اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

کنکور اردیبهشت ماه برای چه کسانی است؟

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش اعلام کرد: کنکور سال آینده در دو نوبت در تاریخ ۶ و ۷ اردیبهشت و ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. گفتنی است که سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳، ۵۰ درصد قطعی و از نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم است؛  از کنکور ۱۴۰۴ به بعد سهم سوابق تحصیلی ۶۰ درصد است.

تا قبل از کنکور 1402 هر داوطلبی فقط یک بار در سال کنکور می‌داد و برای شرکت در کنکور بعدی مجبور بود یک سال دیگر صبر کند. امسال در دی ماه 1401 یک مرحله کنکور برگزار شد و تاریخ کنکور بعدی امسال در تیر 1402 است؛ البته برای هر دوی این کنکورها فقط یک بار انتخاب رشته صورت می‌گیرد. چند وقتی است که خبر جدیدی در مورد کنکورهای دو مرحله‌ای منتشر شده و آن هم این است که در سال 1403 کنکور باز هم در دو نوبت برگزار می‌شود اما این بار تاریخ‌ها متفاوت خواهد بود؛ یک کنکور در اردیبهشت و یکی در تیر ماه! حالا این تغییرات به نفع دانش‌آموزان است یا به ضرر آنها؟

کنکور اردیبهشت برای کدام داوطلبان است؟ آیا قرار است کنکور 1403 الکترونیکی شود؟ تراز این دو نوبت کنکور چطور محاسبه می‌شود؟ این‌ها سوالات مهمی هستند که ذهن اکثر داوطلبان به خصوص یازدهمی‌ها را به خود مشغول کرده‌اند، بیایید در ادامه صفر تا صد جدول زمانی ثبت نام تا برگزاری کنکور1403 را بررسی کنیم.

آیا کنکور 1403 در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود؟

همیشه بر سر این موضوع که آیا پذیرش داوطلبان بر اساس کنکور عادلانه هست یا نه بحث بوده و در نهایت نتیجه این شد که بهتر است کنکور به تدریج حذف شود یا تنها ملاک پذیرش داوطلبان آزمون کنکور نباشد. در همین راستا شاهد تغییرات زیادی در کنکور 1402 بودیم؛ از جمله این تغییرات می‌توان به تاثیر مستقیم و 40 درصدی سوابق تحصیلی و نیز برگزاری کنکور در دو نوبت اشاره کرد. این تغییرات در سال‌های بعد هم ادامه دارند و حتی کامل‌تر می‌شوند؛ طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1403 هم کنکور در دو نوبت برگزار می‌شود. به تاریخ احتمالی این دو کنکور و سایر تغییرات کنکور 1403 در ادامه این مقاله می‌پردازیم.

شرکت در کنکور اردیبهشت ماه اجباری است؟

همان طور که امسال شرکت کردن در کنکورهای دی و تیر ماه اختیاری بود، در کنکور 1403 هم داوطلبان به صلاح دید خودشان می‌توانند در هر دو نوبت کنکور (اردیبهشت و تیر) یا فقط یکی از این دو کنکور شرکت کنند. خبر خوب این است که نتایج کنکور اردیبهشت و تیر 1403 به مدت دو سال اعتبار دارد؛ یعنی داوطلبان تا دو سال می‌توانند با نتیجه کنکورشان انتخاب رشته کنند.

هدف از برگزاری کنکور در دو نوبت این است که داوطلبان با فضا و سوالات کنکور آشنا شوند و استرس و اضطرابشان کمتر شود. همچنین برخی از داوطلبان پشت کنکوری با هدفشان فاصله زیادی ندارند و برگزاری کنکور در دو نوبت به نفعشان است؛ چون لازم نیست تا کنکور بعدی یک سال کامل صبر کنند!

زمان برگزاری کنکور 1403 تغییر کرد، جدول زمانی ثبت نام و برگزاری کنکور 1403

حتما در مورد تاریخ ثبت نام و تاریخ برگزاری دو مرحله کنکور 1403 کنجکاو شده‌اید! در ادامه در قالب چند جدول در این مورد صحبت می‌کنیم، در مورد تاریخ دقیق ثبت نام و برگزاری هر کنکور در ادامه اطلاع رسانی خواهد شد. توصیه می‌کنم برای اطلاع از آخرین اخبار و تغییرات کنکور سراسری به وب سایت پایتخت کتاب ( پایتخت) مراجعه کنید.

