اخبار حوادث

پلیس در اربعین ۱۴۰۲ چه کرد؟

سخنگوی فراجا اقدامات پلیس در اربعین ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش خبر فوری، سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به افزایش حدود ۲۰ درصدی جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ گفت:‌ چهار طرح عمده امنیتی انتظامی، اطلاعاتی، فرهنگی و اطلاع رسانی و نیز روان­ سازی خدمات پلیسی در این ایام اجرا شد.

وی ادامه داد:‌ فراجا، به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های متولی در برپایی هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی، با تجمیع همه امکانات خود از تسهیل در درخواست و دریافت گذرنامه، ارتقای امنیت جاده ای گرفته تا حضور در مرزها، تردد آسان و کاهش ایستایی زائران تا چهار ثانیه، ارتباط خط امن و ایجاد زیرساخت های لازم برای ارسال اطلاعات زوار به طرف عراقی برای عدم معطلی  در آن سوی مرز، تلاش کرد تا علاوه بر تحقق منویات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر آسان، ارزان و ایمن کردن راهپیمایی اربعین برای مردم، خود نیز از این فیض عظیم جا نماند.

منتظرالمهدی یکی از خدمات فراجا در حوزه اعطای گذرنامه به زائران اربعین حسینی را چاپ گذرنامه های زیارتی با کمترین هزینه و صرفا پرداخت ۵۰ هزار تومان دانست و گفت: ۹۱۰ هزار درخواست برای گذرنامه اربعین ثبت شد که از این تعداد حدود ۶۸ درصد درخواست‌ها از طریق اپلیکیشن «پلیس من» و غیرحضوری بوده است.

به گفته وی، صدور بیش از یک میلیون و ۲۳۶ هزار جلد گذرنامه عادی و ۹۰۰ هزار جلد گذر ویژه زیارتی از ابتدای محرم تا روز اربعین، یکی دیگر از آمار پلیس در حوزه صدور گذرنامه به حساب می‌آید.

سخنگوی پلیس با اشاره به امکان استفاده از گذرنامه‌های زیارتی برای زائران تا پایان ماه صفر و دارا بودن پنج سال اعتبار برای آن، گفت: تمهید دیگری که سهولت زیارت اربعین را به همراه داشت، تمدید رایگان گذرنامه‌هایی با گذشت دو سال از اعتبار آنها بود که در این ایام ۷۰۰ هزار جلد گذرنامه، تمدید و قابل استفاده شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس از صدور ۱۱۵هزار برگ گذر موقت برای شرکت شهروندان سایر کشورها در اربعین ۱۴۰۲ نیز خبر داد.

سخنگوی پلیس ضمن اشاره به نظرسنجی میدانی از زائران در موج بازگشت در تمامی مرزهای ۶گانه،  به عنوان یکی از اقدامات علمی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس گفت: خوشبختانه طبق برآورد حاصل از نظرسنجی، میزان رضایت از خدمات ارائه شده به زائران نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش و رضایت از عملکرد پلیس نیز بسیار چشمگیر بوده است.

 منتظرالمهدی با اشاره به بکارگیری حدد ۲۵ هزار نفر از کارکنان انتظامی برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی، گفت: فعالیت سه هزار واحد گشتی موتوری، خودرویی و پیاده، حضور بیش از ۶۰ تیم بازرسی و نظارت میدانی، فعال کردن ۱۸ کمیته تخصصی و هشت قرارگاه فرعی که علاوه بر پوشش مرزهای ۶گانه مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق، مرزهای میرجاوه و ریمدان را نیز، تحت نظارت و کنترل داشت، موجب شد تا از ابتدای ماه صفر، آمار خروج زائران از کشور به بیش از چهار میلیون و ۵۰ هزار نفر شامل سه میلیون و ۵۱۰ هزار ایرانی و  ۵۴۰ هزار شهروندان دیگر کشورها برسد.

سخنگوی پلیس، بیشترین آمار تردد از مرزها را متعلق به مرز مهران با ۴۵ درصد خروجی دانست و گفت: مرزهای شلمچه با ۲۵درصد، خسروی۱۵ درصد، چذابه ۹ درصد، مرز هوایی چهار درصد و تمرچین و باشماق جمعا دو درصد در رتبه‌های بعدی خروج و ورود زائران قرار گرفته‌اند.

