اخبار جامعه

از برگزاری افطاری ساده و کرسی‌های تفسیر قرآن در مساجد تا کمک معیشتی به ۵۰۰۰ خانوار در تهران

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ویژه برنامه‌های رمضانه پایتخت را تشریح کرد و گفت: اجرای پویش روزه اولی‌ها به صورت گسترده در سطح شهر و ارائه کمک‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند در تهران همچون سال گذشته از جمله برنامه‌های شهرداری تهران است.

به گزارش خبر فوری، محمدامین توکلی‌زاده صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های رمضان شهرداری تهران برگزار شد، گفت: همزمان با تقارن ماه مبارک رمضان با بهار طبیعت پویش «بهار ایران – بهار قرآن» برای ویژه برنامه‌های شهرداری در این مدت انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه متناسب با ایام ماه مبارک رمضان مجموعه فعالیت‌های دینی تدوین شده است، اظهار کرد: البته ستاد گردشگری و دبیرخانه گردشگری در مجموعه عباس‌آباد ویژه برنامه‌هایی را تدوین کرده است که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت قرارگاه تعلیم و تربیت به عنوان متولی از سوی پویش «بهار ایران – بهار قرآن» افزود: در این پویش مسابقات مختلفی در سطح مساجد طراحی شده است و همچنین تقویت جلسات خانگی قرآن و غبارروبی مساجد نیز در دستور کار قرار دارد.

سوره ابراهیم به عنوان محور پویش‌های قرآنی در نظر گرفته شده است 

توکلی‌زاده با بیان اینکه کرسی‌های تفسیر قرآن در مساجد در زمان‌های متنوع مستقر می‌شوند تا نسبت به تفسیر آیات قرآن اقدام کنند، تصریح کرد: سال گذشته محوریت برنامه‌های قرآنی، سوره حجرات بود؛ اما امسال سوره ابراهیم به عنوان محور پویش‌های قرآنی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مسابقه ۳۰ روز، ۳۰ درس در مساجد دنبال می‌شود، اظهار کرد: متناسب با رویدادهای ماه رمضان اعم از میلاد امام حسن (ع)، لیالی قدر، روز قدس و غیره سعی کردیم که مراسم‌های بزرگ شهر تهران را پشتیبانی کنیم و به آنها کمک کنیم که هرچه بهتر میزبان شهروندان تهرانی باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه بوستان‌های شهر تهران میزبان مراسمات نوروزی خواهند بود، ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده می‌خواهیم میزبان حداقل ۱۰ درصد مردم شهر تهران در برنامه‌هایمان باشیم که البته میزبانی از حداقل ۱۰ درصد پایتخت‌نشینان در برنامه‌های گذشته همچون قهرمان شهر محقق شده است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه شهر رمضان در پارک لاله به همت ستاد جشنواره آرمان برگزار می‌شود، گفت: محور برنامه‌های رمضان ما پارک لاله خواهد بود که با مخاطب خانواده برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا خواهد کرد.

توکلی‌زاده همچنین از ارائه کمک‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند در تهران همچون سال گذشته خبر داد و گفت: در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران یک سامانه وجود دارد که در این سامانه خانوارهای نیازمند که تحت پوشش هیچ نهادی اعم از بهزیستی یا کمیته امداد نیستند قرار دارند که سعی شده به این افراد کمک معیشتی صورت گیرد که البته با محوریت مساجد نسبت به شناسایی دقیق‌تر نیازمندان اقدام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین از برگزاری مراسم افطاری ساده در سطح شهر تهران خبر داد و افزود: امسال سعی شده با کمک مناطق و ادارات در مناطق ۲۲‌گانه در ۲۲ بوستان به اضافه پهنه‌های اصلی همچون برج میلاد، اراضی عباس آباد و غیره میزبان مردم برای افطاری ساده باشیم که بودجه این افطاری از طریق مشارکت‌های مردمی و منابع مناطق تأمین می‌شود. البته سازمان زیباسازی که از هفته آینده با محوریت رمضان و نوروز اکران‌هایی در سطح شهر خواهد داشت نیز مراسم افطارانه در بلوار کشاورز را اجرا خواهد کرد.

اجرای پویش روزه اولی‌ها به صورت گسترده در سطح شهر 

وی اضافه کرد: پویش روزه اولی‌ها به صورت گسترده در سطح شهر اجرا خواهد شد و همچنین استقرار ۲۲ چایخانه محب‌الرضا(ع) را در ۲۲ منطقه خواهیم داشت و همچنین نوروز اقوام و کشورهای مختلف به خصوص کشورهای حوزه مقاومت در این ویژه برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

توکلی زاده همچنین درباره آزادی زنان زندانی در ماه مبارک رمضان گفت: تاکنون شهرداری تهران چندین مرتبه با همکاری قوه قضاییه پویش آزادی زنان زندانی را به خصوص برای زندانیان رأی باز اجرا کرده است و در نظر داریم به خصوص شب عید برای افرادی که امکان بهره‌مندی از این تسهیلات را دارند شرایطی فراهم کنیم که شب عید پیش خانواده‌هایشان باشند.

به گزارش خبر فوری، محرابی نماینده سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز با بیان این‌که توزیع بسته‌های معیشتی میان افراد نیازمند زیر نظر سامانه «سمات چ» انجام می‌شود، تصریح کرد: تاکنون ۵۰۰۰ خانوار که زیر نظر هیچ کدام از نهادهای حمایتی نیستند شناسایی شده و در نظر داریم بسته ارزاق ماه رمضان را تا سقف دو میلیون تومان با محوریت مساجد میان این افراد توزیع کنیم.

همچنین سیفی دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی شهرداری تهران حول آیات ابراهیمی است، گفت: حضرت ابراهیم (ع) زندگی داستانی جذابی داشته که بسیار پرفراز و نشیب بوده و در این سو به موضوعات توحیدی بسیار اشاره شده است که می‌توانیم در طراحی‌های قرآنی و تصویرسازی از این زندگی پرفراز و نشیب استفاده کنیم و به همین دلیل امسال محور فعالیت‌های قرآنی شهرداری سوره«ابراهیم» است.

وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری تهران با محوریت بوستان لاله خواهد بود، اظهار کرد: امسال شورای عالی قرآنی جامعه هدف خود را نوجوانان و جوانان قرار داده تا بتوانیم رخدادهای متنوع قرآنی را در بستر فضای مجازی به نوجوانان بشناسانیم.

برگزاری مسابقات تعاملی قرآنی در بستر فضای مجازی 

دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران همچنین از برگزاری مسابقات تعاملی در بستر فضای مجازی خبر داد و گفت: تصویرسازی داستان‌های قرآنی در دستور کار قرار دارد. همچنین بازی قرآنی با عینک واقعیت مجازی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبر فوری، در ادامه آذرسرا دبیر جشنواره‌های شهرداری تهران نیز با بیان اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان تا عید فطر در بوستان لاله جشنواره‌های تخصصی و مسابقات برگزار می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای افطار تا پاسی از شب برنامه‌های متنوع و جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود به گونه‌ای که مسابقه آشپزباشی، مسابقه شهر رمضان، موج آرمان، دید و لنز برای قاب‌های ماندگار، کودک و مادر، کافه‌بازی، بازی‌های الکترونیک، گل کوچیک و غیره طراحی شده است تا خانواده‌ها از این برنامه‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.