  • تاریخ ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403 (مرحله اول)
رشته تحصیلی تاریخ ثبت نام
تجربی 21 تا 27 آبان 1402
ریاضی 21 تا 27 آبان 1402
انسانی 21 تا 27 آبان 1402
هنر 21 تا 27 آبان 1402
زبان 21 تا 27 آبان 1402
  • تاریخ ثبت نام کنکور تیر 1403 (مرحله دوم)
رشته تحصیلی تاریخ ثبت نام
تجربی 7 تا 12 فروردین 1403
ریاضی 7 تا 12 فروردین 1403
انسانی 7 تا 12 فروردین 1403
هنر 7 تا 12 فروردین 1403
زبان 7 تا 12 فروردین 1403
  • تاریخ برگزاری کنکور اردیبهشت 1403 (مرحله اول)
رشته تحصیلی تاریخ برگزاری کنکور
تجربی 6 و 7 اردیبهشت 1403
ریاضی 6 و 7 اردیبهشت 1403
انسانی 6 و 7 اردیبهشت 1403
هنر 6 و 7 اردیبهشت 1403
زبان 6 و 7 اردیبهشت 1403
  • تاریخ برگزاری کنکور تیر 1403 (مرحله دوم)
رشته تحصیلی تاریخ برگزاری کنکور
تجربی 7 و 8 تیر ماه 1403
ریاضی 7 و 8 تیر ماه 1403
انسانی 7 و 8 تیر ماه 1403
هنر 7 و 8 تیر ماه 1403
زبان 7 و 8 تیر ماه 1403

الکترونیکی شدن کنکور 1403

سازمان سنجش و آموزش کشور در راستای افزایش امنیت جلسه آزمون کنکور، تصمیم گرفته است که کنکور از سال 1403 به بعد به صورت آنلاین و الکترونیکی برگزار شود. این یعنی در کنکور 1403 خبری از کاغذ و کاغذبازی نیست! اگر این تصمیم سازمان سنجش اجرا شود، داوطلبان به جای پاسخ دادن به سوالات در دفترچه‌های کاغذی، پشت یک مانیتور هوشمند می‌نشینند، به سوالات پاسخ می‌دهند و حتی بلافاصله می‌توانند نتیجه آزمون خود را ‌ببینند.

البته این موضوع فعلا در حد خبر بوده و قطعی نشده است. آیا الکترونیکی شدن به نفع داوطلبان است یا به ضرر آنها؟ اگر آزمون الکترونیکی کنکور به خوبی برگزار شود قطعا امنیت بیشتری نسبت به کنکور حال حاضر خواهد داشت؛ البته این به شرطی است که زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای چنین آزمون بزرگی فراهم شود.

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

طبق اظهارات سخنگوی سازمان سنجش از کنکور سال 1402 و بعد از آن، سوابق تحصیلی داوطلبان سهم قابل توجهی در پذیرش آنها در کنکور سراسری خواهد داشت. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 ، 40 درصد و به صورت قطعی است که این سهم در کنکور 1403 به 50 درصد می‌رسد. در دو کنکور 1402 و 1403 نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته می‌شوند همچنین قرار است هر سال سهم سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان افزایش داشته باشد.

از کنکور سال 1403 و بعد از آن، علاوه بر نمرات امتحانات پایه دوازدهم، نمرات پایه‌های دهم و یازدهم هم ملاک پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری خواهد بود. طبیعتا در این صورت امتحانات این دو پایه هم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند.

