اخبار جامعه

«پول دادیم و اینجا به‌زودی تخریب می‌شود»!

در حالی که ساختمان قدیمی نشریه توفیق که چند سالی است در مرحله تخریب قرار گرفته و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، بنا به ادعای جدید صاحب آن در وضعیت بدتری نسبت به قبل قرار دارد. به زودی.

به گزارش خبر فوری، اگر تا به حال به خیابان سپه سالار تهران رفته باشید، حتما متوجه ساختمان قدیمی نبش کوچه بخارا می شوید. ساختمانی با نمای آبی و نمای آجری «شرکت چاپ رنگ» که شبیه ساختمان متروکه ای است که هر لحظه ممکن است در خود فرو بریزد. این بنا که به گفته ساکنان قدیمی آن بیش از 90 سال قدمت دارد، چند سالی میزبان یکی از مجلات قدیمی تهران به نام «توفیق» نامی معتبر، مؤثر و شناخته شده در تاریخ مطبوعات طنز ایران بود.

تاریخچه این بنای قدیمی که در دهه های اخیر به چاپخانه تبدیل شده بود، چندان خوب نبود و چندین سال به طمع مالک اسیر شد و بخشی از آن تخریب شد. مالک ساختمان مجله توفیق همچنان قصد دارد این بنا را به طور کامل تخریب کند و مسیر پیاده روی را جایگزین کند، اما به نظر می رسد اعتراض میراث فرهنگی و واکنش رسانه ها، دوستداران میراث و مسافران است. ساختمان و به بخشی از دفتر زندگی محلی تبدیل شده است.

از باغ سپه سالار در ورودی مجله توفیق

ساختمان توفیق در حالی که وضعیت اسفناکی دارد اما در وضعیتی کاملا بلاتکلیف باقی مانده است که گویی مجوز تخریب آن از سوی شهرداری و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر نمی شود. در مقابل تخریب ساختمان در استان تهران می ایستد، نمیرید، ساختمان کم کم فرسوده می شود و در نهایت تخریب می شود تا کار صاحبخانه راحت شود.

درب ساختمان مجله توفیق معمولا باز است، آخرین روزهای گرم مرداد 1401 است، چند مرد در ساختمان هستند، وقتی وارد حیاط می شوم با واکنش یکی از آنها مواجه می شوم، می پرسد. – جایی که؟ از ساختمان می پرسم که در حال حاضر چه وضعیتی دارد، نمی خواهد جواب بدهد، اما بعد: «به زودی تخریب می شود».

بخشی از تخریب و فرسایش ساختمان مجله توفیق

او خود را یکی از کارمندان ساختمان معرفی می کند و قاطعانه این جمله اش را دنبال می کند: «ورود مردم به این ساختمان ممنوع است. خطر سقوط وجود دارد.” می گویم دارم از خانه های قدیمی گزارش می دهم و می خواهم از ساختمان عکس بگیرم، مکثی می کند و ادامه می دهد: «این بنا نه قدیمی است و نه تاریخی. الکی چندین سال دستش را روی میراث فرهنگی گذاشت و شکایت کرد، اما هزینه می کنیم و به زودی مجوز تخریب را می گیریم. این ساختمان تخریب خواهد شد. اینجا جای عکس گرفتن نیست، خانه های قدیمی در این محله زیاد است، بروید عکس بگیرید.’ سپس به سمت بیرون ساختمان رانندگی می کند و در را پشت سر خود می بندد.

وضعیت نمای عقب ساختمان مجله توفیق

از باغ سپه سالار در ورودی مجله توفیق

برای پیگیری وضعیت ثبتی و حفاظتی ساختمان مجله توفیق و بررسی ادعای جدید مالک فعلی مبنی بر اخذ مجوز تخریب، علیرغم تماس ها و پیام های مکرر با محسن سعادت به معاونت میراث فرهنگی استان تهران مراجعه می کنیم. او جواب نمی دهد

در خصوص موضوع بنا از رئیس کمیته میراث فرهنگی شهر تهران پرسیدیم که آیا شهرداری مجوز تخریب بقیه بنای توفیق را داده است و شهرداری در این زمینه چه پیگیری هایی انجام داده است؟ احمد علوی در پاسخ به خبر فوری گفت: ماجرای مالکیت روزنامه توفیق در سال 1394 یا 1395، گمان می رود مالک هزینه تخریب و نوسازی را بپردازد، اما وقتی شورا از میراث درخواست مجوز می کند، می دهد. ارزش ملک مشخص شده و تخریب آن ممنوع خواهد بود.

ادامه می‌دهد: شهرداری مجوز تخریب نمی‌دهد، اما مالک با مراجعه به دیوان عدالت، رای ابطال ارزش ملک را می‌گیرد تا نسبت به تخریب اقدام کند و رای موافق به کتیبه ملی داده است. . در فهرست میراث، اما تا جایی که من اطلاع دارم، بنای توفیق در سطح ملی به ثبت نرسیده و رای شورا ثابت مانده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شهرداری توفیق درباره اقدامات اخیر مالک این بنا نیز می گوید: در خرداد ماه سال جاری (1401) مجدداً مالک درخواست مجوز کرد و شهرداری نیز طی مکاتبه ای اقدام کرد. وی با بحث میراث فرهنگی و رای شورا، تخریب را ممنوع اعلام کرد، اما مالک بدون مجوز و مجوز اقدام به تخریب ملک می کند که با تلاش همکاران شهرداری منطقه 12 حتی در صورت جلوگیری از تخریب، مانع از تخریب آن می شود. به پایان می رسد. با دستگیری مالک

علوی می افزاید: مالک ساختمان توفیق چند روز پیش اقدام به نصب مجدد سقف کرد که باز هم همکاران ما با حکم قضایی از این اقدام جلوگیری کردند و ملک را پلمب کردند. هفته گذشته جلسه ای در دادسرا با حضور مالک تشکیل شد و مقرر شد علت عدم صدور مجوز تخریب و نوسازی کتباً به مالک اعلام شود تا مالک به مسائل رسیدگی کند. دیوان عدالت اداری یا وزارت میراث فرهنگی. در این بین مالک فکر کرده است که بسته به مبلغی که به عنوان مالیات پرداخت کرده است، در صورتی که شهرداری ضمن قبول حکم ملکی از تخریب ملک جلوگیری کند، می تواند شهرداری را مجبور به تایید تخریب غیرمجاز کند. .

مجله توفیق هفته نامه طنز و طنز فارسی زبان کشور بود که از سال 1302 تا 1350 حدود نیم قرن فعال بود. این مجله در شب های جمعه منتشر می شد و به عنوان نامی معتبر و تاثیرگذار در تاریخ طنز مطبوعاتی ایران شناخته می شود.

انتهای پیام