اقتصادی

برجام و قرارداد همکاری ایران و چین

مشاور وزیر کشور با اشاره به مباحث مطرح شده در توافقنامه همکاری ایران و چین ، این موضوع را یکی از ثمرات بورژام توصیف کرد که می تواند تأثیر عمده ای در سیاست های اقتصادی ، اجتماعی و خارجی ایران داشته باشد.

به گزارش خبر فوری ، روح الله جامعی درباره این توافق نامه همکاری نوشت:

“بحث درباره توافقنامه همکاری ایران و چین موضوعات داغ و جدی در داخل و خارج از کشور است. اگرچه هنوز جزئیات این توافق استراتژیک نهایی و منتشر نشده است ، اما موضوعات آن به طور قانونی در شورای مشورتی اسلامی مطرح نشده است. اما نظرات مختلف مخالفان و طرفداران اهمیت این پروژه بزرگ اقتصادی در ایران را نشان می دهد.

با وجود موضع گسترده در برابر برخی مخالفان ، که با مخالفانی که قبلاً با جاه طلبی کار کرده بودند ، آغاز شد ، برعکس ، انتقاد عمده حاکی از آن است که این معامله می تواند پیامدهای مهمی برای سیاست های اقتصادی ، اجتماعی و خارجی ایران داشته باشد. این نشان دهنده درست بودن راه جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ یک استراتژی اقتصادی رقابتی برای سرمایه گذاران خارجی برای توسعه و جبران عقب ماندگی اقتصاد کشور است.

اگر به تاریخ روابط ایران و چین نگاه کنیم و آن توافق را به یک نقطه عطف در این رابطه تبدیل کنیم ، اهمیت بورژام در آن توافق قابل توجه است. پیش از اعزام بورژامین به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان که توسط دولت تصویب و اجرا شده بود ، رویکرد چین به ایران دقیقاً مطابق با مفاد قطعنامه سرکوب سازمان ملل بود ، بنابراین هیچگونه تعهدی برای توسعه میدان نفتی آزادگان نداشت. رئیس جمهور آن کشور پس از قبول بورژامنا ، به ایران سفر کرد و در جلسات خود با مقامات ارشد ، راه را برای استفاده حداکثری از بروجام هموار کرد ، که می توان آن را به عنوان توافقنامه همکاری بین ثمرات ایران و چین بورژام قلمداد کرد.

بورژام به عنوان یک توافق بین المللی صلاحیت هایی را ایجاد کرده است که استفاده صحیح و مناسب از این صلاحیت ها بر عهده ذینفعان این توافق است و عدم استفاده از ارزش های یک توافق بین المللی کم نمی کند. اگر آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شود ، استفاده از این توانایی برای این کشور مسدود خواهد شد و از طرف دیگر ایران و چین فارغ از همسویی و عدم مسئولیت کشورهای غربی ، سعی خواهند کرد از تمام توان خود برای تقویت و گسترش روابط استفاده کنند. این توافق نامه ، براساس سه اصل عزت ، خرد و صلاحیت منافع ملی و منافع عمومی و رقابت با سرمایه گذاران در مناطق دیگر می تواند قدرت و ارزش بورژام را تعیین کند و می تواند یک روبنای محکم برای ساخت و ساز برژام باشد. »

انتهای پیام