اقتصادی

فعالیت بیش از ۳۵ درصد از صیادان کشور در بوشهر /در حوزه باغبانی ضعف داریم

خبر فوری / بوشهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: در استان بوشهر تقریباً یک میلیون و 555 هزار تن محصولات کشاورزی در بخش های کشاورزی ، باغ ، دام و شیلات تولید می کنیم که بیشتر آنها به بخش کشاورزی وابسته هستند و بیش از یک میلیون تن .

محمدتقی منوچهری در یک نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در تاریخ 13 ژوئن گفت: “در مقایسه با شاخص ملی ، بیشترین تولید ما در بخش شیلات است ، ما حدود 80،000 تن و حدود 6.7٪ از کشور را تولید می کنیم. تولید در استان بوشهر. “

وی ادامه داد: تقریباً 315 هزار هکتار زمین در استان بوشهر داریم که سالانه حدود 185 هزار هکتار آن زیر کشت می رود و 130 هزار هکتار دیگر نیز کنترل می شود و حدود 48 درصد از آن سطح زیر کشت آبی است. 92٪ از کل تولیدات ما زمین های آبی و 8٪ زمین های بارشی است که نشان دهنده اهمیت کشت آبی در استانی مانند بوشهر است که از نظر آب و هوا و بارندگی شرایط خوبی ندارد.

منوچهری افزود: این طرح که حدود چهار سال به عنوان طرح درخت نخل در شهر دشتستان انجام شد ، بزرگترین پروژه آبیاری زهکشی در باغ های کشور است که در دشتستان انجام شده و 19 هزار هکتار در دشتستان را تحت پوشش قرار خواهد داد. نخل هایی که از شبکه های سطحی آبیاری می شوند.

به گفته این مقام مسئول ، این پروژه در زمینی به مساحت 2570 هکتار در حال انجام است و شبکه های آبیاری تقریباً به پایان رسیده و مردم آبیاری باغ را آغاز کرده اند. همچنین ، وزارت نیرو که تأمین آب کشاورزی را تأمین می کند و ایستگاه پمپاژ مربوط به وزارت نیرو تقریباً 80 درصد تشکیل شده است و امیدواریم با دستور استاندار و بر اساس این دستور. ماه آینده شرکت به مناطق مختلفی آب داده شد تا پروژه سعدآباد در مدار قرار گیرد و آب به شبکه آبیاری سعدآباد برسد.

وی ادامه داد: در زمینه تولیدات خارج از فصل ، 900 هزار تن از 22 هزار و 500 هکتار از اراضی استان تولید می شود و بیشتر این محصولات خارج از فصل است که از نوامبر تا آوریل تولید می شود و هم به اتباع داخلی و هم به خارج ارائه می شود. بازارها محصول اصلی خارج از فصل ما گوجه فرنگی است و استان بوشهر پیشرو در تولید گوجه فرنگی خارج از فصل است. در سه سال گذشته سه کارخانه رب گوجه فرنگی با 90،000 تن مواد اولیه و 15،000 تن ماکارونی وجود داشته است. منشا Bus آن استان بوشهر است.

رئیس جهاد کشاورزی اظهار داشت: 95 درصد کل سبزیجات و صیفی جات کشت شده در استان بوشهر تحت پوشش سیستم های آبیاری مدرن است و به طور معمول کشت می شود که این امر به بهبود بهره وری و کیفیت محصول کمک کرده است. علاوه بر این ، در استان بوشهر حدود 430 هکتار گلخانه فعال داریم. این پیشرفت از اواخر سال 1995 انجام شده و از 135 هکتار به 430 هکتار رسیده است.

