اقتصادی

در انتظار گرانی مسکن باشیم؟

پیش بینی روند قیمت مسکن کشور به متغیرهای عمده ای از جمله رشد نقدینگی ، نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور بستگی دارد و باید گفت که این عوامل بر کلیه ارکان ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی و سازه های فلزی مانند تیرها ، پوشش ها و سیمان

به گزارش خبر فوری ، روزنامه “اعتماد” نوشت: “اما موضوعی که دلیل و بهانه گرانی این مصالح ساختمانی شده است ، نه تنها نرخ تورم ، بلکه تعلیق انرژی در کارخانه ها است ؛ بنابراین از 17 ژوئیه در این سال ، مشکل قطع برق قیمت سیمان افزایش یافت و هر کیسه 50 پوندی سیمان از 44،000 گوجه فرنگی به 70،000 گوجه فرنگی و سپس به 120،000 رسید. قیمت سیمان از 14،000 گوجه فرنگی به 20،000 به 22،000 رسید ، در همین حال ، قیمت هر کیلوگرم از این محصول به 4200 تومان رسید. البته برخی از کارشناسان این افزایش قیمت را به سوددهی برخی نسبت می دهند و معتقدند که کارخانه های سیمان دارای ذخایر کافی برای تأمین نیاز سازندگان هستند ، اما هنوز این صحبت ها منجر نشده است. قیمت سیمان یا سایر مصالح ساختمانی به دلیل قطعی برق.

از آنجا که تورم مصالح ساختمانی یکی از مهمترین عناصر تأثیرگذار بر تورم خانه است ، احتمال تورم در قیمت مصالح مسکن برای ساخت دور از انتظار نخواهد بود ، اما منشأ این تورم قیمت دلار یا سایر موارد اقتصادی نیست. . متغیرهایی که قطعی برق خواهند بود.

آیا قطعی برق فقط باعث افزایش قیمت سیمان و نشان شده است؟

مسئولان همچنین علت افزایش قیمت را اختلال در انرژی در دو ماه گذشته دانستند و گفتند: قطع و کمبود برق باعث تولید کافی سیمان شده است که منجر به التهاب در بازار و افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد می شود. تقاضای زیادی برای قیمت هایی وجود دارد که صنعت سیمان در حال حاضر تجربه می کند. کارآفرینان این منطقه بر این باورند که سیمان و نشان نشان پرمصرف ترین مصالح در ساخت مسکن است و گرانی این دو محصول می تواند بر هزینه مسکن تأثیر بگذارد.

عطا آیت اللهی ، متخصص افزایش نجومی قیمت برخی از مصالح ساختمانی در بازار مسکن ، معتقد است که وقتی اطلاعیه توقف تولید هر کالایی در کشور منتشر شود ، شرایطی برای سپرده گذاری و گمانه زنی بیشتر ایجاد می کند.

برندگان سخت کار کردند

آیت الله در این باره گفت: امروز شاهد آن هستیم كه قیمت هر كیسه سیمان به 130 هزار گوجه فرنگی می رسد و نشان در اندازه های مختلف افزایش یافته است و متأسفانه باید گفت قطع شدن نیروگاه های امروز بهانه ای است برای سیمان کیفیت گذشته است که مردم باید آن را به قیمت قبلی بدست آورند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه همیشه از شرایط و نواقص ویژه در این بازار سو ab استفاده می شود ، اظهار داشت: وقتی اخباری برای توقف تولید هر کالایی منتشر می شود ، شرایط ذخیره سازی و گمانه زنی بیشتر را فراهم می کند و قطعاً این شرایط مسکن را تحت تأثیر قرار می دهد. سیمان و نشان نشان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی است.

وی با بیان اینکه بیشتر قیمت ها در تحلیل قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است ، افزود: در حالی که مصالح ساختمانی قیمت اصلی مسکن نیست ، باید گفت سیمان تأثیر زیادی در ساخت مسکن دارد و نباید در خانه جهش کند قیمت ها “افرادی که به دنبال بیشتر هستند ، بهانه ای برای این افزایش قیمت ، مطمئناً از این موضوع برای افزایش قیمت استفاده می کنند.

