اخبار جامعه

حسینی: تنها یک آزمون علمی برای داوطلبان آزمون سردفتری وجود دارد

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار معیار قبولی در آزمون سردفتری پذیرفته شدن در آزمون علمی یعنی همان آزمون کتبی است که از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود؛ ما یک آزمون علمی بیشتر نداریم پس اگر قرار باشد چیزی جایگزین آزمون علمی شود، خلاف قانون است.

شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبر فوری، با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برای بررسی طرح استفساریه مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مربوط به برگزاری آزمون سردفتری گفت: کمیسیون ویژه در آخرین جلسه خود در سال گذشته یعنی در اسفندماه به بررسی این استفساریه پرداخت موضوع این است که که در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پیش‌بینی شده که آزمون علمی همان آزمون کتبی است که از طریق سازمان سنجش گرفته می‌شود.

وی توضیح داد: در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آمده که داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. این افراد به لحاظ علمی به عنوان قبول شده هستند منتهی گزارشات رسیده شده حکایت از آن دارد که عملا با در پیش گرفتن روشی دیگر انگار آزمون علمی را تجدید می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یادآور شد: پیش از این روال برای پذیرفته شدن در آزمون سردفتری این بوده، کسانی که در آزمون علمی قبول می‌شدند باید دوره‌های خبرگی را طی می‌کردند و بعد از آن دوره‌ها، در دوره کارآموزی از آنها آزمون اختبار گرفته می‌شد یعنی ضمن آنکه قبلا توانایی علمی‌شان سنجیده می‌شد، مهارت عملی آنها در حیطه کاری‌شان هم مورد سنجش قرار می‌گرفت؛ اعتراض به این روش این بود که رفته رفته آزمون اختبار جای آزمون علمی را گرفته که اقدامی خلاف قانون و به نوعی دور زدن قانون محوب می‌شود.

حسینی بیان کرد: ما در جلسه‌ای با نمایندگانی از کانون و مرکز وکلا و کانون سردفتران به بررسی این موارد پرداختیم قرار شد داده‌هایشان را به ما بدهند مبنی بر این‌که وضعیت پذیرش چه طور است و چه تعداد پروانه صادر شده و به طور متوسط در سال‌های قبل از آزمون چه تعداد خروجی داشتند و اکنون چقدر است ما بعد از دریافت این اطلاعات درباره استفساریه تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به آیین‌نامه قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه آیین‌نامه‌ای برای اجرای این قانون تدوین کرده که به آن استناد می‌شود ما رایزنی‌هایی را با معاونت حقوقی و قوانین قوه قضاییه داشتیم آنها پذیرفتند که باید آیین‌نامه اصلاح شود حتی پیش‌نویس آیین‌نامه را تهیه کرده و در مرحله ابلاغ است. شاید در این صورت دیگر نیازی به استفساریه نباشد.

حسینی با تاکید مجدد بر این‌که معیار برای پذیرفته شدن قانون یعنی همان آزمون علمی است، گفت: ایرادی از لحاظ قانونی وجود ندارد ابهامات به لحاظ تفسیر قانون است ما در قانون یک آزمون علمی برای سردفتری پیش بینی کردیم؛ اگر قرار باشد چیزی جایگزین آزمون علمی شود خلاف قانون است البته که الان به بهانه‌های دیگری این کار صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.