اخبار عمومی

قاتل توییتر در راه است؟

 مدت‌ها بود که اخباری مبنی بر اینکه شرکت متا، مالک اینستاگرام و فیسبوک قصد دارد تا شبکه‌ی اجتماعی متن محور جدیدی برای رقابت با توییتر توسعه دهد، در رسانه‌ها منتشر می‌شد. حالا چند روزی است که این شبکه‌ی اجتماعی با نام Instagram Threads یا به‌صورت ساده‌تر، Threads برای کاربران اندروید و آی‌اواس منتشر شده و از همان ابتدا با استقبال خیره‌کننده‌ی کاربران مواجه شد.

ایسناپلاس: مارک زاکربرگ، مدیرعامل کمپانی متا در همان ساعات اولیه‌ی انتشار پلتفرم تردز، با ارسال یک پست در تردز نوشت «هفت ساعت پس از انتشار تردز، ۱۰ میلیون نفر در این شبکه ثبت نام کرده‌اند.»

زاکربرگ در پست‌های دیگری که در تردز منتشر کرده از سیل کاربرانی که به تردز آمده‌اند تعجب کرده و نوشته «ورود این حجم از کاربران به تردز، احساس شروع چیز بخصوصی را به من می‌دهد اما ما کارهای زیادی برای توسعه‌ی تردز پیش رویمان داریم.»

زاکربرگ در آخرین پستی که در تردز منتشر کرده نوشته «تاکنون ۷۰ میلیون نفر در تردز ثبت‌نام کرده‌اند و این حجم از کاربر، فراتر از انتظارات ما بوده است.»

قاتل توییتر در راه است؟

ید طولای متا در کپی‌برداری از سایر شبکه‌های اجتماعی

شرکت متا ید طولایی در کپی‌برداری از موفقیت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر و اضافه کردن این قابلیت‌ها به پلتفرم‌های خود دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶ پس از محبوب شدن اسنپ‌چت میان کاربران، اینستاگرام قابلیت استوری (Story) را که اولین‌بار اسنپ‌چت آن را معرفی کرده بود، از این پلتفرم کپی کرد و به اینستاگرام اضافه کرد.

در آخرین مورد، پس از محبوبیت تیک‌تاک؛ شبکه‌ی اجتماعی که کاربران در آن ویدیوهای کوتاه منتشر می‌کنند، متا با کپی‌برداری از تیک‌تاک قابلیت ریلز (Reels) را برای اینستاگرام معرفی کرد و مزیت رقابتی که تیک‌تاک داشت را در اینستاگرام کپی کرد.

حالا تردز آخرین نسخه‌ کپی‌برداری متا از دیگر شبکه‌های اجتماعی است و اگر استقبال‌ها از این پلتفرم ادامه داشته باشد، تردز تبدیل به رقیب جدی برای توییتر خواهد شد.

قاتل توییتر در راه است؟
پیش از این کمپانی متا قابلیت‌های ریلز و استوری را از پلتفرم‌های دیگر کپی کرده بود

تردز چیست؟

اپلیکیشن تردز، به نوعی نسخه‌ی متن‌محور یا میکروبلاگ اینستاگرام است و شباهت زیادی به توییتر دارد. اینطور که به نظر می‌رسد، هدف از توسعه‌ی این اپلیکیشن رقابت با توییتر بوده است. تردز به کاربران اجازه می‌دهد متن، تصاویر یا ویدیو پست کنند.

کاربران تردز مانند توییتر، می‌توانند محتواهای دیگران را لایک و بازنشر کنند. محدودیت کاراکتری برای پست‌هایی که در تردز منتشر می‌شوند، ۵۰۰ کاراکتر هستند و می‌توانند حاوی لینک‌ها، تصاویر یا ویدیوهایی با حداکثر زمان ۵ دقیقه باشند.

ثبت‌نام در تردز با پروفایل اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرکابرترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست و یکی از راهکارهایی که شرکت متا برای استقبال بیشتر اینستاگرامی‌ها از تردز انجام داده، همگام‌سازی آن با اینستاگرام است.

تردز به کاربران اجازه می‌دهد تا با همان نام کاربری که در اینستاگرام داشتند، بتوانند در تردز هم ثبت‌نام کنند و پروفایل اینستاگرامشان را به تردز منتقل کنند.

