اخبار عمومی

طرح آرامگاه فردوسی، شبیه اهرام مصر بود

در خاطرات استاد حسین لرزاده آمده است: “یک هفته گذشت ، دیگر خبری از این هرم گدار نبود.” اگر آنها موفق نبودند ، آرامگاه فردوسی برای همیشه شکل می گرفت. ”

به گزارش روزنامه خبر فوری هموطن وی نوشت: کتاب حسین مفید و مهناز رئیس زاده “داستان معماری سنتی ایران از خاطرات در خاطرات استاد حسین لرزاده” ، چاپ “مولی” ، حاوی مطالب بسیار زیبا و خواندنی از زندگی استاد لرزاده است ، بیشترین اختصاص داده شده به زندگینامه وی. ما به دفترچه یادداشت استاد معماری سنتی اسلامی – ایرانی مراجعه می کنیم که از ساخت مقبره فردوسی حکیمن نام می برد.

“تعمیر کاخ متروکه (مجلس شورا) به پایان رسید و ساختمانی به یاد مقبره فردوسی آغاز شد. من در سال 1311 به طوس رفتم. مدتی گذشت که دیگران طرح را ساختند و آن را ساختند ، اما این طرح مانند سه هرم مصر بود و مهندس آن آقای گدار بود. ذکا -الملک فروغی نخست وزیر و همچنین مدیر باستان شناسی بود و شکل هرم مصر شاعر ایرانی فروغی را که می خواست این بنا ایرانی و هویت ما باشد ، متعجب کرد ، کاری که آنها می خواستند انجام دهم. مقبره به بالای پله ها و بقیه صعود کرد من باید شروع می کردم. من طراحی را انجام دادم ، مدل را ساختم ، آنچه را که اتفاق افتاد دوست داشتم ، شروع به کار کردم. گفته می شود حجارباشی در اختیار شماست. هاجر باشی حسین ترک بود. او در کارگاه خود سنگ بریده و می آورد. یک هفته بعد ، هرم گدار وجود نداشت هیچ خبری از آن نیست. “اگر آنها موفق نبودند ، مقبره فردوسی برای همیشه نگاه می کرد امتناع خواهد کرد “.

انتهای پیام