محاسبه تراز کنکور اردیبهشت و تیر

یک ماه بعد از برگزاری هر کدام از کنکورهای اردیبهشت و تیر ماه، کارنامه اولیه داوطلبان منتشر می‌شود اما انتخاب رشته‌ای صورت نمی‌گیرد؛ این یعنی انتخاب رشته همه داوطلبان فقط یک بار در سال و به صورت هماهنگ انجام می‌شود و نتیجه نهایی همه داوطلبان احتمالا در شهریور ماه اعلام خواهد شد. اگر داوطلبی در هر دو نوبت کنکور شرکت کند، تراز کنکورهای اردیبهشت و تیر ماه برای او یکسان سازی می‌شود. اینکه این یکسان سازی چطور و طبق چه فرمولی انجام می‌گیرد و تراز نهایی کنکور 1403 در نهایت چطور محاسبه می‌شود را به سازمان سنجش بسپارید چون ما نه علم کافی در این باره داریم و نه لازم است در موردش جزئیات بیشتری بدانیم!

چند سوال متداول

آیا کنکور 1403 هم دو مرحله‌ای است؟

بله طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور 1403 در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار خواهد شد.

آیا شرکت در کنکور اردیبهشت ماه اجباری است؟

داوطلبان به اختیار خودشان می‌توانند در یکی از کنکورهای اردیبهشت و تیر یا هردو شرکت کنند.

آیا کنکور 1403 به صورت الکترونیکی و آنلاین برگزار می‌شود؟

سازمان سنجش و آموزش کشور در راستای افزایش امنیت جلسه آزمون کنکور  تصمیم به برگزاری الکترونیکی کنکور  در سال 1403 گرفته است.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 چگونه است؟

طبق آخرین اخبار تاثیر سوابق تحصیلی در کنکسازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری کنکور سراسری می باشد. داوطلبانی که قصد ثبت نام در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ را داشته باشند، لازم است پس از مطالعه دفترچه ثبت نام، در صورت داشتن شرایط لازم، در تاریخ ثبت نام نسبت به نام نویسی اقدام نمایند. داوطلبانی که از زمان ثبت نام کنکور اردیبهشت اطلاع نداشته باشند و فرم ثبت نام اینترنتی را تکمیل ننمایند، حق شرکت در آزمون را نخواهد داشت.

داوطلبان متقاضی ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403 لازم است جهت ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به نام نویسی نموده و در زمان تعیین شده، نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه کنکور اقدام نمایند. با توجه به اینکه شرکت در کنکور سراسری برای داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، بنابراین در این مقاله به صورت کامل در خصوص تاریخ ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳، شرایط و منابع کنکور سراسری و همچنین نحوه ثبت نام و سایر اطلاعات تکمیلی توضیح داده می شود.

 

کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ چگونه است؟

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری در طی دو نوبت برگزار می گردد. تمامی داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و آزاد را داشته باشند، می توانند در طی دو نوبت و با اطلاع از تاریخ ثبت نام، نسبت به نام نویسی اقدام نمایند. مطابق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور سراسری ۱۴۰۳ در طی دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار می گردد.

یکی از سوالاتی که داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور سراسری مطرح می نمایند، این است که کنکور اردیبهشت 1403 چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال باید بیان کرد که در کنکور اردیبهشت ماه،  حذف شده است و دفترچه عمومی برای پاسخ به این سوالات وجود نخواهد داشت و داوطلبان صرفا لازم است به سوالات اختصاصی در هر گروه آزمایشی پاسخ دهند.

خاطر نشان می گردد که زیر گروه ها در تمامی گروه های آزمایشی حذف شده و تمامی رشته های تحصیلی مرتبط با هر گروه آزمایشی در یک گروه قرار داده شده و ضرایب دروس کنکور در هر گروه آزمایشی یکسان می باشد. لازم به ذکر است که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اردیبهشت ماه به صورت قطعی و به میزان 50 درصد می باشد.

 

 

زمان ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403

کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ برای پذیرش داوطلبان در دانشگاه های سراسری شامل روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی، و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. داوطلبان می توانند متناسب با علاقه خود در گروه های آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه شرکت نمایند.

تاریخ ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403 به عنوان نوبت اول کنکور سراسری از تاریخ 21 آبان ماه شروع و تا 27 آبان ماه 1402 ادامه خواهد داشت. خاطر نشان می گردد که معمولا یک هفته هم تاریخ ثبت نام تمدید می گردد. بنابراین داوطلبانی که شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت را داشته باشند، لازم است بعد از خرید کارت اعتباری نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

زمان ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403، از 21 تا 27 آبان ماه در سایت سازمان سنجش می باشد.

