اقتصادی

ماراتن غول‌های فناوری برای ورود به متاورس در ۲۰۲۲

سال 2022 بزرگترین سال برای Metavars یا نرم افزار و سخت افزاری خواهد بود که به کاربر امکان بازی یا کار در فضاهای مجازی سه بعدی را می دهد.

به گزارش خبر فوری، سال 2022 بزرگترین سال برای Metavars تا کنون خواهد بود، زیرا Platform Platforms (شرکت مادر فیس بوک)، شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و گوگل آماده عرضه محصولات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری جدید با بازار کوچک امروز هستند.

Metavars نرم افزار و سخت افزاری را توصیف می کند که به کاربران امکان بازی یا کار در فضاهای مجازی سه بعدی یا دریافت اطلاعات از اینترنت و ادغام بلافاصله در دنیای واقعی را می دهد. در حال حاضر، Metavers ممکن است بر روی تلفن های همراه در دسترس باشد، اما طرفداران می گویند که در نهایت از طریق واقعیت افزوده پیشرفته یا هدفون های واقعیت افزوده زنده خواهد شد.

شرکت‌های بزرگ فناوری انتظار دارند که گجت‌ها کاربران خود را به دنیای مجازی ببرند و بزرگترین بازارهای نرم‌افزاری جدید را از زمانی که اپل گوشی‌های صفحه لمسی را در سال 2007 معرفی کرد، باز کنند. اگر Metavars توسعه یابد، شاید همه کسانی که قبلاً تلفن هوشمند دارند، چند سال دیگر یک جفت عینک یا یک هدست واقعیت مجازی داشته باشند.

اریک شریدان، تحلیلگر گلدمن ساکس در بیانیه ای در ماه دسامبر نوشت: “پلتفرم های فناوری بزرگی که از رشد برنامه های کاربردی اطلاعات تلفن همراه بهره مند شده اند، اکنون به واقعیت افزوده به عنوان پلت فرم محاسباتی بعدی نگاه می کنند که اکنون باید تغییر کند.” تغییر بعدی در الگوی مصرف منطقی به نظر می رسد و رهبران جدیدی را در دنیای فناوری ایجاد خواهد کرد.

شرکت‌ها دلارها را برای تحقیق و توسعه در نمونه‌های اولیه و فناوری‌های اولیه خرج می‌کنند و زمانی که محصولاتشان به بازار عرضه می‌شوند، آماده رقابت در عرصه مجازی هستند.

بر اساس گزارش Crunch Base، سرمایه‌گذاران در سال 2021 10 تریلیون دلار در استارت‌آپ‌های دنیای مجازی سرمایه‌گذاری خواهند کرد و این رقم شامل بودجه بازیگران اصلی فناوری نمی‌شود. به عنوان مثال، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا گفت: «این شرکت در سال 2021 آنقدر پول به واقعیت و واقعیت مجازی اضافه کرده است که سود شرکت را 10 میلیارد دلار کاهش داده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس تخمین می زنند که 1.35 تریلیون دلار برای ساخت این فناوری ها در سال های آینده هزینه خواهد شد.

CNBC وضعیت فناوری در این زمینه و محصولاتی را که سال آینده عرضه خواهد کرد، بررسی کرده است:

متا

فیس بوک بر متا فناوری ها متمرکز شده است. در واقع، در سال 2021 نام خود را به Meta Platforms تغییر داد تا حوزه تمرکز جدید شرکت را منعکس کند. به گفته IDC، متا پیشرو در رقبای پیشرو در فناوری است و در حال حاضر سخت افزار واقعیت مجازی را تولید و به فروش می رساند و تا سال 2021 75 درصد از بازار را به خود اختصاص می دهد.

در کریسمس، محبوب ترین اپلیکیشن در اپ استور اپل، اپلیکیشن واقعیت مجازی Oculus بود که برای استفاده از هدست Quest 2 ضروری است، که نشان می دهد افراد زیادی این دستگاه واقعیت مجازی را در پای درخت کریسمس پیدا کرده اند.

موتا آمار فروش کوئست را اعلام نکرد، اما کوالکام، سازنده تراشه‌های مورد استفاده در کوئست، تخمین زد که این شرکت تا نوامبر 10 میلیون واحد فروخته است. این آمار به اندازه آمار گوشی ها چشمگیر نیست، اما قابل توجه است و با تبلیغات تلویزیونی بزرگ برای این سخت افزار تقویت شده است.

