اخبار فرهنگی

افتخار یک فیلمساز به کوچ از سینمای داستانی به مستند

محسن طباطبایی پور پس از دریافت جایزه فیروزه از جشنواره مستند سینمای راستین گفت: یکی از افتخارات من این است که از داستانی به مستند حرکت کنم. سینمای مستند سینمای حوادث، سینمای صداقت و سینمای عشق است.

به گزارش خبر فوری، طباطبایی پور یکی از چهره‌های فعال سینمای مستند ایران است که آثار مستند و داستانی بسیاری را تولید کرده و در طول چهار دهه فعالیت خود با هدف احیا و رواج فرهنگ و هنر ایرانی، مؤسسه سینمایی در اصفهان تأسیس کرده است. . اقوام، میراث فرهنگی و شخصیت های نامدار، اساتید و نوابغ کشور تلاش کرده اند. از جمله کارهای این مستندساز می توان به ساخت مجموعه مستند «سمفونی زاینده رود»، «فرهنگ بازار اصفهان»، «معلم» و… اشاره کرد که همزمان با جشنواره فیلم هقیت ساخته شد.

در این بزرگداشت این هنرمند، محمد حمیدی مقدم – دبیر جشنواره – گفت: قصد ما تقدیر و تجلیل از هنرمندی است که در خارج از تهران فعالیت داشته و دارد و ارتباط خود را با کانون از دست نداده است. برنامه ای است که در خارج از تهران بحث بسیار خاصی است. جشنواره امسال هماهنگ شده است، اما علاوه بر این، زمانی که برنامه یادواره امسال را برنامه ریزی می کردیم، فکر می کردم باید جایگاه کسانی را که نقش دارند انتخاب کنیم. تعادل و دیالوگ در این دوران سینمای ما و کیست که بتواند نظر جمع کند و مرکز ذائقه باشد.بنابراین با توصیه دوستانم محسن طباطبایی پور علاوه بر شخصیتش چنین ویژگی هایی دارد و من بارها احساس کردم. این پیشرفت سینما پس از انقلاب دهه 60 است.

وی ادامه داد: آقای طباطبایی پور زندگی خود را وقف سینمای ایران در عرصه های مختلف از جمله سینمای داستانی، برنامه سازی تلویزیونی، سینمای مستند و … کرد و یکی از ویژگی های خوب آنها این است که برای رسیدن به خواسته های خود از اصفهان به مرکز مهاجرت نکردند. رویاها هنر را در فرهنگ شهر اصفهان پرورش داده اند تا اقلیم خود را بیشتر بشناسند، البته توانسته اند ارتباط خود را با مرکز حفظ کنند که یکی از نقاط تعادلی است که ما به آن فکر می کنیم. سالها

از نمایندگی مدرسه در اصفهان تا نظارت بر زندانیان دستگیر شده

به گزارش ستاد خبری جشنواره، سعید رشتیان – تهیه کننده مستند – نیز گفت: تقریباً در اوایل دهه 80 با آقای طباطبایی پور آشنا شدم، شاید زمانی که ایشان از تهران به اصفهان برگشتند و بیشتر به فیلم مستند پرداختند. این معروف برای من خیلی مهم بود، شیرین است. در آن زمان در هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند فعالیت داشتیم و برایمان خیلی جالب بود که تقریبا هر هفته یک فیلمساز و تهیه کننده از اصفهان به تهران می آمد تا در جلسه هیات مدیره شرکت کند. و مسائل صنفی که به آن می پرداخت ادامه داد و به اصفهان بازگشت.

وی ادامه داد: کم کم با آقای طباطبایی پور و فعالیت ها و فیلم های ایشان آشنا شدم و متوجه شدم که ایشان یکی از بزرگ ترین تهیه کنندگان کشور هستند. جایی از او پرسیدم که چرا از سینمای داستانی به سینمای مستند آمدی و به من گفت تو فرق سینمای مستند و مستند را نمی دانی، داستان چطور است، قدر کجا هستی، سینمای داستان را تقریبا تجربه کردم. از ابتدا تا انتها نتوانستم آنجا بمانم، بنابراین، نقل مکان کردم و ساکن شدم. این سینما به نظر من سینمای فرهنگ است. در هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند، طباطبایی پور را مکتب اصفهان منصوب کردیم و ایشان به طور کامل مکتب اصفهان را مدیریت کردند. اکنون پس از سال ها دفتر او مانند خانه بسیاری از مستندسازان جوان است و من دوستان مستندساز بی شماری را می شناسم که از دفتر طباطبایی پور شروع کردند.

