اخبار عمومی

پرمصرفترین مواد شیمیایی در صنعت کدامند؟

حلال های زود فرار احتمالاً بدترین منابع تولید این بوهای ناخواسته می باشند. در مواردی می توان برای پنهان نگهداشتن بوهای ناخواسته موادی، با بوی قوی و مؤثر و خوش بو، به مقدار کم، در فرمول ترکیب چاپ به کاربرد و بدین وسیله بوهای موجود در مرکب را مغلوب بوهای خوب کرد. در بعضی موارد مواد جانبی فراری که در اثر واکنش های اکسیداسیون فیلم مرکب یا انبارکردن مرکب و نگهداری آن ایجاد می شوند، هم چنین بعضی از مواد کاربردی در ساختمان مرکب، در اثر ترکیب با لایهی سطح چاپی، ایجاد بوی بد و ناخوشایند می کنند، که لازم است به هر شکلی جلوی این بوهای ناخواسته گرفته شود. توجه داشته باشید که تمام مواد شیمیایی پتروشیمی یا کالاها در یک مکان واحد ساخته نمی شوند ، بلکه گروه هایی از مواد مرتبط اغلب برای موفقیت صنعتی و همچنین راندمان بالاتر در کنار هم فعالیت می کنند. در مکان های تولیدی در مقیاس بزرگ غالباً تعدادی از واحدهای تولیدی وجود دارد که در آب و برق و زیرساخت های وسیع مانند نیروگاه ها ، تأسیسات بندری ، پایانه های راه و راه آهن با هم شراکت دارند. مواد شیمیایی در بزرگترین مقیاس ها در چند مکان در سراسر جهان به عنوان مثال در تگزاس و لوئیزیانا در امتداد سواحل خلیج فارس ، در Teesside در شمال شرقی انگلیس در انگلستان و در روتردام در هلند ساخته می شوند.

اسید سولفوریک، اسید فسفریک، اسید سیتریک و سود سوزآور از پرمصرفترین مواد شیمیایی در صنعت به شمار میروند. تولید اسید سولفوریک در اواسط قرن به عنوان یک عامل کارآمدتر و همراه با آهک در این زمینه مورد استفاده قرار گرفت ، اما این کشف پودر سفید کننده چارلز تننت بود که باعث ایجاد اولین شرکت بزرگ صنعتی شیمیایی شد. پودر وی از واکنش کلر با آهک خرد شده خشک ساخته شد و در آن دوران محصولی ارزان و موفق بود. در سال­های اخیر شرکت­های فولادساز پیشترفتۀ خارجی برای امکان ادامۀ حیات تولید کوره ­بلندها و تخفیف جریمه­های زیست­محیطیِ ناشی از انتشار گاز گلخانه­ای دیاکسیدکربن، تا حد امکان از مواد ­اولیۀ ­آهن­دار سازگار با محیط­زیست مانند قراضه و آهن­ اسفنجی استفاده کرده­اند و بخشی از کک لازم را با سوخت­هایی مانند گاز طبیعی و پودر زغال جایگزین کرده­اند. اسماعیل آبادی (1382) در تحقیقی با نام «بررسی مسائل و مشکلات بازاریابی و فروش در صنعت فولاد کشور و ارائة راهحلهای ممکن» به این نتیجه رسید که مشکلات فروش ناشی از افزایش قیمت فولاد، ناآگاهی از عوامل تصمیمساز خرید سازمانی، مشکل قوانین و مقررات دولتی و نبود سرمایهگذاری مشترک و تحت لیسانس هستند.

همچنین مطالعه نان و همکاران (2004) در مکونگ دلتا در ویتنام نشان داد که آبزی­پروری موجب بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش درآمد و کاهش فقر در مناطق روستایی شده است. یافته­ها همچنین نشان می­دهد که نگهداشت وجه نقد شرکت­ها به طور منفی برسرمایه خالص در گردش، اهرم، هزینه­های تحقیق و توسعه و مخارج سرمایه شرکت­ها تأثیر می­گذارد. همچنین در لوازم و مواد آرایشی نیز کاربرد دارند. تولید مواد پتروشیمی به جیمز یانگ در اسکاتلند و ابراهیم پینو گسنر در کانادا بر می گردد که شروع به تهیه مواد شیمیایی از نفت کردند. جان روبوک و ساموئل گاربت اولین کسانی بودند که در سال ۱۷۴۹ کارخانه ای در مقیاس بزرگ در پرستون پانس ، اسکاتلند تأسیس کردند که از اتاق های چگالشی سرب برای ساخت اسید سولفوریک استفاده می کردند. این اولین تولید عملی اسید سولفوریک در مقیاس بزرگ بود. یکی از اولین مواد شیمیایی که در مقادیر زیادی از طریق فرآیندهای صنعتی تولید شد اسید سولفوریک بود. اولین پلاستیک توسط الكساندر پاركس ، متالورژیست انگلیسی اختراع شد. صاحب امتیاز همه ساله ابتدا از تاریخ تشکیل شرکت اول، مبلغ هزار لیره انگلیسی به کمیسر دولتی حق خواهد داد»، (فصل یازدهم). اگرچه در طول تاریخ ساخت مواد شیمیایی همواره وجود داشته اما تولد صنایع سنگین شیمیایی ( ساخت مواد شیمیایی در مقادیر زیاد برای استفاده های گوناگون) به طور کلی همزمان با آغاز انقلاب صنعتی رخ داد.

در سال ۱۷۳۶ ، داروساز Joshua Ward فرایندی برای تولید این ماده برای مصارف خودش طراحی کرد که شامل گرم کردن نیترات پتاسیم بود و به گوگرد اجازه داد تا اکسید شود و با آب ترکیب شود. در سال ۱۸۵۶ او پارکسین ، سلولوئید مبتنی بر نیتروسلولوز که با انواع مختلفی از حلال ها تیمار می شود را ثبت کرد. تولید مواد شیمیایی در اواخر قرن نوزدهم شاهد انفجار در مقدار تولید و انواع مواد شیمیایی تولید شده بود و صنایع بزرگ شیمیایی در آلمان و بعدا در ایالات متحده شکل گرفت. یکی از پیشرفت های بزرگ در صنعت مرکب چاپ در سال های اخیر، به ویژه در مرکب های چاپ خمیری، تولید مرکب هایی است که به وسیلهی اشعه، خشک یا پلیمر می شوند. تا دهه ۱۹۲۰ ، شرکتهای شیمیایی کوچک در شرکت های بزرگ ادغام شدند و دوپونت در اوایل قرن بیستم در آمریکا به یک شرکت بزرگ مواد شیمیایی تبدیل شد. مقیاس تولید مواد شیمیایی در حال حاضر از بزرگترین حجم تولیدی (پتروشیمی و مواد شیمیایی اولیه) گرفته تا مواد شیمیایی ویژه و مواد شیمیایی کوچک و سالم تمایل به سازماندهی دارد. واحدهای تولیدی پتروشیمی و کالاهای شیمیایی در کل واحدهای تولیدی با روند تولید و پردازش مداوم هستند.

ادامه مطلب: پیشگامان شیمی (https://irchem.ir/industrial/)