منوچهری در ادامه تصریح کرد که بزرگترین اسکله ماهیگیری کشور در استان بوشهر ، در شهرستان دیر واقع شده است و 12000 ماهیگیر حرفه ای و تک نفره در بوشهر استخدام می کند. بیش از 35٪ ماهیگیران کشور در آبهای بوشهر و 18 بندر صیادی و 23 اسکله ، 32 تعاونی ماهیگیری و اتحادیه تعاونی ماهیگیری در استان بوشهر فعال هستند و بیش از 2200 کشتی فعال و بیش از 1621 کشتی صیادی در آبی است که ما انجام می دهیم .

وی در مورد فعالیت های صید ، گفت: “با توجه به کاهش ذخایر و منابع آب در خلیج فارس ، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر ترویج پرورش آبزیان است و ما اولین تولید کننده میگو در کشاورزی هستیم. بالاترین ظرفیت برای پرورش میگو در استان بوشهر. ما در کشور هستیم و بار اصلی این صنعت فعالان بخش خصوصی در استان بوشهر است و حدود 23000 تن در سال و 6000 جریب در استان میگو و 10 سایت پرورش میگو و 300 سایت تولید می کنیم. مزارع فعال در استان پرورش میگو استان بوشهر.

منوچهری یادآور شد: 4 کارخانه تولید مواد غذایی آبزی پروری ظرفیت 75000 تن ظرفیت تولید غذا و 30 کارخانه فرآوری آبزی پروری فعال با ظرفیت حدود 61000 تن و 14 کارخانه فرآوری آبزی پروری فعال کد اتحادیه اروپا را دارند. بیشتر محصولات آبزیان ما سالانه صادر می شود و حدود 80-90٪ میگو صادر می شود و در سال 1998 ما 23000 میلیون دلار صادرات شیلات داشتیم.

وی در خصوص دام و طیور تأکید کرد: کل تولیدات دام و طیور 90 هزار تن فرآورده های دامی است که از این میزان 7 هزار و 900 تن گوشت قرمز ، 40 هزار تن شیر خام ، 39 هزار تن مرغ ، 1200 تن تخم مرغ و تقریباً 990 تن عسل. تولید شده در استان بوشهر.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: اتفاق بسیار خوبی که در دو یا سه سال گذشته در زمینه گاو و طیور رخ داده موضوع تشکیل زنجیره گوشت مرغ بوده است و با تلاش و سرمایه گذاری سازمان بخش خصوصی ، ما توانسته ایم این زنجیره را تکمیل کنیم. “با ظرفیت راه اندازی شد ، و ما امیدواریم که تولید را تا پایان ماه اوت آغاز کنیم.

محمدتقی منوچهری اظهار داشت که واحد جوجه کشی ما در شهر گناوه با ظرفیت 17 میلیون دستگاه از چندین ماه قبل فعالیت کرده است و ما می خواهیم این واحدها را توسعه دهیم. همچنین یک واحد کشتارگاه مدرن نیز از اوایل ماه مه در شهر گناوه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برخی کارها در زمینه بهره وری کشاورزی انجام شده است ، گفت: در بحث اجرای سیستم های جدید آبیاری بیش از 45 درصد از سطح زیر کشت آبیاری و بیش از 37 هزار و 500 هکتار از مزارع تحت پوشش سیستم های آبیاری جدید است. حدود 2500 هکتار به زودی به بهره برداری می رسد ، که باعث کاهش مصرف آب و افزایش کارایی آبیاری و افزایش کمی و کیفی محصول ما می شود.

رئیس جهاد کشاورزی اظهار داشت: دومین مشکل بهره وری گلخانه ها است ، ظرفیت تولید حدود 8000 تن محصول است و به بهبود بهره وری بخش کشاورزی کمک می کند. مورد بعدی ، به اصطلاح پاشنه آشیل در استان ، تجدید ضریب ماشینکاری است که از 0.78 به 1.52 در سال 1998 افزایش یافت و واقعیت بسیار خوبی است. فقط در زمینه باغبانی به دلیل ساختار باغ ها نقاط ضعفی داریم و سوار شدن به ماشین و مانور ماشین از طریق باغ ها مشکل است.

انتهای پیام