خاطر نشان می گردد که دفترچه ثبت نام کنکور اردیبهشت همزمان با شروع فرآیند ثبت نام منتشر می گردد که کلیه شرایط عمومی و اختصاصی، نحوه ثبت نام و همچنین برنامه زمان بندی شامل تاریخ ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه، زمان برگزاری و همچنین اعلام نتایج از این طریق اطلاع رسانی می گردد. توصیه می کنیم داوطلبان برای اطلاع از زمان ثبت نام مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

 

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳

به منظور شرکت در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳، داوطلبان می بایست ابتدا نسبت به دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام اقدام نمایند. خاطر نشان می گردد، تمامی جزئیات شرکت در کنکور اردیبهشت ماه شامل شرایط عمومی و اختصاصی به صورت کامل در دفترچه بیان شده که لازم است متقاضیان قبل از ثبت نام نسبت به مطالعه دقیق آن اقدام نمایند.

به محض فعال شده لینک دانلود دفترچه ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳، این مقاله بروزرسانی شده و در این قسمت اطلاع رسانی می شود.

اگر داوطلبی واجد شرایط ثبت نام در کنکور اردیبهشت ماه نباشد در صورت قبولی، پذیرش داوطلب ملغی می شود. بنابراین لازم است قبل از ثبت نام نوبت اول کنکور 1403، داوطلبان نسبت به اقدام نموده و در صورت واجد شرایط بودن در کنکور سراسری شرکت نمایند.

دفترچه ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه شامل شرایط شرکت در آزمون، نحوه ثبت نام، منابع، سهمیه های مورد استفاده و همچنین مقررات مربوط به نظام وظیفه می باشد که تمامی داوطلبان قبل از خرید کارت اعتباری، باید جزییات آن را به صورت کامل مطالعه کرده و در صورتی که واجد شرایط ثبت نام باشند نسبت به نام نویسی اقدام نمایند.

 

شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403

برای ثبت نام در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳، داوطلبان باید نسبت به مطالعه شرایط و منابع بیان شده در دفترچه اقدام نموده و در صورتی که واجد شرایط ثبت نام باشند، می توانند نسبت به نام نویسی در گروه آزمایشی مربوطه اقدام نمایند. شرایط شرکت در کنکور نوبت اول 1403 شامل شرایط عمومی و اختصاصی می باشد در ادامه شرایط عمومی به صورت کامل بیان می شود:

شرایط عمومی ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی

اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه

نداشتن اعتیاد به مواد مخدر 

عدم احراز دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران

عدم احراز فساد اخلاقی

داشتن یا معافیت تحصیلی 

داشتن سلامت جسمانی و روانی برای تحصیل در رشته های قبولی

نداشتن سابقه عضویت خود و وابستگان در سازمان های غیر قانونی و فراماسونری

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403

دارا بودن یکی از گواهینامه های پایان تحصیلات دیپلم نظام جدید 3-3-6، دیپلم سالی واحدی یا ترمی واحدی به همراه مدرک پیش دانشگاهی، دیپلم چهار ساله نظام قدیم، داشتن مدرک کاردانی یا مدرک سطح یک حوزوی

داوطلبان برای ورود به دانشگاه در مهر ماه ۱۴۰۳ حتما باید تا آخر شهریور ماه فارغ التحصیل شوند. همچنین پذیرفته شدگان نیمسال دوم سال تحصیلی 1403 – 1404 باید تا آخر بهمن ماه فارغ التحصیل شوند.

فارغ التحصیلان دوره های کاردانی رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی در صورتی که تعهدات و خدمات قانونی مربوط به طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان را به اتمام رسانده باشند می توانند در کنکور اردیبهشت 1403 شرکت نمایند.

تمامی داوطلبانی که در رشته های گروه علوم پزشکی شامل پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی قبولی شوند، می توانند طرح خود را بعد از اتمام تحصیلات خود بگذرانند.

