اخبار سلامت

بررسی مطالبات و مشکلات پرستاران با حضور وزیر بهداشت / درخواست افزایش تعداد پرستاران

در نشست اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری با دکترعین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسائل و مشکلات مربوط به پرستاران از جمله تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بگارگیری نیروی پرستار در مراکز درمانی، مبحث فوق العاده خاص، توسعه خدمات مراقبت پرستاری در منزل و مسائل حقوقی و رفاهی بیان شد.

به گزارش خبر فوری و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، دکتر وحید زمان زاده، رییس شورای عالی نظام پرستاری‌، محمد تقی جهان پور رئیس کل سازمان نظام پرستاری و اعضای شورای عالی نظام پرستاری  صبح امروز یکشنبه (13 اسفند) در سازمان نظام پرستاری برگزار شد.

در این جلسه، دکتر زمان زاده، رییس شورای عالی نظام پرستاری ضمن بیان مسائل و مشکلات جامعه پرستاران، از نگاه ویژه وزیر بهداشت به حرفه ای شدن شغل پرستاری تشکر کرد.

زمان‌زاده با بیان این که ٢٠٠ تشخیص پرستاری توسط پرستاران در مراکز درمانی وجود دارد، تاکید کرد: باید بیش از همیشه قدردان زحمات و تلاش های پرستاران باشیم و مشکلات پرستاران را با تمام توان رفع نماییم.

توجه به رفاه و معیشت پرستاران

محمد تقی جهانپور رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز در این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پرستاران، اظهار کرد: کمبود نیروی پرستاری و امنیت شغل پرستاری و رفاه و معیشت پرستاری در دستور کار مسئولین باشد.

وی افزود: در دو سال گذشته ۱۶هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده اما متاسفانه در بحث استخدام نیروهای جدید در بدنه نظام سلامت رشد آنچنانی نداشته‌ایم همچنین در پذیرش نیروی کادر پرستاری در کشور هم رشد چشمگیری وجود نداشته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما ۱۵هزار پرستار برای استخدام سالانه نیاز داریم؛ هم اکنون پذیرش دانشجوی پرستاری  ۱۰۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی است که تقاضا داریم پذیرش دانشجو در دانشکده پرستاری بیش از گذشته رشد داشته باشد.

وی گفت: امروز سازمان نظام پرستاری دوره ششم متشکل از ۱۵۹هیئت مدیره در سراسر کشور به همراهی سازمان مرکزی و اعضای شورای عالی در حال خدمت به مردم است و بیش از ۲۷۰هزار نفر از پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری و دارای شماره نظام پرستاری هستند.

جهان‌پور خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: گفتمان و رویکرد دوره ششم تعامل و همیاری است و اعتقاد داریم اگر با وزارت بهداشت این همکاری ادامه یابد ارتقای سلامت مردم به کیفیت ارائه خدمات پرستاری رخ خواهد داد. امیدواریم شما در بحث مطالبات جامعه پرستاری به ویژه در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که چالش‌های بسیار زیادی در کشور ایجاد کرده دستوراتی بفرمایید تا شاهد نارضایتی همکاران نباشیم.

وی با بیان این که موضوع بعدی این است که حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد که این همراهی منجر به نارضایتی گسترده و مشکلات معیشتی پرستاران شد؛ گفت: خصوصاً در مناطق کم برخوردار این مشکل بیشتر بود زیرا بسیاری از بیمارستان‌های ۳۲تخته که افتتاح شده‌اند زیان‌ده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کم برخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت ۲کا و 3کا محاسبه شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: موضوع دیگر بخشنامه رفاهیات است که در دولت سیزدهم مصوب شده اما این بخشنامه اجرا نشده که موجب نارضایتی جامعه پرستاری شده است خواهشی که داریم این است که این موضوع در احکام رفاهی کارکنان زحمتکش پرستاری نظام سلامت لحاظ شود.

وی با اشاره به مبلغ پایین اضافه کار پرستاران اظهار کرد: اضافه کار در بیمارستان‌های دولتی ۲۰هزار تومان و در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بین ۵۰تا ۸۰هزار تومان است و خواهش ما این است که بحث اضافه کار که افزایش آن در معاونت توسعه وزارت بهداشت مطرح شده است مورد پیگیری قرار گیرد.

جهان پور تصریح کرد: موضوع بعدی بحث فوق العاده خاص است؛ برقراری فوق العاده خاص کادر سلامت نتیجه زحمات شما بوده است اما درخواست داریم که از محل درآمدهای اختصاصی و منابع داخلی وزارت بهداشت به پاس زحمات ارزشمند همه همکاران در نظام سلامت به ویژه همکارانی که در دوران کرونا جانفشانی کردند فوق العاده خاص برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز پرستاران عزیزی که در ایام کرونا جانفشانی کردند و نیروهای طرحی بودند با بی‌مهری کامل از دانشگاه‌های کشور به دلیل اتمام دوران طرح بعد از ۶۶ماه اخراج شدند و پیشنهاد ما این است که سقف ۶۶ماه در کل کشور با اولویت مناطق محروم برداشته شود؛ خصوصا تعداد افرادی که در دوران کرونا فعال بودند مشخص شود و بتوانند در قالب نیروی طرحی ادامه کار بدهند. همچنین خواهش داریم که در قالب یک تبصره به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که طرح ساماندهی کارکنان دولت برای نیروهایی که در ایام کرونا جانفشانی کردند لحاظ شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری  با بیان این که بر اساس آماری که سازمان نظام پرستاری دارد، سالانه بیش از ۲۷۰۰نفر پرستار مهاجرت می‌کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است؛ گفت: جامعه پرستاری ارزشمندترین نیروهای حوزه سلامت هستند و در همین راستا بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین است.

