اخبار عمومی

اصول VPN در سیستم‌عامل لینوکس

در این مقاله می‌خواهیم درباره اصول VPN در سیستم‌عامل لینوکس که درباره ویژگی‌ها و اصول آن صحبت کنیم چراکه اصول VPN در سیستم‌عامل لینوکس بسیار مهم است و با داشتن دانش در این زمینه می‌توانید به‌خوبی از آن بهره ببرید با ما همراه شوید، ابتدا به تعریف وی پی ان می‌پردازیم.

 

VPN چیست؟

Virtual Private Network که مخفف شده آن VPN به معنی شبکه خصوصی مجازی است یعنی شبکه که داخل آن محتوا و اطلاعاتی در محیط وب منتقل می‌شود.

کاربرد شبکه خصوصی مجازی اینکه جهت هماهنگی و ارتباط قسمت‌های مختلف یک شرکت یا از راه دور این ارتباط برقرار شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اصول کار  وی پی ان چگونه است؟

شبکه‌های کامپیوتری زیادی در ادارات و سازمان‌ها و برندهای تجاری و… نیاز دارند که ارتباط با شعبه‌های خود داشته باشند و یک شبکه بتواند این شعبات را در حالت امنی به هم وصل کند شاید گزینه اینترانت به ذهنتان بیاید اما اینترانت فقط به می‌تواند یک سازمان و اداره محدود است و نمی‌شود از آن برای ارتباط با چند سازمان یا اداره برقرار کرد.

شبکه گسترده با خط‌های اجاره‌ی هم وجود دارند که از امنیت بالایی برخوردار هستند اما راندمان پایینی برای ارتباط ارائه می‌دهند و در عین راندمان پایین بسیار هزینه‌های سنگین و بالایی دارند که درصورتی‌که استفاده نکردن از منابع این شبکه گسترده بازهم باید بهای استفاده نکردن از این منابع را بدهید که گزینه وی پی ان مطرح می‌شود.

وی پی ان ها راهکار مناسبی هستند که ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌های و… به‌وسیله اینترنت با امنیت به هم متصل شوند که در طراحی و ساختن شبکه‌های خصوصی مجازی، مسائل و قواعدی بسیاری بیان می‌شود که رعایت هرکدام از این مسائل و قواعد تأثیر زیادی بر اصول شبکه مجازی خواهد داشت.

قواعد و مسائلی همچون قابلیت همکاری، سازگاری و امنیت بالا داشتن در شبکه، مزایای طرح‌های مختلف VPN است که بین انواع وی پی ان وجود دارد و بهره‌وری هرکدام را متفاوت می‌کند.

طراحان و مهندسان شبکه بسیار توجه دارن که شبکه VPN ویژگی‌هایی مثل دیواره آتش یا همان فایروال، مسیریاب و … را دارا باشند.

چون با آگاهی‌های تخصصی کافی و وضعیت جغرافیایی آن باعث می‌شود که به‌صورت دقیق اطلاعات منتقل شوند.

Gateway یا دروازه چیست؟

به دلیل قابلیت‌های بالا شبکه‌های مختلف در اتصال به همدیگر، استراتژی‌های مختلفی تعبیه می‌شود مانند فضای میزبان، میزبان به دروازه یا شبکه به شبکه و…

مزایای استفاده از vpn

با داشتن Vpn شما می‌تواند به‌راحتی تمام ارتباط‌هایی که از طریق سازمان یا اداره یا دانشگاه را رمزنگاری شود و حتی این امکان وجود دارد که از طریق پروتکل‌های غیر ایمن مثل FTP به‌راحتی با امنیت بیشتر اطلاعات موردنیاز خود را ارسال نمایید.

ویژگی‌ها و مزایای vpn

  • امنیت بالا در هنگام ارسال اطلاعات
  • توانایی کنترل و مدیریت از راه دور
  • اشتراک‌گذاری اطلاعات و فایل
  • امکان تغییر ای پی
  • ایمنی و امنیت بالا
  • مخفی کردن اطلاعات
  • مورد اعتماد بودن

امنیت بالا در وی پی ان به چهار روش

این روزها شیر کردن و تبادل اطلاعات و داده ها امنیت بالایی ندارند و هر هکری می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را دنبال کند و به آن‌ها نفوذ کند و سو استفاده‌های مختلفی را از این داده‌ها و اطلاعات داشته باشد اما وقتی از شبکه مجازی خصوصی یا همان vpn استفاده شود کار برای نفوذ هکرها سخت می‌شود و امکان صدمه زدن به اطلاعات شما بسیار پایین می‌آید.

شبکه خصوصی مجازی به چهار دسته کارساز AAA و ایپی سک ipsec و رمزنگاری و دیوار آتش تقسیم می‌شوند که هرکدام را در ادامه توضیح مختصری خواهیم داد.

سرویس کارساز AAA

این نوع سرویس برای به وجود آوردن ایمنی و امنیت بیشتر برای ارتباط از راه دور ارائه می‌شود و وقتی‌که کاربر از خط تلفن به سیستم موردنظر اتصال پیدا می‌کند سرویس کارساز AAA وارد عمل می‌شود و سه قدم را برای انجام کار مخاطب می‌پرسد مرحله اول تائید کردن است که کاربر مورد تائید است ازنظر اطلاعاتی که وارد نموده و در قدم دوم سطح دسترسی کاربر را بررسی می‌کند و طبق مجوزهایی که داده‌شده قابلیت دسترسی می‌دهد و مرحله سوم تاریخچه کارهایی که انجام‌گرفته را حسابداری و بررسی می‌نماید.

روش دوم ایپی سک ipsec

IPSec اختصار کلمه IPSecurity است که با دو پروتکل AH و EPS داده‌ها و اطلاعات دریافتی را فقط در هدر بدون دست بردن در Payload رمزنگاری می‌کند.

پروتکل AH اختصار کلمه Autehntication Header که به آن Transdport هست که برای احراز هویت و هماهنگی داده‌ها بیشترین استفاده را دارد.

پروتکل ESP اختصار کلمه Encapsulation Security Protocol است در این پروتکل برای حفظ امنیت که نسبت به AH امنیت بالاتری دارد و اطلاعات دریافتی را هم در هدر هم در playload رمزنگاری می‌کند.

مزایای ipsec چیست؟

  • جلوگیری از حملات replay
  • یکدست بودن اطلاعات
  • احراز هویت منشأ و منبع اطلاعات
  • احراز هویت در لایه‌های شبکه
  • رمزنگاری و امنیت بالا

 

روش سوم رمزنگاری

در این روش همان‌طور که از اسمش پیداست اطلاعات را می‌گیرد و رمزنگاری می‌کند درواقع به‌مانند یک مترجم عمل می‌کند اطلاعات را دریافت می‌کند و با رمز خاصی آن را برای دستگاه دریافت‌کننده که توانایی خواندن این رموز را دارد ارسال می‌کند و دستگاه رمزها را دریافت و می‌خواند.

و از دو روش متقارن و روش نامتقارن برای رمزنگاری داده‌ها استفاده می‌شود.

 

روش چهارم دیوار آتش

در این روش که به فایروال هم شناخته می‌شود متخصصان و مهندسین شبکه برای امنیت بالای شبکه مجازی خصوصی از این روش استفاده می‌نمایند.

این روش از متداول‌ترین روش‌های ایمن‌سازی و بالا بردن امنیت شبکه است که دارای پورت‌ها و بسته‌های مختلفی می‌باشد تا اطلاعات و امنیت را به‌وسیله این روش‌ها بسیار بالا ببرند.

http://parsvpn.online/