متا قصد دارد امسال هدست واقعیت مجازی دیگری را با نام Project Cambria عرضه کند. این دستگاه دارای سخت افزاری خواهد بود که واقعیت افزوده را بهبود می بخشد یا از دوربین های خارج از هدست واقعیت افزوده برای پخش برای بینندگان دنیای واقعی استفاده می کند. متا اعلام کرده است که این گجت چهره و چشم ها را ردیابی می کند که به دستورات کاربر روی دستگاه پاسخ می دهد.

ورود اولیه به حوزه متا به این شرکت اجازه داده است تا بررسی کند که کاربران می‌خواهند از چه نرم‌افزاری در هدفون خود استفاده کنند. این شرکت در این ماه یک پلتفرم اجتماعی به نام Horizon Worlds راه اندازی کرد که در آن افراد می توانند در برنامه های کمدی و شب های سینمایی در دنیای مجازی فیس بوک شرکت کنند.

متا چندین شرکت را خریداری کرده است که برنامه های محبوب هدست آشیل را می سازند. این استراتژی ممکن است در معرض تجزیه و تحلیل ضد تراست باشد. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده تحقیقات گسترده ای را در مورد خرید 400 میلیون دلاری آغاز کرده است.

سیب

اپل هرگز تایید نکرده است که روی یک هدست کار می کند، اما سال ها صرف طراحی رویکردهایی برای تیم توسعه فناوری خود کرده است.

اپل در حال ایجاد زمینه برای یک خط تولید جدید بزرگ است. مدل های جدیدتر آیفون مجهز به حسگرهای پوششی هستند که می توانند فاصله ای را که یک شی در آن قرار دارد اندازه گیری کند. یک ویژگی مهم برای برنامه های مبتنی بر مکان. جدیدترین مدل‌های آیفون و آی‌پد دارای نرم‌افزاری به نام ARkit هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌هایی بسازند که از حسگرهای آیفون برای نقشه‌برداری دقیق فضا و مکان استفاده کنند.

این فناوری ها اساس یک محصول کاملاً جدید را تشکیل خواهند داد که احتمالاً یک هدست پیشرفته اپل است که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با هم ترکیب می کند و در سال 2022 عرضه می شود.

برخلاف متا، اپل در مورد محصولات سخت افزاری جدید صحبت نمی کند تا زمانی که آنها آماده عرضه شوند. هنگامی که اپل یک هدست را عرضه می کند، احتمالاً کل بازار را تکان می دهد و دیدگاه جدیدی به بسیاری از رقبای بالقوه ارائه می دهد. آیفون همان تاثیر را بر بازار گوشی های هوشمند و اپل واچ در بازار ساعت های هوشمند داشت.

رقبای اپل از نزدیک دیده می شوند تا ببینیم تیم کوک، مدیرعامل اپل، چه چیزی را به عنوان بزرگترین مزیت و قدرت این شرکت برای هدفون تعریف می کند.

نحوه ادغام محتوا و خدمات اپل برای جذابیت این دستگاه مهم خواهد بود. آیا اپل اپ استور جدیدی برای اپلیکیشن های واقعیت مجازی معرفی می کند؟ آیا هدست اپل محتوای مجازی یا انحصاری پخش می کند یا موسیقی های ورزشی و مبتنی بر واقعیت مجازی را از NextVR پخش می کند؟

سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار شروع به ارزیابی کرده اند که اگر اپل اولین خط تولید جدید خود را در هفت سال گذشته معرفی کند، فروش هدفون های آینده یا سایر گجت های گران قیمت ارزش سهام اپل را افزایش می دهد یا خیر.

با این حال، اپل نام Metavars را ذکر نمی کند. کوک در سپتامبر گفت: “من از این قدیمی دور خواهم ماند.” ما این دسته محصول جدید را واقعیت افزوده صرف می نامیم.

گوگل

با معرفی عینک گوگل در سال 2013، گوگل شروع به ساختن هدفون های دیوانه کننده در سیلیکون ولی کرد. این تجربه با استقبال خوبی مواجه نشد، اما گوگل تسلیم نشد. تا کنون، گوگل هدفون های عینک گوگل را به کسب و کارها فروخته است، اما به طور کلی در دسترس مصرف کنندگان نیست.

