اقتصادی

افزایش قاچاق سیگار تک رقمی شد!

آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) نشان می دهد که قاچاق سیگار در هفت ماهه نخست امسال 8.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و پس از مدت ها در سال جاری قاچاق تک رقمی افزایش یافته است. بوده است.

به گزارش خبر فوری ، این آمارها نشان می دهد که در هفت ماهه نخست امسال بین 30 میلیارد تا 200 میلیون نخ سیگار تولید شده که در هفت ماهه سال گذشته 2.6 درصد کاهش در مقایسه با تولید 31 میلیارد نخ سیگار بوده است.

پس از این کاهش تولید و در نظر گرفتن اینکه مصرف در این هفت ماه بین 37 میلیارد و 910 میلیون نخ سیگار بوده است ، تخمین قاچاق سیگار نیز 8.9٪ افزایش یافته است ، در حالی که هفت میلیارد سال گذشته 6 میلیارد و 960 میلیون نخ سیگار بوده است. امسال به یکباره به 8 میلیارد و 910 میلیون نخ سیگار رسیده است.

سال گذشته روند قاچاق سیگار در حال کاهش بود ، بنابراین طی سال گذشته ، وزارت صمت تخمین زد که تعداد قاچاق سیگار در مقایسه با سال 1397 حدود 39 درصد کاهش یافته است ، اما امسال به دلیل عدم واردات مواد اولیه برای واردات مواد اولیه با مشکل روبرو شده است. در زمینه تولید این محصول باعث توقف تولید در هشت واحد از 15 واحد تولید محصول دخانیات ، قاچاق سیگار افزایش یافته است ، محاسبات تعداد قاچاقچیان سیگار در ماه مه سال جاری تقریباً دو برابر دو ماه اول سال 1398 بود.

با این وجود به نظر می رسد مقادیر قاچاق سیگار بیشتر از سال گذشته است اما در ماه های اخیر با افزایش تولید سیگار ، میزان افزایش قاچاق سیگار نیز کاهش یافته است.

42٪ افزایش صادرات سیگار

در همین حال ، آمارها نشان می دهد که صادرات سیگار از ابتدای سال تا پایان ماه اکتبر 42 درصد افزایش یافته و به 71 میلیون نخ رسیده است. در همین حال ، صادرات سیگار در سال گذشته در همان زمان 50 میلیون سیگار بوده است.

طبق اعلام اتحادیه تولیدکنندگان ، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ، 70 درصد مواد اولیه محصولات توتون و تنباکو از طریق واردات تأمین می شود که بیشتر آنها مربوط به تنباکو است. در این صنعت 50 هزار نفر به طور مستقیم ، بین 100 تا 150 هزار نفر به طور غیرمستقیم در توزیع ، كشاورزی و حمل و نقل اشتغال دارند و سالانه 300 میلیون یورو تقاضای واردات مواد اولیه دارد. از طرف دیگر این صنعت سالانه 4 میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد.

انتهای پیام