اقتصادی

عدم تحقق سهم ایران از تجارت جهانی سنگ تحت تاثیر قوانین دست و پاگیر

دولت مرکزی گفت: “اگر این کشور سهم 8 درصدی از سنگ های سنگی جهان دارد ، حداقل 10 تا 15 درصد از حجم تجارت سنگ جهان باید متعلق به ایران باشد و این به دلیل قوانین سنگین و موازی به دست نیامده است. ”

سید علی آقازاده روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور محلات اظهار داشت: بر اساس بودجه سال 1400 ، دولت برای جبران کسری بودجه روزانه باید 1 میلیارد نفت بفروشد که این بار غیرممکن است. علیرغم شرایط و تحریم های ظالمانه دشمن. در برابر ایران ، راه زیادی برای دریافت بودجه مصوب وجود دارد.

وی افزود: با این نوسانات در فروش نفت ، بودجه کشور برای اطمینان از فروش نفت یک استدلال غلط است. در شرایط کنونی ، ما باید از معادن خدادادی تا حد ممکن به عنوان جایگزینی برای فروش نفت حداکثر استفاده را ببریم.

دولت مرکزی گفت: سال گذشته صادرات سنگ کشور حدود 140 میلیون دلار و در سال 1998 این رقم 270 میلیون دلار بود.

آقازاده ادامه داد: اگر این کشور سهم 8 درصدی از سنگ جهان را در اختیار دارد ، حداقل 10 تا 15 درصد از حجم تجارت سنگ جهان باید متعلق به ایران باشد و این به دلیل قوانین سنگین و موازی به دست نیامده است.

وی افزود: “برای بهره برداری از معادن استان مرکزی ، بین سازمان معدن و تجارت و منابع طبیعی بر سر قوانین سنگین تعارض وجود دارد که مقصر این قوانین سنگین است. شاید استان مرکزی یکی از معدود استان ها باشد. استانها بر اساس ماده 24 “، اما دارای حواشی بود. در این راستا ، انتظار می رود قوانین در ابتدای دولت سیزدهم به دلیل برخی قوانین متناقض اصلاح شوند ، زیرا اقتصاد کشور متضرر می شود.

دولت مرکزی افزود: بیش از سه هزار واحد صنعتی در استان مرکزی وجود دارد و در کنار این صنایع بزرگ ، ظرفیت زیادی در کشاورزی وجود دارد و باید از این فرصت ارزشمند برای ورود به بازارهای جهانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: مذاکره با سفرای خارجی جمهوری چک ، اندونزی ، بنگلادش ، آفریقای جنوبی و تاجیکستان شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور ، فرصت خوب و ارزشمندی برای گسترش فعالیت های تجاری بین دو کشور است.

فرماندار با واحد تولید هپکو در این نمایشگاه پس از سالها مشکل گفت: شرکت هپکو تامین کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور است. این شرکت پس از سال ها مشکل در این نمایشگاه حضور داشته و در غرفه فعالیت می کند. این شرکت بیش از 110 قرارداد با بیش از یک میلیارد میلیارد گوجه فرنگی با شرکت های مختلف منعقد کرده است.

انتهای پیام