اقتصادی

دنبال آب “کارست” نرویم؛ مصرف را بهینه کنیم/خشک‌شدن کوهرنگ بعد از زاینده‌رود!

کرسی یونسکو در بازیافت آب گفت: به جای جستجوی آب های عمیق و منابع آبی جدید که تأثیر زیست محیطی بالایی دارند، باید بر توسعه فناوری آب و بهبود بهره وری تمرکز کنیم.

به گزارش خبر فوری، ایرانیان باستان هر سال در روز سیزدهم اسفند که «نوروز ابها» نامیده می شد، به چشمه ها و رودخانه ها می رفتند و این روز را با انجام مراسم خاصی جشن می گرفتند.

همچنین در تاریخ باستان روز «نوروز رودس» داشتیم که مصادف با 19 اسفند بود که «فروردین» نام داشت که در آن روز ایرانیان رودخانه‌ها، آهک‌ها و چشمه‌ها را لایروبی و پاکسازی می‌کردند و این جشن بود. همراه با اسپری عطر و گلاب در داخل و اطراف رودخانه ها هستند که نشان می دهد ایرانیان به زیبایی و سلامت محیط اهمیت می دهند.

همه این سنت های حسنه اکنون به فراموشی سپرده شده اند و در سایه فقدان مدیریت منابع آب، شهرنشینی و توسعه صنعتی، ما با چالش های غیرقابل حلی روبرو هستیم که منجر به تحقیقات اخیر در مورد 13 سال “تنش آبی” شده است. قدیمی در برخی حوضه ها؛ آبی که وارد دشت می شود 4 بار به روش های مختلف جمع آوری شده است!

علاوه بر این، استان های «مازندران»، «فارس»، «اصفهان»، «خوزستان»، «همدان»، «کرمان»، «سیستان و بلوچستان»، «خراسان رضوی»، «هرمزگان» و «یزد» هستند. کسانی که تحت تاثیر استرس هستند. بلوزها در کشور هستند، اما این استان مازندران در کنار نام استان هایی مانند اصفهان، یزد و سیستان و بلوچستان جای تامل دارد.

اما بدتر از همه اینکه پس از خشک شدن زاینده رود شاهد بودیم که چشمه کوهرنگ که آب شرب 5 شهر و 34 روستا را تامین می کرد، دچار کاهش شدید رواناب شد و تمام آب آن وارد خط انتقال آب شهرکرد و جریان آب شد. بهار کاملاً خشک است. کوهرنگ مکانی است در چهارمحال و بختیاری که به آب معدنی و دشت لاله که در بهار واژگون می شود، شهرت دارد. گفته می شود 10 درصد کل آب کشور از جمله سرچشمه دو رودخانه مهم و حیاتی زاینده رود و کارون در این شهرستان از قله های بزرگ زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد.

آب را دنبال کنید "کارست" نوریم;  بهینه سازی مصرف کوهرنگ / خشک شدن بعد از زاینده رود!

دلایل خشکسالی این چشمه از کاهش بارندگی تا انتهای یخچال زردکوه و حفر تونل کوهرنگ 3 است.

اگرچه کشور با تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی مواجه است، اما محققان معتقدند که با مدیریت و بازیافت منابع آب، باید بتوانیم با خیال راحت بر اثرات تغییرات اقلیمی فائق آییم، به همین دلیل در 22 مارس 1992 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعیین شد. تاکید کنیم که منابع آبی را داریم که باید در روز جهانی آب به نسل های آینده منتقل کنیم.

در ایران نیز «روز ملی آب» را داریم که پس از ایجاد مرکز ملی استراتژیک کشاورزی و تحلیل آب اتاق ایران در سال 1394، در 13 اسفند 1394 در اتاق بازرگانی و صنایع ایران برگزار شد. ، و معادن. در تقویمی به نام نوروز، نام روز را «آب ملی» گذاشته‌اند و حالا ما جشنواره‌ای بین روز ملی آب و روز جهانی آب برگزار می‌کنیم تا کاری را که باید انجام می‌دادیم و ترک می‌کردیم.

روز جهانی آب

دکتر محمدحسین صراف زاده، رئیس کرسی بازیافت آب یونسکو در گفت وگو با خبر فوری، وی با اشاره به چالش های کشور در حوزه آب، با تاکید بر لزوم جلب توجه افکار عمومی، اجتماعی و دولتی به این موضوع، افزود: بر کرسی یونسکو هستیم و در سه سال گذشته تلاش کرده ایم تا یک برنامه خوب در زمینه آب و بین روز ملی آب (4 مارس) و روز جهانی آب (22 مارس) 2 آوریل) برای یک جشنواره.

وی با بیان اینکه این جشنواره از «روز ملی آب» تا «نوروز آب» برگزار می شود، گفت: در این جشنواره چند برنامه علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و تبلیغاتی آب تدارک دیده شد. موسسات، موسسات و دانشگاه های مختلف. و این برنامه ها وضعیت آب کشور را توضیح می دهند.

