستند با جهاد و کار جهادی تمام تحریم‌ها را بی‌اثر کنند و خط باطلی بر این تحریم‌های ظالمانه نظام استکباری بکشند و استقلال و آزادی که شعائر اصلی انقلاب اسلامی بوده را به منصه ظهور بکشانند، در مقابل هجمه‌ها مخصوصاً در این دوره که شاهد جنگ ترکیبی و جنگ شناختی هستیم مقاومت مردم مثال زدنی است.

این مسئول خاطرنشان کرد:  جنگ‌های ظالمانه و به شدت ناجوانمردانه بر مردم شریف و آزادی‌خواه ایران اسلامی تحمیل شده ولی همین مردم با یک همبستگی، وحدت، ایثار، جهاد و مقاومت  نقشه‌های آنان را بی‌اثر کرده‌اند.

مختاری با تاکید بر اینکه در حوزه ایثار و شهادت باید حق مطلب را بیان کنیم، گفت: بیش از ۴۴ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گذشته و در این سال‌ها کارهای زیادی انجام شده و آثار هنری زیادی در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و … ساخته شده ولی ما هنوز نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: ما هنوز راجع‌به شهدایی مانند شهید احمد کاظمی، شهید همت، شهید شوشتری و شهید زین‌الدین و خیلی از شهدای بزرگواری که هر کدام قهرمان ملی این آب و خاک هستند نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم و به همین دلیل در این دوره جدید کارهای فرهنگی و هنری توسط بنیاد شهید با تأکید بر این موضوع که باید درخصوص شهدای والامقام ایران اسلامی به بهترین وجه ممکن ورود جدی داشته باشیم شروع شده و در حال انجام است.

مختاری گفت: برای معرفی و الگوسازی از این شهدا در بحث الگوهای رفتاری و امدیریتی، کارهای زیادی صورت گرفته ولی همچنان نیاز است خیلی پرقدرت و با برنامه‌ریزی دقیق ورود جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر شهدای دفاع مقدس در بحث شهدای ترور، شهدای محراب، شهید رجایی و شهید بهشتی و خیلی از شهدای دیگر کارهایی را شروع کرده‌ایم، گفت: مذاکراتی برای ساخت سریال شهید بهشتی داشته‌ایم و به مرحله عملیاتی خواهد رسید. همچنین ساخت یک سریال با موضوع شهید احمدی روشن را در برنامه داریم و به زودی نهایی می‌شود، در حوزه تجسمی، موسیقی و نمایش نیز کارها به همین شکل دنبال می‌شود.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.