اخبار جامعه

بیشتر باکتری‌های آشپزخانه‌ بی‌ضررند – خبر فوری

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید در نشریه «Applied and Environmental Microbiology»، باکتری‌های یافت شده در ۷۴ آشپزخانه تحت بررسی و آزمایش در پنج کشور اروپایی، عمدتاً بی‌ضرر بوده‌اند.

به گزارش خبر فوری به نقل از مدیکال اکسپرس، در این مطالعه، متخصصان نروژی از تجمع باکتری‌های روی سینک‌های آشپزخانه، تخته‌های برش، میزها، دستگیره‌ها و تمیزکننده‌ها (اسفنج‌ها و پارچه‌ها) که در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند، نمونه‌برداری کردند.

با وجود تعداد زیاد گونه‌ها و تفاوت‌های قابل‌توجه در تنوع باکتریایی بین نمونه‌ها، کارشناسان هشت جنس باکتریایی را که معمولاً با منابع محیطی مرتبط هستند در اکثر آشپزخانه‌هایی که نمونه‌برداری کردند، شناسایی کرده و آنها را به عنوان “میکروبیوتای هسته” توصیف کردند.

در این گزارش، نویسندگان تاکید کردند که میکروبیوتای اصلی به رغم تفاوت‌های قابل‌توجه بین آشپزخانه‌ها در این مطالعه، ثابت بوده است. برخی از آشپزخانه ها فاقد آب جاری، برخی فاقد سینک ظرفشویی داخلی و برخی فاقد ماشین ظرفشویی بودند.

به گفته کارشناسان این مطالعه، باکتری‌های موجود در غذا، روده، بیمارستان‌ها، رستوران ها و … به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته بودند اما اطلاعات کمی در مورد میکروب‌هایی که در آشپزخانه‌های خانگی زندگی می‌کنند، وجود داشت.

آنها می‌گویند: با همکاری بین کشورها، ما فرصتی منحصر به فرد برای بررسی این موضوع داشتیم.

به گفته متخصصان، داشتن اطلاعات در مورد باکتری‌های ساکن در آشپزخانه‌های خانگی می‌تواند برای جلوگیری از بیماری‌های انسانی مورد استفاده قرار گیرد و شاید حتی منجر به طراحی‌های بهداشتی‌تر آشپزخانه‌ها و روش های بهتری برای تمیز کردن ظروف شود.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.