منتظرالمهدی به تسهیل سفر اربعین برای مشمولان، سربازان، دانشجویان و طلاب اشاره کرد و گفت: در راستای پاسخگویی به شور و اشتیاق این افراد برای تشرف به عتبات عالیات و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی، امسال مقرر شد تا کلیه مشمولان غیرغایب، دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب دارای معافیت تحصیلی معتبر، بدون نیاز به سپردن وثیقه و به صورت اینترنتی از طریق سامانه سخا مجوز خروج از کشور دریافت کنند؛ در مجموع این اقدامات و از ابتدای محرم تا ۱۵ شهریور، برای حدود ۱۰۹ هزار نفر از مشمولان، بیش از ۱۵ هزار دانش آموز، بیشتر از ۶۴ هزار دانشجو و حدود ۱۷ هزار طلاب حوزه علمیه مجوز خروج از کشور به صورت اینترنتی و حضوری، صادر شد.

وی گفت: در حوزه پلیس امنیت اقتصادی نیز، همکاران ما با بازرسی‌های موردیمیدانی و استفاده از ابزارهایی چون دستگاه ایکس ری، نظارت وکنترل کالاهای همراه مسافران، لوازم و محموله های مواکب با هدف پیشگیری و مقابله با ورود کالاهای ممنوعه و به حداقل رساندن شرایط سوء استفاده از شلوغی مرزها را تشدید کردند.

به گفته سخنگوی فراجا، ماموران پلیس امنیت اقتصادی در این ایام، با رصد مداوم و استفاده از ابزار هوشمند، ۹۳ دلال ارزی غیرمجاز را شناسایی و دستگیر و موفق به کشف و توقیف هزاران دینار عراقی جعلی شدند.

سخنگوی فراجا با اشاره به پایش و بازرسی های میدانی و مستمر از مرزها، گفت: دستگیری هشت نفر از فعالان غیرمجاز خرید و فروش سیم کارت و تشکیل پرونده قضائی برای آنان، گوشه ای دیگر از خدمات پلیس امنیت اقتصادی در راستای ایجاد آرامش خاطر برای زوار بود.

 منتظرالمهدی با اشاره به خدمات یگان ویژه فراجا و اقدامات این فرماندهی در راستای تسهیل عبور و مرور زائران، گفت: ۲۱ گردان با بیش از پنج هزار نیرو در مرزهای شش‌گانه مستقر بود.

وی از جلوگیری یگان ویژه از خروج ۱۱۹ نفر با گذرنامه جعلی خبر داد و گفت:‌ نیروهای این یگان در راستای عمل به قانون و حفظ امنیت زائران چه در داخل و چه خارج از مرزهای کشور، بیش از ۳۵ هزار مسافر بدون مدارک لازم را از مرزها برگشت داده وسپس برای کسانی که  مشکل قضائی نداشتند در همان پایانه مدارک زیارتی صادر شد تا از شرکت در مراسم اربعین محروم نمانند. ۳۵۰ هزار مردم یاری اعم از تهیه و پخش نان، غذای گرم، آب معدنی و خدمات درمانی و جابجایی زائران و وسایل آنان نیز انجام شد.

سخنگوی فراجا با اشاره به حضور پلیس های تخصصی در مرزها و خدمت رسانی بدون توقف، از استقرار چهار اکیپ عملیاتی متشکل از ماهرترین متخصصان پلیس مبارزه با مواد مخدر در چهار پایانه مرزی شلمچه، مهران، خسروی و چذابه خبر داد و افزود: پنج تیم موادمخدریاب و چهار تیم مواد منفجره یاب با استفاده از یکصد قلاده سگ آموزش دیده، چهار تیم چهره زن و ۱۲۱ نفر از متخصصان این حوزه ها، در مرزها مستقر شده و به اجرای ماموریت‌های محوله خود پرداختند.

منتظرالمهدی به فعالیت‌های پلیس آگاهی و خدمات ارائه شده توسط آن، پرداخت و خاطرنشان کرد: یافتن دو کودک گمشده در عراق و تحویل آنان به خانواده هایشان یکی از مهم ترین اقدامات پلیس آگاهی در ایام اربعین بود. کشف ۱۷۷ فقره سرقت، ۳۰ دستگاه موتورسیکلت مسروقه،۶۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی از سارقان و دستگیری دو متهم تحت تعقیب نیز از دیگر اقدامات بود. فعالیت بیش از هزار واحد گشت آشکار و پنهان پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی به منظور جلوگیری از وقوع سرقت های احتمالی از موکب ها و سایر اماکن و ابنیه موجود در راهپیمایی اربعین را می توان از دیگر خدمات پلیس دانست.

