اقتصادی

قیمت جهانی برنج با گندم و ذرت همراه نشد

قیمت جهانی برنج به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر رسیده است.

به گزارش خبر فوری، قیمت برنج به دلیل افزایش نگرانی‌ها مبنی بر افزایش تقاضا و تاثیر ال نینو باعث کاهش بیشتر عرضه غلاتی که برای میلیاردها نفر در سراسر آسیا و آفریقا به شمار می‌رود، به بالاترین حد خود در ۱۵ سال گذشته رسید.

بر اساس گزارش انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، برنج سفید تایلندی ۲.۵ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به ۶۵۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه (۲۰ دسامبر) رسید. این بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۸ است.

قیمت‌ها اخیراً در اوایل آگوست به دلیل محدودیت‌های گسترده صادرات و شرایط اقلیمی به این نقطه عطف افزایش یافت. پس از عقب نشینی در بیشتر ماه‌های سپتامبر و اکتبر، افزایش قیمت‌ها در نوامبر افزایش یافت. این می‌تواند تورم موادغذایی را در ماه‌های آینده به ویژه در کشورهای وابسته به برنج مانند فیلیپین بالا نگه دارد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز نگران تسریع تورم مواد غذایی قبل از انتخابات عمومی سال آینده است. این کالا در دو سال گذشته سالانه حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است و مقامات از کارخانه‌ها خواسته‌اند قیمت‌های خرده‌فروشی را کاهش دهند.

طبق گزارش بلومبرگ، افزایش هزینه برنج در سال جاری در تضاد کامل با سایر محصولات اصلی گندم و ذرت است. قیمت برنج سفید تایلندی در سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته است، در حالی که معاملات آتی گندم در شیکاگو ۲۰ درصد کاهش یافته و به سمت اولین کاهش در هفت سال گذشته پیش می‌رود و معاملات آتی ذرت در سال جاری حدود ۳۰ درصد از دست داده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.