نحوه‌ی استفاده از تردز

اپلیکیشن تردز ظاهر ساده‌ای دارد و شبیه به اینستاگرام است. پس از ورود به این برنامه، در پایین صفحه پنج دکمه همراه با آیکون قرار دارند.

آیکون خانه: فید اصلی این پلتفرم را نمایش می‌دهد
آیکون ذره‌بین: توسط این گزینه می‌توانید صفحه یا حساب‌های دیگران را جست‌وجو کنید

آیکون کاغذ و قلم: با زدن این دکمه می‌توانید ترد جدیدی بنویسید

آیکون قلب: این صفحه فعالیت‌های شما را نشان می‌دهد، می‌توانید ببینید که اخیرا چه کسی به شما درخواست فالو داده یا یا چه کسانی برای شما ریپلای نوشته‌اند.

آیکون کاربر: با انتخاب این گزینه صفحه‌ی پروفایل تردز خود را مشاهده می‌کنید

قاتل توییتر در راه است؟

تردز قابلیت پیام دایرکت ندارد

یکی از قابلیت‌هایی که در تردز فعلا ممکن نیست، امکان ارسال پیام مستقیم یا دایرکت مسیج به کاربران دیگر است اما مارک زاکربرگ قول داده که به زودی در بروزرسانی‌هایی که برای تردز منتشر خواهد شد، قابلیت ارسال پیام دایرکت را هم به این پلتفرم اضافه کند.

کل کل مدیرعامل متا و توییتر در فضای مجازی

ایلان ماسک و مارک زاکربرگ که قرار بود در یک مبارزه فیزیکی در قفس با یکدیگر مبارزه کنند، حالا با توسعه‌ی تردز در فضای مجازی شروع به کل کل کردند. زاکربرگ که  سال‌ها بود در پلتفرم توییتر، هیچ توییتی ارسال نکرده بود، پس از عرضه‌ی تردز، یک میم معروف از مرد عنکبوتی را پست کرد و تلویحاً بر شباهت تردز و توییتر اشاره کرد.

قاتل توییتر در راه است؟

یکی از کاربران توییتر که از قضا از طراحان دوج کوین هست با انتشار تصویری از کلیدهای کپی و پیست کیبرد، نوشت که «اپلیکیشن جدید متا کاملاً با استفاده از دکمه‌های CTRL + C + V ایجاد شده است.

قاتل توییتر در راه است؟

برخی از کاربران دیگر توییتر هم طرحی را منتشر کرده‌اند که در آن، لوگوی اپلیکیشن تردز به یک کرم تشبیه شده و نماد پرنده‌ی آبی معروف توییتر در حال خوردن آن است.

قاتل توییتر در راه است؟

برخی از کاربران هم با انتشار این عکس لوگوی تردز را دستمایه شوخی قرار دادند و نوشتند که لوگوی این اپلیکیشن، شباهت زیادی به گوش یکی از کاراکترهای انیمیشن معروف سیمپسون‌ها دارد!

قاتل توییتر در راه است؟

خط و نشان ایلان ماسک برای زاکربرگ

پس از عرضه‌ی شبکه اجتماعی تردز و استقبال خوب کاربران از این شبکه که شباهت بسیاری به توییتر دارد، ایلان ماسک، مالک توییتر با طرح اتهاماتی نسبت به زاکربرگ و شرکت متا، این کمپانی را به کپی‌برداری از توییتر و استخدام مهندسان توییتر برای توسعه‌ی تردز متهم کرد.

ماسک در این رابطه گفته «رقابت خوب است ولی تقلب؛ کاری که متا انجام داده کار خوبی نیست.»

تیم متا در این رابطه اما استخدام برخی از مهندسان توییتر را تکذیب نکرده اما رسما اعلام کرده که اپلیکیشن تردز توسط اعضای تیم مهندسی اینستاگرام طراحی و توسعه داده شده و تا از هیچ‌کدام از مهندسان سابق توییتر در تیم توسعه‌ی تردز استفاده نکرده است.

آلکس اسپیرو، وکیل توییتر هم در نامه‌ای که به زاکربرگ؛ مدیرعامل متا نوشته، این شرکت را به «کاربرد عمدی و غیرقانونی اسرار تجاری و همچنین نقض مالکیت معنوی توییتر» متهم کرده است.