این تهیه کننده با بیان اینکه برخی از شهرستان های صداوسیما تصمیم به ساخت مستند در استان های مختلف گرفتند و برای این منظور مشاورانی را در نظر گرفتند که منوچهر مشیری را برای شهر اصفهان مشاوره می دادند. این مجموعه مستند بسیار مهمی در مورد بازار اصفهان و … است پس می توان گفت که واقعاً نمایانگر مکتب اصفهان بوده است. به همین ترتیب، ردپای بسیاری از رویدادهای فرهنگی اصفهان به نوعی با طباطبایی پور به عنوان تهیه کننده و کارگردان فرهنگی-هنری مرتبط است.

رشتیان در پایان تصریح کرد: برخی از مستندسازان یک بار به دلیل سوء تفاهم دستگیر شدند که پس از پیگیری آزاد شدند. این را به صراحت می گویم، اگرچه طباطبایی پور در تمام روابط رسمی و دولتی مسئولیتی نداشت اما بدون سروصدا این موضوع را ادامه داد که برای من بسیار عجیب بود. باید بگویم که او فردی با صداقت، مسئولیت پذیر و صادق است که مشکلات فیلم مستند را به طور کامل و دقیق حل کند، ای کاش افراد زیادی مثل او در شرکت ما بودند.

طباطبایی پور قرار بود 2700 فیلم بسازد

سپس مهناز مظاهری تهیه کننده و کارگردان با ابراز خرسندی از موفقیت این جشنواره با بیان اینکه امروز خشم و آشتی مستندسازان را سینمای مستند می شناسد، درباره جشنواره «سینما قکریت» صحبت کرد و گفت: بیشتر سینماگران از دنیای سینمای مستند به سینمای داستانی رفت، اما آقای طباطبایی پور از سینمای داستانی به سینمای مستند یعنی سینمای داستانی موفق رسیده است، حاصل تجربه او در سینمای داستانی این است که رسانه را خوب می شناسد، یعنی جنبه‌های فنی، کار با بازیگران و غیره با کمترین چالش. از طرفی وقتی مردم او را می‌بینند زیاد فکر نمی‌کند، شاید کارهایی را برای جامعه مستند و خود مردم انجام داده است. نفهمید، این فضیلتی است که باید بدانیم و یاد بگیریم، از دیگر ویژگی های او انتخاب سینماست، او مستند است، امروز تمام امید ما به سینما به سینمای مستند و لهه است. این حرف n است و شاید طباطبایی پور به دلیل هویت فرهنگی اش نتوانست سینمای دیگری را جز مستند انتخاب کند و دنبال کند.

این فیلمساز در پایان تصریح کرد: ویژگی آثار مستند طباطبایی پور این است که وی عناصری را از اقیانوس فرهنگ و هنر اصفهان انتخاب کرده، به نسل بعد منتقل کرده و تثبیت کرده است و ما ناراحتیم که چرا این آثار وجود دارد. تلويزيون و رسانه ملي تكثير نمي‌شوند اصفهان به اينكه مهد فرهنگ و هنر است و به مستندترين شكل آنها را ثبت كرده است. او بسیار متواضع است و شاید باید 2700 فیلم می ساخت اما 270 فیلم گرفت. امیدوارم روش و منش ایشان از محدوده اصفهان فراتر برود و توسط سایر اقشار جامعه دیده و ثبت شود.

طباطبایی پور هم به فکر گیشه بود

همچنین محمدحسین حقگو (تهیه کننده) درباره این هنرمند گفت: در سال 62 مسئولیت معاونت فرهنگی بنیاد مصطفان را بر عهده گرفتم و با طباطبایی پور همکاری داشتم. آن روزها با امکانات محدود مشکل و سختی داشتیم و با توجه به علاقه مان تصمیم گرفتیم کارهای مختلفی انجام دهیم، بنابراین تصمیم گرفتیم ابتدا با فیلمسازان کار کنیم، ریسکی بود که پذیرفتیم. بسیاری از آنها آرمان های زیادی داشتند، به همین دلیل ما یک گروه قوی تشکیل دادیم که نیروی زیادی از ما گرفت.