لازم به ذکر است که داوطلبان قبل از ثبت نام و تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی باید مفاد کلی شرکت در آزمون را از طریق دفترچه ثبت نام به صورت کامل مطالعه نمایند. خاطر نشان می گردد اگر در هر مرحله از پذیرش، برای دانشگاه محرز شود که داوطلب واجد شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه نبوده است در این صورت داوطلب از دانشگاه اخراج می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳

به منظور ثبت نام در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳، لازم است داوطلبان مدارک لازم برای ثبت نام را آماده نمایند. برخی از این مدارک باید در سایت ثبت نام بارگذاری گردد. همچنین اطلاعات برخی از مدارک نیز برای تکمیل لازم می باشد. در ادامه مدارک لازم برای ثبت نام نوبت اول کنکور سراسری 1403 ارائه شده است:

عکس پرسنلی جدید با زمینه سفید مطابق با استاندارد بیان شده در دفترچه ثبت نام 

خرید کارت اعتباری ثبت نام با استفاده از کارت های بانکی عضو شتاب

تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی

مدارک لازم برای تکمیل فرم ثبت نام در قالب موارد ذیل می باشد. لازم به ذکر است که این اطلاعات باید به صورت کامل در فرم ثبت نام درج گردد

اطلاعات هویتی و شناسنامه ای شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، کد ملی و غیره

مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی یا فراغت از تحصیل کاردانی برای تعیین نوع دیپلم، معدل کتبی دیپلم،

معدل کل دیپلم یا کاردانی، کد مناطق و نواحی اخذ دیپلم، کد دانش آموزی

اطلاعات مربوط به خدمت سربازی یا معافیت آقایان 

اطلاعات مربوط به آدرس محل سکونت، شماره تماس همراه و تلفن ثابت، آدرس ایمیل و همچنین کد استان و کد بخش محل اقامت

کارت اتباع برای درج کد 13 رقمی مربوط به اتیاع غیر ایرانی 

کارت ایثارگران برای درج کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران 

خاطر نشان می گردد که صحت مدارک و اطلاعات درج شده در فرم ثبت نام اینترنتی بر عهده داوطلب می باشد و باید دقت لازم را داشته باشد. به مدارک ناقص ترتیب اثر داده نشده و در صورت مغایرت و اشتباه در ثبت نام اینترنتی، قبولی داوطلب لغو می شود. توصیه می شود که داوطلبانی که از طریق کافینت اقدام به ثبت نام می نمایند حتما کنترل نهایی نسبت به اطلاعات ثبت شده و مدارک بارگذاری شده را داشته باشند.

هزینه ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403

داوطلبان برای ثبت نام در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ لازم است نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند. لازم به ذکر است هر داوطلب می تواند در صورت داشتن شرایط ثبت نام، نسبت به انتخاب یک گروه آزمایشی اصلی شامل علوم تجربی، ریاضی و فنی و علوم انسانی و همچنین گروه آزمایشی فرعی شامل هنر و زبان های خارجی اقدام نماید. بنابراین لازم است برای هر کدام از گروه های آزمایشی علاقه مند هزینه ثبت نام مجزایی پرداخت گردد.

به محض مشخص شدن هزینه ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403، در این قسمت اطلاع رسانی می شود.

لازم به ذکر می باشد داوطلبانی که تمایل به انتخاب کد رشته های دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی را دارند می بایست کارت علاقه مندی برای انتخاب رشته دانشگاه های اشاره شده را نیز تهیه نمایند. لازم به ذکر است با توجه به ادغام کنکور سراسری و آزاد، نیازی به پرداخت هزینه ثبت نام برای دانشگاه های آزاد نمی باشد.

مراحل خرید کارت اعتباری برای کنکور اردیبهشت 1403

  1. مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org
  2. انتخاب گزینه سراسری
  3. انتخاب گزینه کارت 
  4. انتخاب سریال اعتباری ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403 
  5. تکمیل اطلاعات درخواستی و انتخاب درگاه پرداخت
  6. وارد کردن اطلاعات کارت بانکی و پرداخت هزینه ثبت نام

راهنمای تصویری نحوه خرید کارت اعتباری کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳

متقاضیان لازم است در مرورگر خود عبارت سازمان سنجش آموزش کشور یا نشانی را جستجو نمایند.

در بین گزینه های نمایش داده شده، اولین لینک را باید داوطلب انتخاب نماید.