وی با بیان این که موضوع دیگر حذف مالیات پلکانی به ویژه در مناطق محروم است، این سوال را مطرح کرد که در شرایطی که بسیاری از اقدامات فرهنگی که امروزه در کشور انجام می‌شود معاف از مالیات است اما چرا باید جامعه شریف پزشکی و پرستاری و پیراپزشکی که شبانه روزی در حال ارائه خدمت به مردم هستند و با دستان هنرمند خود محافظ جان مردم هستند و به مردم خدمت می‌کنند معاف از مالیات نباشند؟

درخواست‌ تفویض اختیارات صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری، کمک به بازسازی ساختمان ایرانشهر و اختصاص اعتباراتی برای بازسازی و واگذار کردن میزان تربیت کمک پرستار به هیئت مدیره‌های نظام پرستاری در سراسر کشور و براساس مصوبه شورای هماهنگی پرستاری هر دانشگاه و پیگیری پرداخت هدیه روز پرستار سال گذشته از دیگر درخواست‌های رئیس سازمان نظام پرستاری از وزیر بهداشت بود.

در ادامه دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در جلسه امروز (یکشنبه، 13 اسفند 1402) که با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، در سخنانی با اشاره  به برگزاری انتخابات یازدهم اسفند، گفت: رویداد ارزشمند اخیر که نماد مشارکت و حمایت مردم شریف عزیز کشورمان بود را به همه عزیزان تبریک می‌گویم، امیدوارم در مجلس جدید شورای اسلامی که می‌تواند صدای مردم عزیزمان باشد، با همراهی با دولت محترم از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور، به خصوص در حوزه سلامت به درستی استفاده شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که بالغ بر 159 هیأت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی که از دغدغه‌های جنابعالی هم هست، می‌تواند یک کاتالیزور هم برای درک بهتر اتفاقاتی که در کف میدان می‌افتد و هم کمک کند به همه ما برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی‌های معقول، عملی و اجرایی؛ بنابراین نگاه ما به سازمان نظام پرستاری به عنوان یک فرصت و نهادی است که می‌تواند شنونده صدای کمتر شنیده شده همکارانمان باشد، بنابراین تقویت سازمان‌های صنفی کمک می‌کند، وقایعی که می‌تواند برای کشور دردسر ایجاد کند و از تریبون‌های رسمی و مدنی مطالبات پیگیری شود، خدایی ناکرده مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

وی خطاب به وزیر بهداشت، گفت: گفتنی‌ها را همکاران به نقل از بدنه پرستاری به جنابعالی منتقل کردند، خوشبختانه در دنیا ظرفیت بزرگی برای حوزه پرستاری قائل شدند، به تعبیر بنده، گوشی‌هایی که دست من و شماست می‌تواند فقط به عنوان یک وسیله ارتباطی باشد و یا ظرفیت‌هایی که داخل آن وجود دارد، کارکردهای مختلفی داشته باشد، اما ما از آن‌ها غافل باشیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تأکید کرد: برخی از کشورهایی که در حوزه سلامت پیشرفت کردند، توانستند از نیروهای حد واسط به خصوص در حوزه کارکنان پرستاری استفاده حداکثری داشته باشند، متأسفانه این ظرفیت در کشور ما مغفول واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه پرستاری می‌تواند مراقبت‎‌های با کیفیت، ارزان و در دسترس به مردم کشور ارائه کند، در حالیکه تخصص‌گرایی در حوزه‌های پزشکی البته به شکل افراطی فقط هزینه‌های نظام سلامت را افزایش خواهد داد و نیاز به تجهیزات پیشرفته را به شکل مازاد اضافه خواهد کرد، بنابراین خواهش بنده چه در مقام معاون پرستاری و چه به عنوان عضو شورای عالی، کمک به مجموعه نظام پرستاری و پرستاری است، چون نفع آن در نهایت به مردم خواهد رسید و به اقتصاد سلامت کمک خواهد کرد و بدون شک با توجه به شواهدی که در دنیا وجود دارد، بخش عمده‌ای از شاخص‌های نظام سلامت از این طریق ارتقاء پیدا خواهد کرد.

لزوم افزایش تعداد نیروهای پرستاری

دکتر قاسم ابوطالبی – عضو شورای عالی نظام پرستاری نیز در این نشست گفت: نسبت پرستار به تخت در کشورهای دیگر جهان حداقل سه نفر به ازای هر تخت بیمارستانی است اما در کشور ما نسبت پرستار به تخت 0.95 به ازای هر تخت است و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت 1.5 است.

