اخبار عمومی

ریشه تورم در ایران

بر اساس پایگاه خبری ،
معاون اقتصادی مرکز آمار ایران در ارتباط اینترنتی با تیتر امشب گفت: “افزایش اصلی قیمت در ژانویه سال گذشته مربوط به میوه و سبزیجات ، تنباکو ، حمل و نقل و مسافرت بود.”

“ایوب فرامرزی” افزود: تورم اصلی ماه در گروه مواد غذایی بود. ماه گذشته ، شاهد تورم 5.2 درصدی در بخش مواد غذایی بودیم.

وی تورم نقطه به نقطه مربوط به مواد غذایی وارداتی را پیش بینی و اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه در فوریه 1999 ، 48/2 درصد بود و بیشترین تورم مربوط به نقطه ، مربوط به موز با افزایش 200 درصدی (دو برابر) بود. کمترین میزان تخم مرغ است و تجهیزات رایانه ای به 130 تا 100 درصد رسیده است. نقطه تورم گروه غذای اصلی به 8.66 درصد رسید.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران همچنین گزارش داد که بالاترین نرخ تورم سالانه (12 ماه) بار دیگر به گروه های غذایی و مصرفی مردم مرتبط است.

اقتصاددان “تیمور رحمانی” با بیان اینکه نرخ تورم مربوط به ارزش کالاهای سبد خانوار است ، افزود: انواع کالاها و وزن آنها حدود 36 درصد تورم را تشکیل می دهد.

رحمانی شعر استاد سعدی را خواند ، “اگر دخالت نکردید ، با سرعت کمتری هزینه کنید” ، وی افزود: “قبلاً فقط دولت و بانک های مرکزی سعی می کردند کسری بودجه را با ایجاد پول و ایجاد تورم جبران کنند.”
وی افزود: امروز بخش خصوصی نیز همین کار را انجام می دهد. حمایت غیرضروری برای دریافت برخی شرکت ها و صنایع ناکارآمد و ضرر و زیان امروز بانک های خصوصی به عنوان بخشی از بخش خصوصی نیز نقدینگی تولید می کنند و مالیات تورمی را با دولت تقسیم می کنند.
رحمانی ایجاد پول توسط بخش خصوصی را پشتیبانی از بخشی توصیف کرد که در اقتصاد بخش خصوصی کارآمد نیست.
اقتصاددان رحمانی افزود: تورم متوسط ​​از سال 1968 تاکنون 22 درصد بوده است. اقتصاد ما یاد گرفته است که با ایجاد پول مشکل خود را حل کند.

“صمد عزیزنژاد” ، یک کارشناس اقتصادی ، گفت: تورم جدا از تورم است. وی گفت: “از میانگین تورم استفاده می شود كه در سبد غذایی مهم و با ارزش است.”
وی گفت: “تورم را می توان به طور جداگانه برای دهك های مختلف محاسبه كرد.”
عزیزنژاد ، با بیان اینکه شناسایی درآمد در کشور ما دشوار است ، مرکز آمار ایران نرخ تورم را بر اساس یک سبد غذایی معمولی برای کل کشور محاسبه می کند.
عزیزنژاد با اشاره به اینکه ریشه تورم ناشی از دو دسته مجازات و کارایی تولید است ، افزود: “بین 30 تا 35٪ ریشه تورم با شوک تحریم ها مرتبط است”. بین 60 تا 65 درصد با راندمان تولید پایین همراه است.

وی گفت که با ایجاد پول ، وقتی تورم افزایش می یابد (چه خصوصی و چه عمومی) ، همه مردم هزینه های اضافی پرداخت می کنند ، اما از یک قسمت خاص استفاده می کنند.

عزیزنژاد کارشناس اقتصادی افزود: “مهمترین دلیل تورم ساختاری ، صرف نظر از شوک های غیرمستقیم ناشی از تحریم ها ؛ دولت بد بدان معناست که هیچ کس مقصر درآمدزایی نیست.

“تورم به معنای بیرون آوردن پول از جیب مردم است” ، “ایجاد پول” راه حل یک مشکل موقتی است که میزهای مردم را کوچک می کند.