در ادامه می بایست از بین آزمون های مختلف، گزینه سراسری را انتخاب نماید.

بعد از انتخاب سراسری، لازم است گزینه کارت را انتخاب نماید.

در ادامه داوطلب باید بر روی گزینه خرید کارت اعتباری کنکور اردیبهشت 1403 کلیک نماید. لازم به ذکر است که این گزینه همزمان با شروع ثبت نام کنکور سراسری نوبت اول فعال می شود. در ادامه لازم است داوطلب اطلاعات هویتی خود را وارد نماید.

در مرحله بعد، شماره پیگیری خرید کارت اعتباری ارائه می شود که لازم است داوطلب گزینه ادامه روند پرداخت را انتخاب نماید.

بعد از انتخاب گزینه تایید و ادامه، داوطلب باید اطلاعات کارت بانکی خود را در کادر های مشخص شده درج نماید تا خرید کارت اعتباری صورت گیرد.

خاطر نشان می گردد که روال خرید کارت اعتباری برای رشته های فرعی و همچنین علاقه مندی به دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی مطابق راهنمای تصویری بیان شده می باشد که بعد از خرید، سریال کارت اعتباری باید در کادر های مربوطه وارد گردد. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه ثبت نام کنکور سراسری مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

سایت کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳

به داوطلبان توصیه می شود قبل از ثبت نام و خرید کارت اعتباری، نسبت به مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام آزمون اقدام کرده تا پس از مطالعه دقیق جزییات دفترچه، امور ثبت نام در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ را انجام دهند. لازم به ذکر است در صورتی که داوطلبی بدون در نظر گرفتن شرایط مندرج در سایت ثبت نام در آزمون مربوطه شرکت نموده و پذیرش نهایی هم گردد، در این صورت قبولی داوطلب ملغی می شود.

نحوه ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403

  1. مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org
  2. دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام اردیبهشت ۱۴۰۳
  3. تکمیل فرم پیش نویس ثبت نام و آماده سازی مدارک لازم 
  4. پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون سراسری
  5. ورود به سامانه ثبت نام سراسری و بارگذاری عکس داوطلب 
  6. تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی و دریافت شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام

در ادامه می بایست از بین گزینه های نمایش داده شده، اولین لینک را متقاضی انتخاب نماید.

در ادامه لازم است گزینه سراسری را از بین آزمون های مختلف انتخاب نمایند.

داوطلبان می بایست بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایند. خاطر نشان می گردد لینک ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با شروع ثبت نام فعال می گردد.

داوطلبان لازم است ابتدا در سیستم ثبت نام، نسبت به ایجاد پروفایل شخصی اقدام نمایند. بدین منظور بر روی گزینهثبت نام کنید” باید کلیک نمایند.

بعد از تکمیل اطلاعات درخواستی باید گزینه عضویت را انتخاب نمایند.

در ادامه می بایست در سیستم ثبت نام ورود نمایند.

در اولین مرحله ثبت نام، داوطلب می بایست نسبت به بارگذاری عکس خود اقدام نماید.

در ادامه داوطلب باید اطلاعات درخواستی را به صورت گام به گام تکمیل نماید.

در انتها اطلاعات ثبت شده برای داوطلب نمایش داده می شود و در صورت تایید کد رهگیری و شماره پرونده آزمون برای داوطلب صادر می گردد.

لازم به ذکر است که داوطلبان باید فرم ثبت نام اینترنتی را به همراه شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام نزد خود نگه داشته تا برای سایر مراحل شامل دریافت کارت ورود به جلسه، انتخاب رشته، دریافت کارنامه اولیه و نتایج نهایی با مشکل موجه نشوند. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات ثبت نام کنکور، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

زمان برگزاری کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳

کنکور اردیبهشت 1403 به صورت هماهنگ کشوری و در حوزه های مشخص شده برگزار می گردد. خاطر نشان می گردد که با توجه به اینکه کنکور دانشگاه آزاد و سراسری با همدگیر ادغام شده است، دیگر کنکوری برای دانشگاه آزاد برگزار نمی شود و داوطلبان با همان کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ می توانند برای نیز اقدام نمایند.

زمان برگزاری (نوبت اول) کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳، روز های پنج شنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت 1403 می باشد.