وی ادامه داد: برای یافتن لوکیشن تقریبا نیمی از ایران را با ماشین طی کردیم، همچنین در سال 64 و در اوج درگیری در کردستان برای تولید اثر دیگری به آنجا رفتیم. می خواستم همه چیز هنری باشد، اما او گفت باید گیشه را در نظر بگیرد که کاملاً درست بود. همچنین یکی دیگر از ویژگی های خوب طباطبایی پور این بود که وقتی جلسه داشتیم نگذاشت بحثی پیش بیاید، بلکه باعث شد. زمانی که به اصفهان رفت، ما با هم ارتباط داشتیم.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: او 270 اثر تولید کرده است، شگفت انگیز است و انرژی و توان زیادی از فیلمساز و تهیه کننده می گیرد، این فیلم ها به عنوان ستون های اصفهان شناخته می شوند، نکته دیگر اینکه طباطبایی پور به دور از حمایت مشغول تولید است. از سازمان های دولتی و دریافت نمی کند این سازمان وابسته نیست، این نکته مهمی است و نباید از آن غافل شد. باید دانست که کار در اصفهان بسیار سخت است اما با درایت و مهارت شخصی تمام این مانع را پشت سر گذاشته و تا کنون ادامه داده است.

محسن صفوی فر، فیلمساز در ادامه این خاطره، محسن طباطبایی پور با بیان اینکه اولین تولیدکننده اثرش بوده است، گفت: اصفهان رمز تاریخ هویت فرهنگی ایران است، رمزگشایی از اصفهان پاسخ بسیاری از سوالاتی است که روی میز بوده است. تاریخ و سیاست ایران در طول سالیان متمادی و البته یکی از مهمترین وظایف فیلم مستند رمزگشایی از آن است. سید محسن طباطبایی پور به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم مستند، مجموعه‌ای از آثار را در سه دهه اخیر در اصفهان تولید کرده است که به ما امکان دسترسی و درک تاریخ سه هزار ساله در میانه فلات ایران را می‌دهد. هنر، فرهنگ، صنعت، جامعه، شخصیت ها و مکان ها.

وی ادامه داد: خوشحالم که از حدود 20 سال پیش اولین کار حرفه ای خود را به عنوان مستندساز با طباطبایی پور شروع کردم و برای آسودگی خاطر که جوانی بودم سعی می کردم پاسخ سوالات متعدد او را بیابم. مستند من که در اولین تجربه خود مجموعه ای مستند بود. بررسی جغرافیایی طبیعی زاینده رود و بیوسفر فرهنگی آن از سرچشمه تا دریاچه در شرایطی انجام شد که اولین نشانه های خشکسالی شدید ظاهر شد و این سوال بزرگتر از ما پرسیده شد که بحران چقدر جدی است؟

این فیلمساز تاکید کرد: امروز که شب ها در اصفهان می خوابیم مطمئن نیستیم فردا کی طلوع می کند، آیا بیان حکمت، فرهنگ، زیبایی و عظمت مسجد عباسی پابرجاست یا از خاک فرو ریخته است. فرسایش ناشی از خشکسالی ? ما در قلب بحران قرار داریم و امیدواریم آن را مستند کنیم. به عنوان یکی از اعضای جوان سینما و مستند ایران، می‌خواهم از این روز برای یادی از یکی از عاشقان اصفهان استفاده کنم و بگویم برگردیم به اصفهان.

در پایان این رویداد محسن طباطبایی پور وی پس از دریافت نشان فیروزه ای جشنواره گفت: یکی از افتخارات من حرکت از سینمای داستانی به سینمای مستند است. سینمای مستند سینمای حقایق است، سینمای صداقت و سینمای عشق است، هر فیلمی که می ساختم خستگی را از تن بیرون می کرد. یکی از افتخارات من این است که آرشیو مستند دفتر را در سه ژانر کپی کرده ام و خیلی ها از من می خواهند که آرشیو را از رادیو پخش کنم.

وی ادامه داد: همیشه موضوع اصلی کار من حدیث پیامبر است که می فرماید بزرگان خود را گرامی بدارید و به جوانان خود رحم و محبت کنید. زمانی که در اصفهان بودم به خانه همه هنرمندان عزیز رفتم و به همین دلیل توانستیم مستندهای بزرگی بسازیم. این جایزه را به درگذشتگانی که با آنها کار کردم و یادشان همیشه در ذهنم است مانند خسرو سینایی، شاپور قریب، یدالله صمدی، رحیم رحیمی پور و… می دهم.

طباطبایی پور در پایان با شعری گفت: سینما قالی بافی است نه نقشی که شما می خواهید، اوست که نقشه را تعیین می کند، در حالی که می بافید طرح را خوب ببافید تا فرش را نخرند. زندگی تو”.

انتهای پیام