منتظرالمهدی به اقدامات ترافیکی انجام شده در جریان عملیات اربعین اشاره کرد و گفت: امسال با تمهیدات صورت گرفته، آمایش حمل و نقل با همکاری کمیته «حمل و نقل و سوخت» بر اساس حجم زائران با هدف جلوگیری از معطلی و سرگردانی آنان در شرایط و حوادث احتمالی انجام شد. همچنین خوشبختانه شاهد کاهش ۳۹ درصدی تصادفات فوتی و ۲۹ درصدی متوفیان تصادفات در مقایسه با سال گذشته، بودیم.

سخنگوی پلیس با اشاره به بسیج همه ظرفیت ها در فراجا برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین ۱۴۰۲، گفت: بهره گیری از پتانسیل هوافراجا برای تسهیل اقدامات، یکی دیگر از خدمات پلیس در راهپیمایی امسال بود به طوری که شاهد پایش مستمر هوایی مرزها، جاده های مواصلاتی، وضعیت پایانه و جمعیت زائران با استفاده از ۱۱ فروند پهپاد در روز و شب، ۲۸۹ سورتی پرواز و در مجموع ۳۵۶ ساعت پرواز، بودیم.

منتظرالمهدی ایجاد سامانه یکپارچه فرماندهی و کنترل شبکه محور در راستای امکان مدیریت صحنه با استفاده از ظرفیت سامانه های اطلاعاتی، ایجاد زیرساخت های فنی با ایجاد پنجره واحد کنترل زائران (طرح سجاد؛ اشتراک گذاری اطلاعات با کشور عراق و کنترل یک طرفه زائران) که موجب کاهش ایستایی زوار در مرز شد و امکان ثبت آنلاین درخواست صدور گذرنامه از طریق برنامه کاربردی «پلیس من»، با هدف کاهش مراجعه حضوری، را از شاخص ترین اقدامات پلیس در اربعین ۱۴۰۲ برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات موثر سازمان عقیدتی سیاسی فراجا و حضور همه جانبه در کنار سایر پلیس های تخصصی، گفت: پاسخگویی به شبهات، ارائه مشاوره مذهبی، دینی و بصیرتی، اهدای بسته‌های فرهنگی، بیان احکام و برگزاری مراسم سخنرانی و ادعیه خوانی، بخش کوچکی از فعالیت های این سازمان در راهپیمایی اربعین بود؛ استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی، خیرین استانی و نهادهای مردمی را نیز می توان از نقاط عطف فعالیت‌های سازمان عقیدتی سیاسی فراجا دانست.

منتظرالمهدی اظهارکرد: بر خود فرض می‌دانیم تا از همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف دولت با پلیس به خصوص وزارت راه و شهرسازی به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های جاده ای و هموار کردن مسیر تردد زائران اربعین حسینی، با هدف ایجاد سهولت در رفت و آمد مسافران، سازمان صدا و سیما با اطلاع رسانی مناسب و زودهنگام و مستمر در مدیریت سفر با گزارش های نوبه ای، وزارت ارتباطات در راستای ایجاد زیرساخت های فنی لازم، هلال احمر، اورژانس و استانداری‌های محترم استان‌های دخیل در عملیات بزرگ اربعین که همگی تلاش بسزایی در هموار کردن اجرای این مراسم کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در پایان، نظارت بر عملکرد ۱۲۷ پارکینگ پایانه های مرزی با بیش از ۴۰۰ هزار خودرو، فعال کردن ایستگاه‌های ایست و بازرسی موقت با حضور عوامل انتظامی و آگاهی در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی  شامل ۴۸ ایستگاه ثابت و ۸۱ ایستگاه موقت و استقرار ۲۸ تیم کشف و خنثی سازی بمب و تله های انفجاری را از دیگر اقدامات موثر پلیس در راستای حفظ و ارتقای نظم و امنیت در تردد زائران عنوان و خاطرنشان کرد: امسال با وجود تهدیدات گسترده دشمنان و تبلیغات فراوان آنان مبنی بر عدم حضور زائران، شاهد امنیت مثال زدنی در مراسم اربعین ۱۴۰۲ بودیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.