در حال حاضر زمان بندی برگزاری کنکور سراسری در گروه های آزمایشی به صورت دقیق مشخص نیست. هر ساله پیش از زمان برگزاری سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه ای برنامه زمانبندی کنکور اردیبهشت 1403 برای گروه های آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی، علوم انسانی، زبان های خارجه و هنر را منتشر می کند.

خاطر نشان می گردد که ساعت شروع کنکور در نوبت صبح ساعت 8 و برای نوبت عصر ساعت 14 می باشد. بنابراین توصیه می شود که داوطلبان نیم ساعت قبل از شروع فرآِیند آزمون در حوزه های برگزاری آزمون حضور داشته باشند. لازم به ذکر است کارت ورود به جلسه سه الی چهار روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود که به همراه داشتن کارت ورود به جلسه به همراه مدرک شناسایی برای حضور در جلسه ضروری می باشد.

انتخاب رشته کنکور اردیبهشت 1403

لازم به ذکر است که داوطلبان باید ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی که در آن شرکت کرده اند را از طریق سایت سازمان سنجش دریافت کرده و بعد از مطالعه کامل آن، اقدام به انتخاب رشته نمایند. خاطر نشان می گردد داوطلبانی که قصد انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، لازم است از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی نسبت به انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی اقدام نمایند.


مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری اردیبهشت 1403

  1. ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org
  2. انتخاب گزینه کنکور سراسری 
  3. کلیک بر روی لینک انتخاب رشته کنکور سراسری 
  4. تکمیل اطلاعات درخواستی شامل شماره پرونده و کد رهگیری
  5. تکمیل فرم انتخاب رشته براساس اولویت های انتخابی


خاطر نشان می گردد در صورتی که داوطلبی اطلاعات ثبت نام شامل شماره پرونده، کدر هگیری یا شماره داوطلبی را فراموش کرده باشد، می تواند از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به بازیابی آن اقدام نماید.

راهنمای تصویری نحوه انتخاب رشته کنکور اردیبهشت 1403

در ادامه لازم است گزینه سراسری را انتخاب نمایند.

در ادامه می بایست بر روی لینک انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 کلیک نماید. لازم به ذکر است که لینک مربوطه بعد از شروع زمان انتخاب رشته فعال می گردد.

در ادامه لازم است نکات مهم انتخاب رشته مطالعه شود که برای شروع انتخاب رشته بایستی بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک نماید.

داوطلب باید با استفاده از روش های پیشنهادی و اطلاعات در دسترس وارد سیستم انتخاب رشته گردد.

بعد از ورود به سیستم انتخاب رشته، داوطلب بایستی اطلاعات تحصیلی شامل نوع دیپلم، نوع پیش دانشگاهی و معدل خود را تایید نماید. در صورت مشاهده اطلاعات مغایر با اطلاعات صحیح، داوطلب باید نسبت به ویرایش آن ها اقدام نماید.

داوطلب می بایست فرم انتخاب رشته را براساس اولویت های انتخابی و کد رشته محل های درج شده در دفترچه انتخاب رشته تکمیل نماید.

خاطر نشان می گردد در صورتی که داوطلبی قصد داشته باشند همزمان با انتخاب رشته، کد رشته های دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه فرهنگیان را انتخاب نمایند، می بایست همزمان با انتخاب رشته، سریال اعتباری علاقه مندی به این دانشگاه ها را خریداری تا بتوانند کد رشته های دانشگاه های اشاره شده را در فرم انتخاب رشته ثبت نمایند.

اعلام نتایج کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳

همان طور که بیان شد، تمامی داوطلبانی که در گروه های آزمایشی مختلف شرکت کرده اند، لازم است به منظور مشاهده نتایج کنکور سراسری اقدام نمایند. نتایج آزمون کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ در قالب نتایج اولیه و نتایج نهایی اعلام می شود.

اگر داوطلب کنکور انسانی هستید، به احتمال زیاد به دنبال بهترین مشاور کنکور انسانی هستید. در این ویدئو درباره بهترین مشاوره کنکور انسانی 1403 صحبت میکنیم.

