اخبار جامعه

بازگرداندن ۱۶۵ هکتار زمین به شهرداری تهران در پرونده «آهن مکان» پس از ۲۷ سال

پرونده “آهن ماکان” پس از 27 سال تخصیص اعتبار آزاد شد و در آن دوره مدیریت ، 165 هکتار زمین شهرداری آزاد شد و به آن مجموعه بازگشت.

به گزارش خبر فوری ، امیرحسین شمس ، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران گفت: پرونده های حل نشده در سال های گذشته کم نبود ؛ اما خوشبختانه ، آنها به نوبت از آن مراقبت می کردند و وظایفی را به آنها اختصاص می دادند. یکی از این پرونده ها به اصطلاح “مکان آهنین” است که از سال 1372 ، جایی که 165 هکتار زمین از شهرداری آزاد شد و به آن مجموعه بازگشت ، در مأموریت قضایی مفتوح و در حال رسیدگی است.

“Iron Place” چه بود و چه اتفاقی افتاد؟

طبق وب سایت خبری شهر ، بازار “آهنمکان” یک شهرک صنعتی در جنوب تهران است که در بزرگراه آزادگان واقع شده است. خیابان های خیام ، مختاری ، شهید هرندی و خانی آباد محل تجارت سوداگران آهن بودند که مجبور شدند از شهر به مکانی جدید منتقل شوند زیرا شهرداری تهران از کار در سال 1370 ناراحت بود.

به دنبال این موضوع ، شورا در آن زمان همچنین اعلام کرد که اگر مکان مناسبی پیشنهاد شود ، با ساخت مکانی برای خرید و مبادله آهن موافقت خواهد کرد. حدود 700 نفر از اعضای صنف آهنگران ، در جلسات مختلف ، 11 نفر از معتمدان و نمایندگان خود را برای تهیه ، خرید و فروش زمین مناسب انتخاب كردند و سرانجام زمین مناسب در “صالح آباد” واقع در جاده بهشت ​​زهرا را در نظر گرفتند و گزارش دادند. که این زمینها در هزار متر مربع خریداری شده است و اعضا باید مبلغ 500 هزار گوجه فرنگی در هر واحد تجاری را به حساب 11 نفر که به نام شرکت “آهن مکان” ثبت نام کرده اند وارد کنند. ولی؛ این 11 نفر معادل 300000 گوجه فرنگی دیگر از هر یک از اعضا به عنوان پرداخت به شهرداری دریافت کردند. در اینجا ، بسیاری از بازرگانان به مراجع قضایی شکایت می کنند و 700 عضو از جمله هشت نفر از آنها ، پرونده های قضایی تشکیل داده و سرانجام پرونده به شعبه سیزدهم دادگاه عالی تهران واقع در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) و یکی از احکام نهایی ارجاع شده است. در این مورد شما اما در سال 2008 ، فرج الله حسنلو ، نماینده مظنونان در پرونده “آهن ماکان” ، با انتقاد از عدم رعایت احکام نهایی دادگاه ، گفت: علاوه بر مجازات کیفری ، هیئت مدیره شرکت آهن مکان 41،4144 را پس داد. آنها همچنین 111/1 متر مربع زمین مشترک در ثبت زمین تهران را محکوم کرده اند. اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

این پرونده حداقل تا سال 1399 توسط شورای شهر تهران و بخشی از آن مربوط به حقوق عمومی رسیدگی می شد و سرانجام 165 هکتار از اراضی موضوع دعوی “مکان آهنین” به شهرداری بازگردانده شد.

انتهای پیام