اقتصادی

مشکل اصلی پنبه‌کاران چیست؟ – خبر فوری

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی گفت: مشکل اصلی کشاورزان پنبه کار قیمت پنبه است. همچنین مدیریت نادرستی که در واردات صورت گرفت و ارز ارزان قیمتی که به واردکنندگان داده شد صرفه اقتصادی پنبه را کاهش داد.

به گزارش خبر فوری، ابراهیم هزار جریبی با بیان اینکه در گذشته دور در پنبه خودکفا بودیم و حتی صادر می کردیم، گفت: در برنامه ششم توسعه توانستیم تولید پنبه را در کشور دو برابر کنیم و میزان تولید را از ۱۵۰ هزار تن وش به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسانیم.

وی ادامه داد: در صنایع نساجی به حدود۵۰۰ هزار تن وش نیاز داریم که بتوانیم ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی را به دست بیاوریم.

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی مشکلات پنبه‌کاران را دسترسی نداشتن به ماشین‌آلات برداشت پنبه و کمبود صنایع جانبی پیشرفته برشمرد و گفت: مشکل اصلی کشاورزان پنبه کار قیمت پنبه است. مدیریت نابه‌جایی که در واردات صورت گرفت و همچنین ارز ارزان قیمتی که به واردکنندگان داده شد صرفه اقتصادی پنبه را کاهش داد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه عملکرد پنبه در هکتار به ۳۰۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده، طرح‌های حمایتی دولت را برشمرد و گفت: استفاده از آبیاری میکرو، استفاده از کشت مستقیم و رقم های زودرس، پرداخت یارانه به نصف قیمت بذر،  تخصیص تسهیلات ۴ درصد برای کمباین از جمله این حمایت‌ها است.

وی در پایان گفت: در دنیا به کشت پنبه یارانه داده می‌شود و علت آن این است که از ارزش افزوده آن در مراحل بعدی استفاده شود.

گفتنی است؛ پنبه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، فارس و اردبیل کاشت می‌شود و بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی در حال حاضر سطح زیر کشت آن ۱۰۰ هزار هکتار است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.