صراف زاده با اشاره به جزییات برنامه های جشنواره آب امسال، تاکید کرد: افتتاحیه این برنامه با عنوان “کوهرنگ مادر آب” در کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد. زیرا وضعیت آب این چشمه در سال های اخیر بسیار نگران کننده بوده است.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب گفت: علاوه بر ایجاد کرسی مخاطرات زمین شناسی ساحلی، پنل آب، اقلیم و تمدن توسط پژوهشکده علوم زمین و مواد معدنی به ریاست دکتر حمید نظری برگزار شد. ، این صندلی به ما نشان داد که چگونه آب در مناطقی مانند تغییرات آب و هوایی و تمدن ما موثر است.

وی با اشاره به برنامه های روز جهانی آب که مصادف با دوم فروردین سال 1401 است، یادآور شد: در این روز برنامه های آب در سراسر دنیا تدارک دیده شده است.

بازیافت آب و مدیریت منابع راه خروج از تنش آبی است

صراف زاده با تاکید بر اینکه وضعیت آب کشور تا حد زیادی به اقلیم بستگی دارد، اظهار کرد: آب در حوزه هایی مانند انرژی و غذا نیز تاثیرگذار است، به طور کلی هر بخشی از سیستم جامعه جهانی بر بخشی دیگر تاثیر می گذارد.

وی افزود: پدیده گرد و غبار ناشی از خشک شدن دریاچه ها و مزارع به دلیل مسائلی است که ریشه در صنعت و فعالیت های انسانی دارد و در نتیجه با پدیده گرد و غبار مواجه شده ایم. از طرفی وقتی آلودگی هوا وجود دارد به نوعی روی آب تاثیر می گذارد و باران اسیدی جذب آب باران می شود که نمونه ای از پدیده هایی است که وارد منابع آبی می شود.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب در ادامه گفت: در نتیجه رویکرد ما به کرسی یونسکو در حوزه آب باید در کشور و در مقوله اقتصاد دوار، بستر علمی آن دیده شود.آب. فرآیندهای بازیافت.”

وی با تاکید بر اینکه رویکرد به آب نباید خطی باشد، تصریح کرد: برای رهایی از وضعیت موجود باید آب را بازیافت کنیم و چرخه هایی ایجاد کنیم که فاضلاب و تخلیه به عنوان ضایعات مادی تلقی نشود، بلکه به عنوان منابع آب غیر متعارف دیده شود. و این منابع آبی را بازیافت کنیم.

صراف زاده خاطرنشان کرد: نهضت بازیافت آب در 8 سال گذشته مورد توجه سیاستمداران بوده و برنامه هایی در این زمینه تدوین شده است، اما چقدر به این برنامه ها توجه شده است. در این سال ها پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی توسعه فناوری های بازیافت آب را یکی از پیشرفت های کشور در این زمینه عنوان کرد.

صندلی یونسکو در استفاده از آب های عمیق

صراف زاده در پاسخ به این سوال که نحوه توجه به آب های کارستی راهکار مناسبی برای جبران کم آبی است، تصریح کرد: به جای اینکه مدام به دنبال منابع جدید آب باشیم، باید به دنبال مدیریت مصرف آب باشیم. چرا هر چه منابع آب بیشتر باشد، مصرف کنندگان بیشتر می شود، بنابراین لازم است برنامه های مدیریتی در بخش مصرف تدوین شود.

رئیس کرسی بازیافت آب یونسکو تاکید کرد: در این برنامه ریزی باید اولویت با مصرف کنندگانی باشد که آب را بهینه تر مصرف کنند.

وی با بیان اینکه بهره وری آب کشور ناکافی است، افزود: در کشاورزی میزان آب مصرفی به ازای هر کیلوگرم محصول نامتناسب است، در حوزه صنعت نیز باید بررسی شود که به ازای هر تن فولاد تولیدی چقدر آب مصرف می شود. به ازای هر بشکه روغن یا بطری شیر و با این تحقیقات متوجه می شویم که در این زمینه ها چندان بهره وری نداریم و مناسب است بهره وری آب را توسعه دهیم.

وی گفت: در حوزه شهری نیز وضعیت به همین منوال است.

صراف زاده تاکید کرد که آب های کارست با دست در اعماق بیرون و داخل زمین فرو می روند. بنابراین استخراج آنها نیاز به انرژی دارد، بنابراین تولید آب از این طریق هزینه بر خواهد بود.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب افزود: این صندلی در یونسکو است گردش آب تمرکز آن بر افزایش بهره وری آب است که به معنای استفاده بیش از یک بار از آب است و آن بهره وری آب است. این به این معنی است که در هر لیتر آب می توان محصولات بیشتری تولید کرد و آب کمتری در بخش کشاورزی مصرف کرد که همان افزایش بهره وری آب است.

انتهای پیام/