آیت الله با بیان اینکه اقتصاد مسکن یک اقتصاد مهم است ، گفت: وقتی همه م componentsلفه های ساخت مسکن با هم مخلوط می شوند ، سو abuse استفاده نیز سعی می کند با فرصت ها قیمت ها را بالا ببرد.

تولید سیمان این کشور بیش از نیاز داخلی است

این کارشناس بازار مسکن افزود: لازم است مسئولان در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات برق صنعت اقدام کنند زیرا در دراز مدت صنعت توان پرداخت این کمبود برق را ندارد و برق باید به صنعت برگردانده شود. “ما بیشتر داریم.

وی گفت: “البته ، در سالهای اولیه انقلاب ، در بخش مسكن كمبود داشتیم ، اما در آن زمان تولید محدود بود و نیاز بیشتر از عرضه محصولات و در نتیجه سهمیه و سهمیه بود.” این محصول به افراد دارای پروانه ساخت عرضه می شد یا در بازار آزاد با قیمت بالاتر به بازار عرضه می شد. با این حال ، در سال های اخیر با چنین مشکلی مواجه نشده ایم.

آیت اللهی خاطرنشان کرد: این دو کالا (فولاد و سیمان) از عناصر تولید شده در کشور هستند ، اگرچه مقدار محدودی فولاد وارد می شود ، اما تولید سیمان برای تأمین نیازهای داخلی انجام می شود ، اما آنچه در گذشته مشاهده کردیم ، مشکل است کمبود تولید این یک محصول بود.

آیین نامه هایی که اعمال نمی شوند!

این کارشناس بازار مسکن گفت: متأسفانه در روزهای اخیر محل نگهداری این اقلام گزارش شده است ، اگرچه آیین نامه هایی در این زمینه وجود دارد اما اعمال نمی شود و نظارت ضعیف است. با این وجود باید گفت که در کشور ما سیستم میانجیگری به رهبری بازار بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود دارد و بعید به نظر می رسد که کنترل بازار سیمان در دست این افراد باشد.

وی در مورد پیش بینی بازار مسکن گفت: در حال حاضر هیچ عامل عمده ای وجود ندارد که شیب صعودی بازار مسکن را افزایش دهد و به نوعی همه بخش های اقتصاد از قیمت ارز گرفته تا کالاهای دیگر اشتباه گرفته می شوند. تقریباً ثابت شده اند.

آیت اللهی خاطرنشان کرد: “در صورت کاهش شدید بازار ، هیچ سابقه ای در افزایش قیمت مسکن وجود ندارد ، اما در این شرایط ممکن است رشد با درصد محدودی از قیمت وجود داشته باشد.” اما در سال های آینده احتمالاً بازار مسکن در رکود اقتصادی به سر می برد و رشد و بازدهی کمتری نسبت به سایر بازارها دارد.

این کارشناس بازار مسکن افزود: به نظر می رسد با وجود کاهش تقاضا و افزایش عرضه ، قیمت مسکن اندکی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر ، احتمالاً شاهد افزایش اجاره مسکن خواهیم بود.

گزارشی در مورد هزینه های خانوار توسط مرکز آمار در سال 1999 نشان می دهد که 50٪ از هزینه های غیر غذایی در بخش مسکن است. این رقم در مقایسه با سایر نیازهای خانواده سهم زیادی را نشان می دهد که در صورت ایجاد نوسان در بازار مسکن می تواند در آینده مشکلات بیشتری را برای خانواده ها به وجود آورد. اقتصاد ایران از سال 1997 که آمریکا از برجام خارج شد ، روز خوبی را پشت سر نگذاشته است و بهتر است قبل از هر چیز به آرامش نسبی برگردیم.

انتهای پیام