اخبار عمومی

میبد در آستانه سقوط به چاله جمعیتی

رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد: رشد جمعیت این شهرستان از سال ۱۳۹۵ تاکنون از ۲/۵ به ۱/۴ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، کمال یزدی در نشست با اصحاب رسانه میبد با اشاره به کاهش رشد جمعیت و فرزندآوری در این شهرستان افزود: ۱۰ درصد جمعیت میبد را سالمندان تشکیل می‌دهند و در صورت عدم برنامه ریزی برای رفع موانع ازدواج و فرزندآوری، این شهرستان در سال‌های آینده با چاله جمعیتی و سالمند شدن مواجه می‌شود.میبد در آستانه سقوط به چاله جمعیتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود تغذیه نامناسب و استفاده از فست فود‌ها را در تشدید دیابت موثر خواند و افزود: این احتمال وجود دارد که بالای ۱۳ یا ۱۴ هزار دیابتی در میبد داشته باشیم که باید شناسایی، غربالگری و پیشگیری از عوارض آن را دستور کار قرار دهیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان از فشار خون به عنوان یکی دیگر از چالش‌های این حوزه یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به کم تحرکی و استفاده روزافزون از وسایل نقلیه، جمعیت بالای ۱۸ سال مورد هدف در حوزه فشار خون ۷۷ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۷ نفر شناسایی شدند.

وی ادامه داد: اما اعتقاد داریم قریب ۲۴ هزار نفر مبتلا به فشار خون را در این شهرستان داریم که شناسایی و غربالگری به جلوگیری از عوارض آتی کمک می‌کند.

یزدی افزایش آمار حوادث ترافیکی در سال گذشته را چالشی دیگر در حوزه بهداشت و سلامت این شهرستان خواند و گفت: اکثر قربانیان این حوادث را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند که نیاز به فرهنگ سازی و مراقبت خانواده‌ها دارد.

وی با اشاره به شایع بودن بیماری سرطان سینه و روده بزرگ در میبد تصریح کرد: مرحله اول غربالگری این بیماری در مراکز بهداشتی در حال انجام بوده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

رئیس مرکز بهداشت و درمان میبد با ابراز نگرانی از رواج استفاده از الکل و قرص‌های روانگردان و مواد مخدر میان نوجوانان و جوانان گفت: مراقبت از جوانان با کار‌های فرهنگی و آموزش‌های مهارتی و پیشگیری از خودکشی از اولویت‌ها در حوزه بهداشت است که همه نهاد‌ها و سازمان‌ها باید شبکه بهداشت را در کمک به سلامت مردم یاری دهند.