ابوطالبی افزود: بسیاری از کشورهایی که مقصد مهاجرتی پرستاران ما هستند نسبت پرستار به جمعیتشان بالای 10 نفر است؛ پرستاران کشور ما با نسبت 1.5 نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت به کشورهایی مهاجرت می‌کنند که نسبت پرستار به جمعیت در آن‌ها 14 نفر است.

وی ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه 10 هزار پرستار استخدام شوند که این اتفاق نیفتاد و مقرر شده بود که در پایان برنامه ششم توسعه نسبت پرستار به تخت 1.8 باشد اما این اتفاق نیفتاد. در عین حال 16 هزار تخت بیمارستانی نیز در دولت جدید افتتاح شده و 7000 تخت نیز در آستانه افتتاح است و بنابراین باید به جذب پرستاران توجه بیشتری شود زیرا با کمبود بسیار زیادی در حوزه پرستاری مواجه هستیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: همچنین سالانه 6000 پرستار در کشور ما بازنشسته می‌شوند و نتیجه آن کمبود شدید نیروی پرستاری در بخش‌های بیمارستانی است.

وی با بیان این که ما دو حوزه را نمی‌توانیم خالی نگه داریم یکی مرزهای جغرافیایی و دیگری مرزهای سلامت ماست؛ تصریح کرد: حوزه سلامت ما انباشت کمبود نیرو را داشته است؛ ما در دوران کرونا دیدیم که کمبود نیرو چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؛ در ایام کرونا ما بالاجبار از نیروهای 89 روزه استفاده کردیم و نیروهای 89 روزه پس از فروکش کرونا به نیروهای طرحی تبدیل شدند و بعد هم خانه نشین شدند.

ابوطالبی با بیان این که کمبود پرستار هزینه‌های آشکار و پنهانی دارد؛ خاطرنشان کرد: هزینه‌های آشکار شامل خستگی و فرسودگی شغلی و مهاجرت است. بسیاری از پرستاران مشکلات معیشتی دارند و نبود استخدام باعث مهاجرت بخشی از آنها می‌شود. در حوزه هزینه‌های پنهان نیز عدم توانایی ارائه خدمات باعث افت کیفیت مراقبت های پرستاری و افزایش مرگ و میر بیماران می‌شود.

وی بیان کرد: ما خواهشی که داریم این است که به صورت ضرب الاجل تعداد نیروهای پرستاران افزایش یابد؛ الان 240 هزار پرستار فعال داریم اما حداقل 100 هزار نیروی پرستاری دیگر به صورت فوری نیاز داریم. بحث دیگر تبدیل وضعیت نیروهای طرحی و 89 روزه است؛ گاها مطرح می شود که درخواست استخدام در تهران داده شده اما نیرویی جذب نمی‌شود؛ ما مشکلی از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان پرستاری نداریم و 16 هزار پرستار تربیت می‌شوند اما کسی که می‌خواهد بیاید در تهران استخدام شود باید پانسیون داشته باشد زیرا اکثر افرادی که می خواهند کار کنند مشکل اسکان دارند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری  با اشاره به مشکلات اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز پس از 14 سال با تأکید مقام معظم رهبری و با پیگیری دولت سیزدهم مطرح و اجرا شد اما در وضعیت معیشتی پرستاران تغییر زیادی ایجاد نشد زیرا در احصا و بازتوزیع تعرفه مشکل داریم. برای سال 1403 تعداد 55 بسته خدمتی پرستاری به شورای عالی بیمه سلامت رفته است اما کارشناسان شورای عالی بیمه آن را نپذیرفتند.

وی با بیان این که بسیاری از خدماتی که جامعه پرستاری در بیمارستانها انجام می دهد مراقبت پرستاری است اما تعرفه آن به نام همکاران پزشک ثبت می‌شود؛ یادآور شد: ما در احصای بسته‌های خدمتی سعی کردیم این موارد را اصلاح کنیم و قرار بود اگر نواقصی در قانون وجود دارد به مرور زمان حل شود اما این قانون هنوز پانگرفته، برخی از موارد حذف شد و دریافتی پرستاران بعضا از بابت تعرفه گذاری نسبت به قبل پایین‌تر است و خواهش داریم شورای عالی بیمه با شورای عالی نظام پرستاری و معاونت پرستاری داشته باشد تا در تعرفه‌ها تجدیدنظر شود.

 ابوطالبی تاکید کرد: برای مناطق محروم انتظار داریم هماند پزشکان کای بیشتری در نظر گرفته شود و همچنین بحث نظارت بر بخش‌های خصوصی نیز اهمیت دارد و انتظار داریم نگاه نظارتی در دانشگاه های علوم پزشکی اعمال شود زیرا برخی دانشگاه های علوم پزشکی تعرفه پرستاری را در محل دیگری هزینه می کنند.

اعطای کارت عضویت افتخاری سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت

در حاشیه برگزاری جلسه شورای عالی نظام پرستاری کارت عضویت افتخاری سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت اهدا شد. همچنین تابلویی نیز از سوی شورای عالی اثر جلیل آدابی یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری به دکتر عین اللهی اهدا شد.‌

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.