مدیر اینستاگرام: نمی‌خواهیم جایگزین توییتر شویم

آدام موسری، مدیر پلتفرم اینستاگرام اما به طرح این اتهامات از سوی ایلان ماسک و توییتر پاسخ داده است. او می‌گوید اپلیکیشن تردز قرار نیست جایگزین توییتر شود. هدف ما از توسعه‌ی این اپلیکیشن ایجاد محیطی با «خشم کمتر» برای کسانی است که به توییتر علاقه‌ای ندارند.»

موسری همچنین در ادامه گفته «تمایلی نداریم که تردز را جایگزینی برای توییتر بدانیم. هدف ما این است که میدانی عمومی برای کاربران اینستاگرامی بسازیم که واقعا هرگز سراغ توییتر نرفته‌اند. تردز نباید به محفل سیاستمداران و بستری برای انتشار اخبار جنگ و سیاست تبدیل شود.»

قاتل توییتر در راه است؟
آدام موسری، مدیر اینستاگرام: تردز قرار نیست جایگزین توییتر شود

آیا تردز قاتل توییتر خواهد بود؟

اگرچه که هنوز زمان زیادی از عرضه‌ی تردز نگذشته و نسخه‌ی پایه‌ی این شبکه اجتماعی در دسترس کاربران قرار گرفته اما با این حال کاربران زیادی در این مدت زمان کوتاه به تردز پیوسته‌اند.

توییتر در روزهای اخیر اوضاع خوبی ندارد. از زمانی که ایلان ماسک، توییتر را خرید اتفاقات عجیبی در توییتر افتاده است. یکی از این اتفاقات که سر و صدای زیادی کرد، پولی شدن قابلیت تیک آبی در توییتر بود که انتقاد بسیاری از کاربران این پلتفرم را به همراه داشت.

به باور کارشناسان، برخی از تصمیمات اشتباه ایلان ماسک در توییتر، فضا را برای به میدان آمدن رقیبی تازه‌نفس مانند متا که هم از بودجه‌ی مالی خوبی برخوردار است و هم به کاربران اینستاگرام و فیسبوک دسترسی دارد، فراهم کرده است.

در آخرین مورد، توییتر اعلام کرده که برخی از محدودیت‌ها را برای مشاهده‌ی پست‌ها توسط کاربران اعمال کرده و کاربران دیگر نمی‌توانند هرچقدر دلشان بخواهد پست‌های دیگران را در توییتر ببینند و پس از رسیدن به محدودیت دیدن پست‌ها، باید پول بپردازند.

این حواشی توییتر در استقبال کاربران چشمگیر کاربران تردز تأثیر داشته است اما برخی از کارشناسان معتقدند که توییتر قدیمی است، از پیشگامان پلتفرم‌های متنی بوده و زیرساخت‌های پیشرفته‌ای دارد و کاربران به راحتی آن را ترک نمی‌کنند.

علاوه بر این، عرضه‌ی پلتفرمی مانند تردز که برای رقابت با توییتر پا به عرصه گذاشته اولین مورد نیست، پیش از تردز، بلواسکای توسط جک دورسی، از بنیان‌گذاران توییتر عرضه شد و فضایی شبیه به توییتر دارد اما به دلیل ساده بودن و همچنین محدودیت‌هایی مانند عضویت کاربران با کد معرف، با استقبال چندانی مواجه نشد.

شبکه‌ی اجتماعی تروث سوشال (Truth Social) هم از پلتفرم‌هایی بود که پس از تعلیق اکانت ترامپ در توییتر و برای رقابت با این بکه پا به عرضه گذاشت. این پلتفرم توسط گروه رسانه و فناوری ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا راه‌اندازی شد اما از این شبکه اجتماعی هم استقبالی نشد.

درنهایت باید گفت که اپلیکیشن تردز اینستاگرام با وجود تمام کم و کسری‌هایی که دارد، هنوز در ابتدای مسیر خودش قرار دارد و باید منتظر افزوده شدن ویژگی‌های متنوع به آن باشیم. هرچند که همین ابتدای راه هم کاربران زیادی را به خود جذب کرده و در وهله‌ی اول با استقبال کاربران مواجه شده است. باید فرصت داد و دید پلتفرم تردز می‌تواند با محکم کردن جای پای خود، تبدیل به رقیب جدی برای توییتر تحت مدیریت ایلان ماسک شود یا مانند اپلیکیشن‌هایی مانند وضعیت کلاب هاوس یا بلواسکای در ایران، چند صباحی داغ می‌ماند و پس از فروکش هیجان‌ها، کاربران آن را کنار می‌گذارند.

انتهای پیام