اخبار عمومی

هوای اصفهان آلوده است/ شاخص ۱۰ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۸ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز سه‌شنبه چهاردهم شهریور ماه با میانگین ۱۰۹ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان و بزرگراه خرازی با ۱۵۲، خیابان احمدآباد با ۱۵۴، زینبیه با ۱۶۷ و خیابان فرشادی با ۱۵۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص هوا در خیابان استانداری با ۶۲، میدان انقلاب با ۱۰۰، پروین با ۸۵، رودکی با ۷۱، دانشگاه صنعتی با ۹۴، سپاهان شهر با ۶۹، خیابان فیض با ۸۳ و میرزا طاهر با ۵۴ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوا در ایستگاه رهنان با ۱۲۰، پارک زمزم با ۱۰۲، بولوار کاوه با ۱۱۷ و کردآباد با ۱۲۱ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۰۵ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

امروز شاخص هوای شاهین شهر با ۷۲، مبارکه با ۸۴ در وضعیت قابل قبول و قهجاورستان با ۱۱۹ ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی شهرهای مجاور اصفهان از جمله سجزی، خمینی شهر، زرین‌شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص بطور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و بطور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.