نتایج اولیه کنکور اردیبهشت 1403

نتایج اولیه کنکور اردیبهشت 1403 در قالب منتشر می گردد. داوطلبان می توانند براساس اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت سازمان سنجش، وضعیت رتبه و نمره خود را مشاهده کرده و در دوره هایی که مجاز شده اند، نسبت به انتخاب کد رشته های مربوطه اقدام نمایند. در ادامه راهنمای تصویری مشاهده نتایج اولیه کنکور اردیبهشت ماه بیان شده است:

داوطلبان بعد از انتخاب گزینه سراسری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، بایستی گزینه اعلام نتایج اولیه را کلیک نمایند. خاطر نشان می گردد این لینک همزمان با علام نتایج اولیه فعال می گردد.

با استفاده از روش های پیشنهادی و اطلاعات در دسترس، داوطلبان می بایست نسبت به تکمیل کادر های الزامی اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که در کارنامه اولیه کنکور اطلاعاتی شامل رتبه و نمره در سهمیه، درصد های مکتسبه، کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی درج می گردد.

نتایج نهایی کنکور اردیبهشت 1403

داوطلبان بعد از مشاهده نتایج اولیه و انتخاب رشته، می توانند نتایج نهایی کنکور سراسری را از طریق سایت سازمان سنجش در اواخر شهریور ماه مشاهده نمایند. در ادامه راهنمای تصویری مشاهده نتایج نهایی کنکور اردیبهشت 1403 ارائه شده است. داوطلبان می بایست بر روی گزینه کلیک نموده و لینک اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 را انتخاب نمایند. لینک مربوطه همزمان با اعلام نتایج نهایی فعال می گردد.

داوطلب برای مشاهده قبولی باید از یکی از روش های زیر کارنامه نهایی خود را مشاهده نماید.

لازم به ذکر می باشد بعد از اعلام نتایج نهایی، کارنامه ای تحت عنوان کارنامه سبز نیز منتشر می گردد. داوطلبانی که شانس قبولی در اولویت های بعدی را داشته باشد، می توانند از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به بررسی اولویت های بعدی درخواست کرده و در صورت قبولی، داوطلب می تواند در رشته جدید تحصیل نماید.

منابع کنکور اردیبهشت 1403

منابع کنکور اردیبهشت 1403 یکی از مهمترین عوامل برای قبولی داوطلب در رشته مدنظر می باشد. داوطلبان لازم است پس از شناخت منابع دروس امتحانی، نسبت به برنامه ریزی مدون و صحیح اقدام کرده تا بتوانند با کسب رتبه و نمره مناسب وارد دانشگاه شوند.

همیشه سازمان سنجش آموزش کشور مهمترین را کتب درسی اعلام می نماید که لازم به ذکر است صرفا باید دروس اختصاصی مطالعه گردد. خاطر نشان می گردد برای موفقیت در کنکور، علاوه بر کتاب های درسی، داوطلبان باید منابع کمک آموزشی مناسب را نیز تهیه تا بتوانند از این طریق مطالعه مناسب داشته باشند.

لازم به ذکر است که استفاده از کتاب های تستی و همچنین شرکت در آزمون های آزمایشی سازمان سنجش و یا سایر آزمون های آزمایشی نقش مهمی در قبولی داوطلب دارد. همه این موارد باعث آمادگی هر چه بیشتر و بهتر داوطلب برای شرکت در جلسه آزمون بوده که نیاز به برنامه ریزی دقیق می باشد.

سوالات متداول

 

1- ✔️ تاریخ ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403 چه زمانی می باشد؟

✔️ تاریخ ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط سایت سنجش اعلام شده که جزییات دقیق آن در مقاله بیان شده است.

2- ✔️ شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت به چه صورتی می باشد؟

✔️ شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ شامل شرایط عمومی و اختصاصی می باشد که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله مراجعه شود.

3- ✔️ نحوه ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ به چه صورتی انجام می شود؟ 

✔️ داوطلبان برای ثبت نام در کنکور اردیبهشت باید از طریق سایت سازمان سنجش کشور اقدام نمایند که راهنمای تصویری ثبت نام در مقاله بیان شده است.

ور 1403 به میزان 50 درصد و به صورت قطعی است.