امروزه، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل در مورد واقعیت افزوده جدی است، حتی اگر آن‌قدر محصولات یا فناوری‌هایی که به صورت عمومی برای رقبای خود افشا کرده است، نداشته باشد. از زمانی که گوگل گلس برای اولین بار معرفی شد، هدفون های واقعیت افزوده با نمایشگرهای پیشرفته تر، سنسورهای بهتر و پردازنده های قدرتمندتر معرفی شدند.

گوگل، سیستم عامل اندروید این شرکت، محبوب ترین نرم افزار گوشی های هوشمند در جهان است.

در سال 2020، گوگل شرکت North، یک شرکت متخصص در عینک های واقعیت افزوده را خریداری کرد. به گفته مدیرعامل مارک لوکوفسکی در ماه دسامبر، گوگل اکنون تیم جدیدی دارد که بر روی سیستم عامل های واقعیت افزوده متمرکز شده است. لوکوفسکی قبل از پیوستن به گوگل روی پروژه پاشنه آشیل کار می کرد. طبق آگهی‌های شغلی منتشر شده توسط گوگل، این شرکت تیم‌هایی را برای کار بر روی یک دستگاه واقعیت افزوده خلاقانه و افزودن محصولات به مجموعه واقعیت افزوده خود استخدام می‌کند.

مایکروسافت

مایکروسافت اولین شرکت بزرگ فناوری بود که هدست واقعیت افزوده به نام لنز Hulu را در سال 2016 معرفی کرد. اما محصول فعلی این شرکت هنوز تا رسیدن به نقطه ای که مصرف کنندگان بتوانند از آن استفاده کنند فاصله دارد.

در عوض، مایکروسافت هدفون‌هایی را به شرکت‌هایی می‌فروشد که می‌توانند هر دستگاه را به قیمت 3500 دلار بخرند، و به شرکت‌هایی که می‌خواهند ببینند آیا فناوری می‌تواند بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد یا خیر.

برجسته ترین مشتری Holo Lens ارتش ایالات متحده است. مایکروسافت به قراردادی 22 میلیارد دلاری برای فروش 120000 لنز هولو به ارتش ایالات متحده در اوایل سال 2021 رسیده است. با این حال، ارتش اعلام کرده است که استفاده از آزمایشات در زمینه لنزهای هولو را تا سال 2022 به تعویق می اندازد.

اگرچه این معامله بارها به تعویق افتاده است، اما نشانه مهمی از سلامت بازار واقعیت افزوده است. Holo Lens توجه شرکت‌های پزشکی را به خود جلب کرده است که می‌خواهند ببینند آیا می‌تواند به بهبود اتاق عمل کمک کند یا به جراحی از راه دور کمک کند.

مایکروسافت سرمایه گذاری زیادی در خدمات ابری انجام داده است تا برای دنیای مجازی که در سال 2022 در دسترس عموم قرار می گیرد، آماده شود. در ماه مارس، این شرکت پلتفرم Mesh را برای ساخت برنامه‌هایی راه‌اندازی کرد که به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهد واقعیت دیجیتالی مشابهی را با دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارند.

در واقع، مش مانند یک تماس ویدیویی با هولوگرام های سه بعدی عمل می کند. مایکروسافت با خرید AltspaceVR در سال 2017 راه را برای توسعه حضور خود در این عرصه هموار کرد.

بر اساس گزارش CNBC، این قابلیت های نرم افزاری Metavars در سال 2022 عرضه خواهند شد. مایکروسافت Mesh را در برنامه کنفرانس ویدیویی تیمز ادغام خواهد کرد. ویژگی های بازی های ایکس باکس نیز در دست ساخت است، اما تاریخ انتشار آن اعلام نشده است. باید دید که آیا هدفون های واقعیت افزوده برنامه های کاربردی محبوب مایکروسافت را بهبود می بخشد یا خیر.

با این حال، مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا مشتاق است. او در ماه نوامبر گفت: «نمی‌توانم اغراق کنم که نقطه عطف چقدر فاصله دارد.

انتهای پیام/