اخبار فرهنگی

پخش روایتی از زندگی یک چهره ماندگار

«هزاران بیش» پرتره زنده‌یاد دکتر ضیاءالدین یزدیان چهره ماندگار چشم پزشکی کودکان از تولیدات جدید شبکه مستند سیماست که امشب (۲۲ فروردین ماه) از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش خبر فوری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، «هزاران بیش» به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا صوتی در ۴۵ دقیقه تولید شده و پرتره‌ای از زندگی یکی از برجسته‌ترین نخبگان پزشکی کشور است که عملکردش باعث افزایش سطح عمومی سلامت جامعه و دسترسی گسترده مردم به خدمات بهداشتی _ درمانی شده‌است.

دکتر ضیاءالدین یزدیان فرهیخته و چهره ماندگار چشم پزشکی کودکان فوق تخصص استرابیسم و استاد پیش‌کسوت گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی ۱۸ خرداد ۱۳۲۸ در شهر یزد متولد شد، این چهره علمی پس از دریافت دیپلم در سال ۴۶ و قبولی در کنکور سراسری وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و سال ۵۳ از رشته چشم پزشکی فارغ التحصیل شد و ۴ سال بعد به‌عنوان دستیار تخصصی چشم پزشکی در همان دانشکده شروع به کار کرد.

یزدیان که قصد بازگشت به یزد را داشت به توصیه استادش دکتر حسین شهیدی در شهر تهران مشغول به طبابت شد و در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان عضو هیئت علمی در بیمارستان فارابی شروع به کار کرد.

او یک سال بعد با راهنمایی دکتر محمدحسین لشگری، رشته استرابیسم (انحراف چشم) که رشته مشکلی در چشم پزشکی بود را برای ادامه راه برگزیند و برای کسب تجربه بیشتر با دعوت دکتر وان نوردون، استاد چشم پزشکی بیمارستان کودکان تگزاس، راهی آمریکا شد.

وی سپس به‌دلیل نیاز بیمارستان فارابی به تخصص به ایران برگشت و در بدو ورود بخش استرابیسم این بیمارستان را تاسیس کرد و تا زمان بازنشستگی در این بخش به درمان بیماران پرداخت.

ارائه مقالات و روش‌های نوین در درمان استرابیسم، برگزاری سمینارهای مختلف در این زمینه و آموزش تعداد زیادی از دستیاران و فلوشیپ های بیمارستان فارابی گوشه‌ای از فعالیت‌های دکتر یزدیان بود. او در بخشی از مصاحبه خود با روابط عمومی بیمارستان فارابی گفت: بیماران زیادی دیده‌ام، شاید برایتان جالب باشد که وقتی یک بچه با انحراف چشم را می‌ببینم برایم تازگی دارد و بیمار را با علاقه معاینه می‌کنم، به نظر من معاینه بچه یک هنر است.

 او درباره علاقه‌اش به کودکان نیز افزود: جالب است من بچه‌های خودم یا بستگانم را در زمان کودکی خیلی بغل نمی‌کردم اما وقتی وارد مطب می‌شوم کلاً اخلاقم عوض می‌شود و یک دکتر علاقه‌مند به کودکان می‌شوم چون کارم را خیلی دوست دارم.

دکتر یزدیان پس از تحمل یک دوره بیماری سرانجام در ۱۸ بهمن ۹۹ و در سن ۷۱ سالگی درگذشت. «هزاران بیش» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود تکرارش روز بعد ساعت ۹ است.

انتهای پیام