اخبار حوادث

 اجاره کارت بانکی فقط هفته‌ای ۲۰ میلیون تومان!

آفتاب‌‌نیوز :

شاید شما هم در روزهای گذشته پیامکی مبنی بر هشدار نسبت به در اختیار گذاشتن کارت بانکی خود به سایرین از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه دریافت کرده باشید؛ پیامکی که درباره نوعی از کلاهبرداری هشدار می‌دهد که در سال‌های اخیر همواره قربانی گرفته اما اخیرا بار دیگر بازارش داغ شده است.

با وجود اینکه بارها درباره تبعات واگذاری کارت‌های بانکی هشدار داده شده، اما همچنان افرادی هستند که قربانی این کلاهبرداران می‌شوند. همچنین با جست‌وجویی کوتاه در فضای مجازی، می‌توان تعداد قابل توجهی از صفحاتی را پیدا کرد که با شرایطی عجیب و غریب، کارت‌های بانکی دیگران را اجاره می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کلاهبرداران با روش‌های گوناگونی از جمله آگهی گذاشتن در فضای مجازی، با وعده پرداخت مبالغ میلیونی، از ناآگاهی افراد سوءاستفاده می‌کنند و کارت بانکی افراد را اجاره و با آنها، اعمال غیرقانونی انجام می‌دهند. این در حالی است که طبق قانون، اگر فردی کارت خود را به دیگری واگذار کند و وجهی را که منشأ آن از اعمال مجرمانه بوده را در حساب بانکی خود نگهداری و یا جابه‌جا کند، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به پول‌شویی نیز محکوم می‌شود که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش‌شده، به اضافه سود بانکی مقرر و جزای نقدی به میزان یک‌چهارم مبلغ تراکنش شده است.

همچنین طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات، دارندگان حساب‌ها و کارت‌های بانکی اجاره‌ای، چه از طریق وکالت رسمی و چه از طریق واگذاری کارت‌های بانکی به افراد غیر، به‌عنوان فرار مالیاتی مجرم محسوب می‌شوند.

موارد استفاده غیرقانونی از کارت‌های اجاره‌ای چیست؟

کارت‌های اجاره‌ای می‌توانند در موارد متعددی استفاده شوند و متخلفان از آنها به منظور پولشویی، فرار مالیاتی یا انجام فعالیت‌های غیرمجاز و غیرقانونی مثل قمار، شرط‌بندی و خرید و فروش مشروبات الکلی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر نیز برخی از متخلفان از این کارت‌های اجاره‌ای برای پولشویی درآمد حاصل از اعمال خلاف همچون قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی، قاچاق کالا، حمله فیشینگ و دیگر روش‌های سرقت دارایی از اینترنت استفاده می‌کنند.

کلاهبرداری به نام شرکت بازاریاب ارز دیجیتال

با جست‌وجویی کوتاه در فضای مجازی، با چندین صفحه‌ مواجه شدیم که به منظور اجاره حساب‌ها و کارت‌های بانکی راه‌اندازی شده‌اند و برای بررسی بیشتر موضوع، به سراغ یکی از این صفحه‌ها رفتیم و شرایط اجاره کارت‌های بانکی را جویا شدیم.

این صفحه، خود را یک شرکت بازاریاب ارز دیجیتال معرفی می‌کند که به هیچ ارگانی وابسته نیست، نیرو می‌گیرد و حقوق نیروهایش را نیز همان روز اول کاری می‌پردازد.

این شرکت راجع به چگونگی انجام کار می‌گوید: «کسانی که به هر دلیلی مثل زیر سن قانونی و محدودیت و مسدودیت حساب و یا ایرانی نبودن، نمی‌توانند سهمیه ارز خودشان را بخرند، به سراغ ما می‌آیند که ما این کار را برایشان انجام بدهیم و درصدی از این مبلغ هم به نیروهای ما می‌دهند. نیروها، همان شمایی هستید که کارت بانکی خود را به ما اجاره می‌دهید.»

این افراد همچنین ادعا می‌کند که در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر نیرو دارند و زمان همکاری از طرف آنها دائمی است و در ضمن نیروها می‌توانند تا هر زمان که می‌خواهند، همکاری خود را ادامه دهند.

درآمد ۱۰ درصدی مالک کارت از هر واریز پول

این صفحه درباره حقوق پرداختی در ازای اجاره کارت بانکی می‌گوید: «۱۰ درصد از هر پولی که به حسابتان واریز می‌شود، متعلق به شماست. البته این ۱۰ درصد به مبلغ تست تعلق نمی‌گیرد. مبلغ تست نیز به این صورت است که هر مشتری، در ابتدا مبلغی در حدود یک تا نهایت سه میلیون تومان به حساب شما واریز می‌کند که میزان خوش‌حسابی شما را در مرحله‌ی اول بسنجند و شما برای تسویه این مبلغ کمتر از نیم ساعت زمان دارید.»

وی همچنین درباره مبلغ دریافتی از اجاره کارت گفت: «یعنی اگر ۵۰ میلیون به حساب شما واریز شود، پنج میلیون از آن متعلق به شماست. ممکن است شما در هفته چهار خرید ۵۰ ملیونی ثبت کنید و به این صورت ۲۰ میلیون در یک هفته درآمد داشته باشید. توجه داشته باشید که در روزهای اول تراکنش‌ها کمتر هستند.»

نکته عجیب این است که این صفحه در بخشی از پرس و جوی ما به این نکته اشاره کرد که چگونه به اجاره‌دهندگان کارت اعتماد می‌کنند: «نیروهای ما از زیر هزاران فیلتر و امتحان رد می‌شوند تا استخدام شوند. از شما تعهد گرفته می‌شود به همراه عکس، مدارک خود را ارائه کنید و در عین حال شیوه‌های راستی‌آزمایی دیگری هم اجرا می‌شود.»

وی در این باره ادامه داد: «یکی دیگر از شیوه‌های همکاری ما برای راستی‌آزمایی شما این است که روزهای اول با مقدار خیلی کم پول شروع می‌کنیم تا میزان خوش‌حساب بودن و عکس‌العمل شما را در تسویه بسنجیم. این مبلغ در هفته‌های بعد افزایش بسیاری پیدا می‌کند. فراموش نکنید که هر چقدر پولی که به حسابتان می‌آید بیشتر باشد، سود شما هم بیشتر خواهد بود.»

این شرکت البته در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که کارت بانکی برای پول‌شویی یا دیگر فعالیت‌های غیر قانونی استفاده نشوند چیست؟ گفت: تضمین خاصی نداریم!

لزوم تقویت نظارت و مجازات کلاهبرداران

نکته تاسف‌بار این است که این کلاهبرداران که البته خود را شرکتی بزرگ با ۱۲۰۰ نیرو می‌دانند و چنین شرایط مضحکی را برای کلاهبرداری از مردم در نظر می‌گیرند، به طور آزادانه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و به نظر می‌رسد که نهادهای ناظر هم اقدامی در جهت مبارزه با آنها انجام نمی‌دهند و به هشدار دادن به مردم اکتفا کرده‌اند.

درست است که آموزش و فرهنگ‌سازی می‌تواند در کاهش آمار چنین تخلفاتی موثر باشد اما باید پذیرفت که به هر حال برخی افراد هستند که در این شرایط اقتصادی کشور و برای چند میلیون درآمد و رهایی از فقر، حاضرند کارت بانکی خالی خود را اجاره دهند و خطرات آن را به جان بخرند. به همین دلیل، لازم است که نهادهای ناظر، کنترل بیشتری بر فعالیت آزادانه این کلاهبرداران داشته باشند.

اقتصاد 100

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.